Totul despre îndulcitorii artificiali – beneficii și efecte negative

By  | 

Tindem să optăm pentru produsele care folosesc îndulcitori artificiali, fie pentru că ne îngrijorează sănătatea sau dorim să dăm jos câteva kilograme. Însă cât de multe lucruri știi despre aceștia? Sunt mai sănătoși decât zahărul sau au efecte nocive?

Cei mai întâlniți îndulcitori artificiali sunt zaharina, acesulfamul, aspartamul, neotamul şi sucraloza. Pot fi consumați și de către diabetici, iar conținutul scăzut de calorii este motivul pentru care sunt folosiți de persoanele care vor să slăbească. Un alt beneficiu pe care îl aduc este prevenirea problemelor dentare care sunt favorizate de zahăr, precum apariția cariilor. Mai mult, sunt foarte dulci, deci ai nevoie de o cantitate mai mică pentru a îndulci băuturile sau anumite alimente.

Chiar slăbim dacă folosim îndulcitori artificiali?

Da și nu. În urma unui studiu, doctorul David Ludwig (specialist în obezitate și slăbire) a observat tendința pacienților de a consuma chiar mai mult zahăr. Ideea este simplă: „pentru că beau acest sub îndulcit artificial și fără calorii, pot mânca și o felie de tort”. Astfel, ne sabotăm singuri.

Mai mult, apare și suprastimularea receptorilor de zahăr. Îndulcitorii artificiali pot limita toleranța pentru gusturi mai complexe, explică Dr. Ludwig. Din acest motiv, e posibil ca anumite alimente care nu sunt dulci (precum legumele) să nu mai aibă un gust puternic. Astfel, începi să alegi alimente cu mai mult gust – adică mai dulci.

Însă dacă ai grijă la alimentația ta, ai putea să slăbești.

Citește și: 7 semne care indică un consum prea ridicat de zahăr 

Cel puțin îndulcitorii articifiali nu provoacă dependență, nu-i așa?

Ba da! Studiile pe animale sugerează că îndulcitorii artificiali pot crea dependență. Au fost efectuate studii pe șobolani care au fost expuși la cocaina, dar și la zaharină. Când li s-a dat posibilitatea de a alege între cele două, cei mai mulți au ales îndulcitorul artificial.

Ce efecte negative au îndulcitorii artificiali asupra sănătății?

Cele mai multe studii indică faptul că un consum mare de îndulcitori artificiali poate duce la efecte precum dureri de cap, amețeli, variații ale dispoziției, vărsături și / sau greață, dureri abdominale și crampe, modificări ale vederii, diaree, pierderea memoriei și oboseală.

Ce e de făcut?

Dacă dorești să nu mai consumi zahăr, cel mai sigur mod de a face acest lucru este să scazi treptat cantitatea de zahăr consumată – fără a o înlocui cu îndulcitori artificiali.

Totuși, mai există o soluție: utilizarea îndulcitorilor naturali, precum mierea, siropul de arțar, nectarul de agave, siropul de stevia și melasa.

Citește și: Cum descoperi zahărul ascuns din alimente 

Comments

comments

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *