E cazul să aderăm la dieta Keto?

Dietele sărace în carbohidrați sunt din nou la modă, iar cea mai recentă versiune este deloc strictă, dieta Keto sau regimul cetogenic, folosit inițial pentru a trata epilepsia în anii ’20. Haideți să aflăm mai multe despre dieta Keto!

Printre adepții „cultului” Keto se află Vanessa Hudgens și Kourtney Kardashian, care o recomandă pentru a pierde în greutate și pentru, susțin ele, un plus de energie și claritate mentală. Dar Vanessa și Kourtney nu sunt singurele. Căutările termenului „Keto” pe Google au explodat în 2018 — motiv numai bun să vedem și noi ce se află în spatele trendului și dacă e cazul să aderăm.



Cum funcționează

Ideea este să-ți determini organismul să intre în cetoză, un proces metabolic în care ești forțat să arzi grăsimi în loc de carbohidrați, pentru a-ți hrăni musculatura și mintea. „Pentru majoritatea oamenilor, consumul de carbohidrați declanșează eliberarea hormonului numit insulină, care transformă carbohidrații  în energie”, susține dieteticianul Amy Goss. Pentru a atinge cetoza, trebuie să-ți privezi celulele de carbohidrați pentru a descompune grăsimile asimilate în molecule numite cetone. „Cetonele, precum carbohidrații, reprezintă o sursă bună de energie,” spune Goss.

Mâncarea

Spre deosebire de dieta Paleo, care presupune consumul de proteine și carbohidrați, „un program Keto ar însemna că 90% dintre caloriile zilnice – nelimitate! – trebuie să provină din grăsimi sănătoase precum avocado, ulei de măsline și pește. Restul de zece procente ar trebui să fie împărțit între carbohidrați și proteină slabă”, arată Mackenzie Cervenka, medic și profesor de neurologie asociat, director medical al Adult Epilepsy Diet Center din cadrul Spitalului John Hopkins. Asta înseamnă că porția ta zilnică de carbohidrați se rezumă la 20-50 de grame, spune Goss, adică un bol mic de paste integrale, cu toate că nu toată lumea consideră că este sănătos. Recomandările nutriționale cu-rente, raportate la o dietă de 2.000 de calorii zilnic, sugerează între 225-325 grame de carbohidrați pe zi, iar American Heart Association recomandă ca aportul caloric zilnic să nu depășească 35% din grăsime.

Citește și: Dieta dublă, slăbire și frumusețe dintr-un foc

Dar cum multe dintre legumele fără amidon și unele brânzeturi conțin cantități reduse de carbohidrați, mare parte sunt potrivite în dieta Keto, la fel ca ule-iurile, ouăle, fructele de mare, pui, carne, care nu conțin deloc carbohidrați. Majoritatea fructelor, însă, abundă în carbohidrați (din vina zaharurilor naturale), deci consumul lor este limitat. Nu mai vorbim de alcool, care împiedică ficatul să folosească grăsimea pentru energie, spune Goss. Chipsurile și dulciurile nici nu intră în discuție, evident. Iar de calci strâmb, poate dura până la trei zile să revii în starea de cetoză —deci uită de cartofii prăjiți pe care te gândeai c-ai putea să-i savurezi.

dieta
Dieta Keto

Beneficiile

Consumul scăzut de carbohidrați ar menține stabil nivelul de insulină, aspect deloc de neglijat. Adepții au mai remarcat o creștere a capacității de concentrare. Iar unele studii sugerează faptul că adoptarea unui regim Keto ar crește rezistența atleților și ar putea ajuta persoane cu boli precum diabet, unele forme de cancer, sindromul ovarului polichistic sau inflamații.

„Dieta reduce totodată din grăsimea corporală fără să se atingă de mușchi”, susține Goss. Dar ca să știi, insulina te face să reții apă, deci fără aceasta, vei da jos kilograme de apă, care se vor instala la loc atunci când vei renunța.

Citește și: Greșeli pe care le faci când ții o cură de slăbire

Dezavantajele

Pot fi destul de mari, deci consultă un medic mai întâi. „Scăderea insulinei poate duce la deshidratare, provocând simptome asemănătoare gripei în primele zile”, spune Goss. Cetoza produce acetonă, care va face ca respirația ta să miroasă cel puțin ciudat. Altă distracție: „constipația ca urmare a deshidratării și lipsei de fibre este ceva comun”, avertizează Dr. Cervenka. Renunțarea la carbohidrați mai poate duce și la deficite nutriționale și pietre la rinichi.

Concluzia

Dieta Keto interzice chestii precum brioșele, care da, e de bine. Dar te privează și de nutrienți valoroși precum fructele și cerealele integrale, care interferează cu cetoza. „Dacă nu cumva te confrunți cu vreo afecțiune care ar putea beneficia de pe urma regimului Keto, nu e necesar să te înhami la un asemenea plan”, recomandă Goss.

Citește și: Cum să îți menții greutatea după ce slăbești

Nici un comentariu

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicata.