Dietă medaliată cu aur în 2021

Medalia de aur pentru cea mai bună dietă din 2021 a revenit din nou regimului mediteranean.

Cum ar suna, pentru tine, cea mai bună dietă? Un în care poți mânca orice, cu condiția să slăbești / să nu te îngrași și, eventual, să nu-ți afecteze nici sănătatea. Și ai dreptate, dietele restrictive nu sunt recomandate, în ciuda faptului că poți obține rezultate într-un timp relativ scurt, dar nu fără efecte secundare (kilograme redobândite în perioada imediat următoare întreruperii dietei, dezechilibre nutriționale, afecțiuni mediale, etc.). În schimb, un regim echilibrat, „curat” și bogat în nutrienți esențiali, ar putea aduce beneficiile așteptate.

Potrivit clasamentului anunțat recent de US News & World Report, în top se află o dietă care îndeplinește toate aceste criterii: dieta mediteraniană, care se menține  pe cea mai înaltă poziție de patru ani, urmată de DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension) a Clinicii Mayo și dieta flexitariană, aflată pe locul al treilea.

Este important să menționăm faptul că, pentru a întocmi acest clasament, specialiștii au analizat un număr de 40 de diete. Mai multe clasamente au fost stabilite și după obiectivele urmărite în fiecare dietă: slăbire, stil de viață sănătos, hrană vegetariană, diabet, boli de inimă, potențial comercial sau dificultate. Dieta mediteraneană a bifat însă cele mai multe avantaje, ceea ce i-a conferit detașat un loc fruntaș.

Dieta mediteraneană oferă nu doar o varietate mare de alimente, ci și  o serie de beneficii pentru sănătate: pierderea în greutate, prevenirea bolilor cardiovasculare și sănătatea creierului, prevenirea cancerului și diabetului. 

 

Ce este dieta mediteraneană?

Se spune despre oamenii din țările care se învecinează cu Marea Mediterană că trăiesc mai mult și se îmbolnăvesc mai rar decât majoritatea. Secretul Lor? Un stil de viață activ (înot, dans…), dar mai ales o dietă bogată în proteine de calitate și grăsimi sănătoase, ulei de măsline, fructe, legume, semințe și fructe oleaginoase, leguminoase, pâine integrală, paste de casă, cereale, pește și… asta ne place cel mai mult – vin roșu. E drept, alimentele dulci și prelucrate nu sunt pe listă, însă există câteva destule variante de desert care se încadrează în dietă.

Totodată, versatilitatea acestei diete vine și din faptul că aceasta poate fi reinterpretată în mai multe feluri, în funcție de fiecare zonă mediteraneană: simplitatea specifică Greciei, savoarea Italiei, creativitatea Franței sau gustul specific Spaniei. Problema e că, având atât de multe posibilități, și neexistând un plan fix de mese ca în alte diete, este foarte ușor să cazi în „ispită”.

Extrem de utilă în acest sens poate fi piramida dietei mediteraneenedezvoltată de către Oldways Conservarea Trust , The Harvard School of Public Health și OMS (Organizația Mondială a Sănătății în 1993. Acesta structurează tipurile de alimente și frecvența acestora în cadrul unei zile, punând accent pe consumul de fructe, legume, cereale integrale, fasole, nuci, leguminoase, ulei de măsline, plante aromatice și condimente; pește și fructe de mare de cel puțin două ori pe săptămână; carne de pasăre, ouă, brânză și iaurt, în timp ce dulciurile și carnea roșie sunt recomandate mai degrabă pentru ocazii speciale.

La baza piramidei, însă, stau mișcarea și un climat familial armonios. Desigur, îți poți turna, ocazional, și un pahar cu vin roșu; bogat în resveratrol, un antioxidant puternic, acesta poate fi un răsfăț benefic pentru sănătate.

Nici un comentariu

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicata.