Totul despre principiul FITT pentru exerciții eficiente

By  | 

Când vine vorba de exerciții, nu este suficient doar să le faci pur și simplu. Pentru ca acestea să fie eficiente, ar trebui să ții cont de principiul FITT, care reprezintă un ghid care te va ajuta să creezi antrenamentul perfect pentru tine.

Numele FITT vine de la Frecvență, Intensitate, Timp și Tipul exercițiului. Hai să vorbim despre fiecare în parte:

Frecvență – cât de des faci exerciții?

Răspunsul depinde, bineînțeles, de nivelul la care ești și unde vrei să ajungi, de tipul exercițiilor preferate etc.

Dacă preferi exercițiile cardio, ar trebui să le faci de 3 ori pe săptămână dacă scopul tău este să te menții sănătoasă sau de 5-6 ori pe săptămână dacă încerci să slăbești.

Dacă preferi exercițiile pentru forță, ar trebui să le faci de 2-3 ori pe săptămână, cu pauză de cel puțin o zi între ele.

Citește și: Vrei să te apuci de sport? Informații pentru începători 

Intensitate – cât de „tare” lucrezi?

Dacă faci cardio, e recomandată o intensitate medie, pentru un timp mai lung. Poți încerca și o intensitate ridicată, dar pe o durată mai scurtă.

Dacă faci exerciții pentru forță, contează foarte mult greutatea pe care o ridici și reprizele. Ideal este să poți termina ce ți-ai propus, apoi, când corpul s-a obișnuit cu greutatea sau numărul reprizelor, să schimbi ceva pentru ca exercițiile să fie mai grele.

Timp – cât de mult faci exerciții?

În cazul cardio, ar trebui să faci exerciții minim 30 de minute, maxim 60. Însă ține cont și de condiția fizică în care te afli. Dacă ești începătoare poți începe cu o sesiune de 15-20 de minute.

În cazul exercițiilor pentru forță, răspunsul nu este atât de clar. Contează foarte mult de tip de antrenament ai, câte grupe de mușchi sunt lucrate etc.

Citește și: Ce să faci pentru a te simți în siguranță atunci când ieși la alergat 

Tip – ce exerciții faci?

În cazul cardio, ai numeroase variante din care poți alege: să mergi rapid, să alergi, să dansezi, să înoți, să sari coarda… Află care îți plac cel mai mult și alege măcar două pe care să le combini.

Dacă preferi exercițiile pentru forță, poți încerca tracțiuni, flotări, urcat pe sfoară, antrenamente de tip circuit, antrenamente la aparate etc.

Comments

comments

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *