Dusmanii sanatatii tale

By  | 

Iar te simţi extenuată? Lipsa somnului este doar un mod de a-ţi face rău cu mâna ta. Noi te învăţăm cum să scapi de dușmanii sănătății tale.

Ai aflat deja cum să te protejezi de necazurile uzuale – aşa că te ungi din belşug cu creme cu SPF, eviţi grăsimile şi îţi pui, cuminţică, centura de siguranţă de fiecare dată când mergi cu maşina. Ştii deci cum să-ţi îngrijeşti sănătatea. Dar ce zici despre serile în care stai trează până târziu, pauzele de prânz luate deasupra tastaturii sau petrecerile în cluburi sufocate de atâta fum de ţigară? După cum vezi, există şi alte riscuri demne de luat în considerare, pe care tu le nesocoteşti zi de zi fără să fii conştientă de chestia asta. Noi ne-am propus să-ţi atragem atenţia asupra a cinci dintre ele, mai importante. În plus, avem şi câteva soluţii care să te readucă pe linia de plutire.

Riscul nr.1

Fumatul pasiv

Ştii, desigur, că ţigările sunt nocive pentru organism, dar să nu crezi că ai scăpat de probleme doar fiindcă nu eşti pro tutun. Fumul „second hand” pe care-l inspiri de la prieteni conţine aceleaşi 4000 de substanţe chimice pe care le inhalează şi ei… iar 50 dintre ele sunt cunoscute ca fiind cancerigene. „Ceea ce tragi în plămâni este cu mult mai toxic decât gazul eliminat de eşapamentul autobuzelor”, spune dr. Tom Houston, care conduce programul de luptă împotriva dependenţei de nicotină la McConell Heart Health Center din Columbus, Ohio. „Dacă iubitul tău sau colega de birou îşi aprind în mod constant ţigara în prezenţa ta, îţi creşte dramatic riscul de cancer pulmonar sau de boală de inimă.” La fel păţeşti şi dacă ieşi des (de măcar una, două ori pe săptămână) în compania unor amici care fumează de faţă cu tine în camere neaerisite, baruri sau cluburi. Doctorii încă nu au stabilit cât de frecvent trebuie să te expui factorilor de risc menţionaţi, înainte ca organismul tău să fie afectat pe termen lung. Se ştie însă că fumatul pasiv – atât la birou, cât şi acasă – măreşte cu 30% şansele de cancer de plămân, iar pe cele de boală cardiacă le dublează. E ca şi cum ai da gata zilnic între o jumătate de pachet şi unul întreg.

Ce spun sanii despre sanatatea ta

Ia măsuri:

  • Evită să stai într-o încăpere neventilată (sau maşină) cu un fumător. La petreceri, găseşte-ţi un loc aproape de un balcon sau, dacă se ţin în aer liber, la periferia găştii vesele, unde atmosfera e ceva mai puţin poluată. Prietenul sau colegul de birou sunt fani nicotină? Trimite-i să-şi savureze ţigara afară.
  • Mănâncă multe legume şi fructe. Nişte studii recente au demonstrat că izotiocianaţii care se găsesc în legumele crucifere (broccoli, varza albă sau cea de Bruxelles) protejează organismul împotriva cancerului pulmonar.

Riscul nr.2

Te cuplezi cu un Don Juan

Cu alte cuvinte, noul tău partener de aşternut este un adevărat magnet de femei. Desigur, este dreptul tău să te implici într-o relaţie pur sexuală, dar nu uita că s-ar putea să-ţi rişti nu doar sănătatea, ci şi confortul emoţional. Tipii mai libertini sunt adesea atât de egocentrici, încât nu suportă să folosească prezervativul. Prin urmare, ai toate şansele să te alegi cu o boală cu transmitere sexuală (BTS) – dacă nu insişti tu să poarte „căciuliţă”. De asemenea, nu te aştepta să-ţi mărturisească singurel că are o BTS. Iar prezervativul nu este imbatabil. Chiar şi cu „protecţie”, eşti în continuare expusă la paraziţi (păduchi pubieni) sau infecţii cu herpes sau virus Papilloma uman.

Ia măsuri:

  • Renunţă la ideea că tu eşti Cosânzeana care va reuşi la finalul poveştii să-l convingă pe Făt-Frumos să se cuminţească şi să se-aşeze la casa lui.
  • Dacă nu vrei decât să te distrezi o perioadă, nu te lăsa dusă de val. Aminteşte-ţi că este doar o aventură, nimic mai mult… şi nu uita să te protejezi.

Riscul nr. 3

Iei masa în maşină

Cine mai are timp să mănânce? Doar trăim în epoca vitezei. E mult mai simplu să-ţi păstrezi câteva batoane cu cereale în maşină şi să le înfuleci în drum spre serviciu, sau să-ţi cumperi un sandviş din staţia de autobuz. Dacă scenariul nu se repetă prea des, nu-i nici o tragedie, însă atunci când sala ta de mese se mută la bordul unui autoturism, se schimbă situaţia. Problema nu e doar că preparatele de tip fast-food sunt pline de grăsimi şi calorii. Obiceiul de a lua o gustare pe fugă (chiar dacă e vorba despre o salată sănătoasă) se poate transforma în ceva cu mult mai periculos: mâncatul pe fond de stres. Adesea, când eşti nervoasă sau plictisită fiindcă ai rămas blocată în trafic, nu mai eşti atentă la cât de multe chipsuri sau alune înghiţi. Nu doar că n-ai parte de satisfacţia fizică şi emoţională de-a sta la masă şi a savura ceva cald, dar într-un final ajungi să nu mai dai importanţă alimentelor, ci doar activităţii în sine.

5 ceaiuri care iti fac tenul sa straluceasca de sanatate

Ia măsuri:

  • Acordă prioritate alimentaţiei! Ai grijă să nu te distragă nimic atunci când mănînci. Uită de PC, televizor sau citit.
  • Păstrează întotdeauna la îndemână un pachet de gumă de mestecat. Ea te va ţine ocupată şi nu vei mai simţi nevoia să ronţăi snacksuri între mese.
  • Dacă se-ntâmplă să ajungi la un restaurant de tip fast-food, nu mai cumpăra clasicele salate. Unele dintre ele pot veni acompaniate de sosuri grase cu maioneză. Mai bine alege un meniu mic, pentru copii, sau cere un dressing de iaurt.

Riscul nr. 4

„Uiţi” să dormi

În ultima vreme, să fii obosit este chiar la modă – înseamnă că eşti implicată în nişte proiecte mult prea importante, ca să mai ai timp pentru o activitate atât de banală. Dar atunci când pierzi câteva ore de somn în fiecare noapte, îţi supui organismul unui stres constant. Starea de slăbiciune care vine la pachet dispare ca prin minune dacă în weekend te trezeşti mai târziu decât de obicei. Vestea proastă: intri într-un cerc vicios. Seara ai mintea mult prea surescitată şi nu reuşeşti s-adormi, iar dimineaţa, când pleci la lucru, eşti atât de terminată, încât nu mai reuşeşti să dai randament. S-a demonstrat clar că lipsa somnului scade coordonarea mişcărilor şi timpul de reacţie; în plus, eşti mai uşor iritabilă decât în mod normal, ai dificultăţi de concentrare şi te simţi deprimată. Până şi viaţa amoroasă are de suferit. E greu să mai ai chef şi energie pentru sex când eşti extenuată. Astfel că libidoul tău scade dramatic. Cât despre neplăcerile estetice, nu doar cearcănele-ţi dau bătăi de cap, dar oboseala cronică este asociată şi cu obezitatea. Explicaţia: se modifică felul în care organismul metabolizează principiile alimentare. În plus, din cauza efortului de a sta trează, ai tendinţa să mănânci mai multe dulciuri.

Intrebari si raspunsuri pentru cele mai comune probleme de sanatate

Ia măsuri:

  • Vrei să ştii de câte ore de odihnă ai nevoie? Încearcă să te dispensezi de ceasul deşteptător timp de o săptămână. Sau încearcă să mergi la culcare cu câte 15-30 de minute mai devreme în fiecare seară, până ce te simţi în formă a doua zi când te trezeşti.
  • Programează-ţi somnul ca şi când ar trebui să te duci la un curs de yoga sau să ieşi cu prietenii – dacă ştii dinainte că o să petreci toată noaptea, vei compensa dormind după-amiaza. Pentru fiecare trei ore de somn pierdute, ai nevoie de una în plus ca să te refaci.

Riscul nr. 5

Te joci de-a farmacista

De când te-ai despărţit de fostul iubit, eşti o epavă sentimentală, aşa că prietena ta îţi „prescrie” un medicament „tare”, care să te ajute să dormi. Ea îşi imaginează că-ţi face un bine, dar nu ştie că pastilele luate după ureche, fără reţetă de la un doctor, pot avea uneori efecte secundare destul de grave (tremur, palpitaţii, crize de anxietate). Pe de o parte, nu ai de unde să ştii cum interacţionează acestea cu celelalte doctorii pe care le mai iei (dacă e cazul) sau cum va răspunde organismul la doza „prescrisă” de amica ta. Pe de altă parte, faptul că apelezi la medicamentul altcuiva poate masca o depresie care ar trebui tratată.

Ia măsuri:

  • Nu accepta tot ce-ţi prescriu prietenii binevoitori. Dacă cineva îţi ridică-n slăvi o pastilă anume, întreabă-l mai întâi pe medicul de familie dacă poţi şi tu să o iei.

Comments

comments

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *