Motivul depresiei tale e dieta?

By  | 

Dieta formată din alimente de tip junk food cauzează un număr extins de probleme de sănătate, de la diabet la afecțiuni ale inimii. Mai nou, ea produce și depresie.

Felice Jacka, cercetător pe teme de psihiatrie și profesor asociat la universitatea Victoria Deakin din Australia, studiază legăturile dintre dietă și boli mentale de mai bine de 10 ani. Descoperirile ei arată că mâncarea nesănătoasă nu-ți distruge doar corpul – ci și mintea. Astea-s veștile rele. Partea pozitivă în toată această afacere e că, trecând la o dietă sănătoasă, bazată pe alimente integrale, poți reduce efectele depresiei cu până la 50%. Mai mult decât atât, cel mai recent studiu al ei arată că, cu ajutorul unei diete potrivite, te poți chiar vindeca în totalitate de depresie.

Descoperiri recente

Interesul ei pentru acest domeniu datează din 2004, când a început prima oară să lucreze în cercetare și și-a dat seama cât de puțin se știa despre psihologia nutrițională. ”Sigur, se făceau studii pe tema asta – mai ales în State, la Universitatea California – și se demonstrase clar că alimentația nesănătoasă distrugea proteine importante ale creierului, în timp ce mâncarea bogată în grăsimi bune și antioxidanți le proteja”, povestește ea. Legătura dintre depresie și probleme de imunitate și de genetică devenea și ea mai clară, și se știa că alimentația e un factor influențator pentru oricare dintre ele.

Dieta care te scapa de alergii

Hotărâtă să afle adevărul, dr. Jacka a condus un studiu pe un număr impresionat de mare de femei iar rezultatele au fost covârșitoare. Femeile a căror dietă era compusă din alimente procesate erau cu 50% mai predispuse la o dezvolta o tulburare de depresie decât cele care consumau alimente de calitate. Generând interes internațional, studiul ei a fost confirmat de altele asemenea. De exemplu, o echipă de cercetători din Marea Britanie a descoperit că persoanele care consumă alimente bogate în zahăr sau grăsimi procesate sunt cu 58% mai… deprimați decât cei care mizează pe diete bogate în legume și fructe, în vreme ce un altul, pe 10,000 de femei de vârsta a doua din Spania, a scos la iveală faptul că o dietă în stil mediteranean este foarte benefică în a preveni probleme de sănătate mentală, în timp ce una bogată în fast food crește riscul de depresie și alte tulburări psihice. Mai mult decât atât, un studiu a demonstrat că ședințele de consiliere nutrițională sunt la fel de eficiente ca psihoterapia în prevenirea transformării simptomelor de depresie într-o boală clinică per se. Sau că pot chiar reduce efectele bolii Alzheimer.

Toate aceste rezultate duc la o singură concluzie: ”Dieta contează atunci când vine vorba de starea noastră pshică”, insistă Dr. Jacka. Mai mult decât atât, o dietă nesănătoasă nu te afectează doar pe tine. Un studiu care a luat la întrebări 20,000 de mame și copiii acestora a descoperit că o dietă năsătoasă în timpul sarcinii a crescut riscul ca tulburările mentale și comportamentale să fie transmise la copii.

În prezent, Dr. Jacka lucrează la finalizarea primului studiu din lume care își dorește să descopere dacă schimbarea dietei poate vindeca o tulburare depresivă existentă. Iar pentru viitor plănuiește să vadă dacă probioticele pot îmbunătăți simptomele depresiei.

Genul acesta de cercetare științifică nu putea veni într-un moment mai oportun. În ultimii 20 de ani procentul de tineri care suferă de anxietate regulată și tulburări de depresie s-a dublat. Și s-a mai întâmplat ceva în acești 20 de ani – lumea a început să ia tot mai mult în greutate din cauza alimentelor procesate. Situația e cu atât mai îngrijorătoare cu cât în prezent, tot mai mulți copii încep să sufere de anxietate de la vârsta de 6 ani și de depresie de la 13 ani. Și, odată ce aceste condiții se instalează, se pot transforma în probleme de sănătate pentru o viață întreagă.

Dieta de vara

Din fericire, semnalul de alarmă a fost tras iar studiile pe această temă se înmulțesc pe zi ce trece. Departamentul de Apărare al Statelor Unite deja a acordat fondurile pentru realizarea unui studiu care-și dorește să descopere dacă o dietă bogată în nutrienți poate reduce rata de suicid la veteranii de război, iar Uniunea Europeană a finanțat un proiect care analizează legătura dintre ceea ce mâncăm și stările noastre de spirit. ”E foarte posibil ca, în viitor, atunci când suferim de o tulburare mentală, să ni se recomande să mergem la un nutriționist”, spune dr. Jacka.

Deci, ce ar trebui să mâncăm!?

Dr. Jacka recomandă dieta mediteraneeană: legume, fructe, cereale integrale, nuci, ulei de măsline și fructe de mare. Carnea albă, ouăle, brânza și iaurtul ar trebui consumate cu moderație, în timp ce carnea roșie și dulciurile doar ocazional. ”Ai nevoie de 30g de nuci zilnic. Nucile sunt foarte bogate în antioxidanți, iar stresul oxidativ se află la rădăcina celor mai multe boli mentale. Corpul tău are nevoie de o bună nutriție ca să funcționeze corect, și la fel și creierul tău”, explică ea.

Tot ea a descoperit că sănătatea intestinelor e la fel de critică atunci când vorbim de un mental în bună stare, noi studii descoperind că intestinele bolnave pot chiar provoca schizofrenie sau autism. Ca să-ți protejezi intestinele, ar trebui să consumi mai multe fibre (din plante) și oțeturi – balsamic sau din cidru de mere. Recomandate sunt și alimentele fermentate, de exemplu varza murată, kimchi sau kombucha.

Greseli de dieta pe care trebuie sa le elimini

Cât despre suplimentele nutriționale, există dovezi că antidepresivele funcționează mai bine atunci când sunt luate în paralel cu un supliment de zinc. Vitamina B ajută de asemenea și la fel și uleiul de pește, despre care s-a descoperit că poate preveni instalarea psihozelor la tineri. Asta nu înseamnă, însă, că poți înlocui o dietă sănătoasă cu suplimente medicamentoase care, adesea, pot veni la pachet cu efecte secundare mai puțin plăcute.


Comments

comments

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *