Dieta flexitariana sau cum sa slabesti mancand vegetarian, dar si putina carne

By  | 

Dacă dieta vegetariană te tentează, dar nu îţi poţi imagina Crăciunul fără sarmale şi Paştele fără drob de miel, dieta flexitariana este pentru tine! Flexitarienii sunt „vegetarieni flexibili”, adică mănâncă în mare parte vegetarian, dar nu renunţă complet la carne, doar că o consumă mai rar şi în cantităţi mai mici decât omnivorii tipici. Mai exact, omnivorii mănâncă o combinaţie între carne, legume şi fructe aproape zilnic, în timp ce flexitarienii mănâncă doar ocazional carne.

Carnea ne îngraşă, ne îmbătrâneşte înainte de vreme şi poate favoriza declanşarea a numeroase boli, susţin tot mai multe studii recente, dar nu e bine nici să renunţăm complet la ea. În aceste condiţii, dieta flexitariană pare soluţia perfectă pentru o viaţă mai sănătoasă şi mai îndelungată, plus o siluetă trasă prin inel. Ca să nu mai menţionăm că, limitând consumul de carne, contribuie la protecţia animalelor şi reducerea emisiilor de dioxid de carbon în atmosferă!

Deşi termenul de „flexitarianism” sau „semi-vegetarianism”, exista demult, dieta flexitariană a devenit populară în 2009, odată cu publicarea cărţii lui Dawn Jackson Blatner, „The Flexitarian Diet: The Mostly Vegetarian Way to Lose Weight, Be Healthier, Prevent Disease, and Add Years to Your Life”. Aici, dieteticianul american îşi prezintă pe larg planul alimentar în mare parte vegetarian, oferind sugestii de meniuri zilnice şi peste 100 de reţete flexitariene.

Tot ea împarte flexitarienii în începători (cei ce renunţă la carne 2 zile pe săptămână şi nu mănâncă mai mult de 750 grame de carne săptămânal), avansaţi (3-4 zile fără carne/ săptămână, 520 g carne/ săptămână) şi experţi (5 zile fără carne/ săptămână, 250 g carne/ săptămână). Cartea susţine că flexitarienii trăiesc cu 3.6 ani mai mult decât omnivorii, cântăresc cu 6-7 kg mai puţin şi prezintă risc mai scăzut de a dezvolta cancer, diabet şi boli de inimă.

O fi sau nu aşa, nimeni nu poate garanta, dar e clar că dieta flexitariană face parte dintre dietele bune: nu interzice niciun aliment, te slăbeşte treptat şi sănătos şi îţi permite să îţi adaptezi meniul la gusturile şi stilul tău de viaţă.

Principiile dietei flexitariene

E simplu: trebuie să elimini cât mai mult carnea din regimul tău alimentar, dar nu complet. Tu alegi dacă renunţi la ea în anumite zile ale săptămânii sau o mănânci doar la ocazii speciale, la petreceri, sărbători, ieşiri în oraş etc.

Dieta flexitariană nu interzice alimente, din contră, te încurajează să introduci în alimentaţie cinci grupe de alimente: „noua carne” (linte, fasole, tofu, nuci, seminţe, ouă), fructe şi legume, zaharuri naturale şi condimente (sirop de agave, ierburi aromate uscate, dressinguri de salată), cereale integrale şi lactate.

În ceea ce priveşte consumul caloric, planul lui Blatner include un meniu zilnic de 1.500 de calorii, împărţite în 300 de calorii la micul dejun, 400 la prânz, 500 la cină, plus două gustări pe zi a câte 150 de calorii fiecare.

Nu există alimente permise şi alimente interzise în dieta flexitariană. Tocmai pentru că este flexi(bilă), îţi permite să îţi decizi singură meniul zilnic atâta vreme cât respecţi principiul de bază: introdu în alimentaţia ta cât mai multe fructe şi legume, în timp ce consumul de carne îl reduci.

Dieta flexitariana: Pro şi contra

Dieta flexitariană este uşor de urmat, permisivă şi necostisitoare, dar mai ales sănătoasă, pentru că:

  • te slăbeşte treptat şi pe termen lung
  • ca orice dietă vegetariană, scade riscul de boli de inimă, nivelul de colesterol rău şi tensiunea arterială, previne diabetul şi obezitatea
  • poate preveni şi încetini cancerul – studiile arată că dietele bazate pe fructe şi legume asigură organismului antioxidanţi şi fitochimicale ce menţin celulele tinere, le protejează de boli şi pot să repare daunele apărute la nivelul ADN-ului.

Marele dezavantaj al dietei flexitariene este că trebuie să te obişnuieşti să renunţi la carne, măcar 2 zile pe săptămână. Nu doar pe termen scurt, ci pe viaţă! De asemenea, nu este dieta cea mai potrivită dacă îţi doreşti să scazi rapid în greutate (mâncând flexi, poţi slăbi maxim 1 kg pe săptămână). Dar aceste puţine aspecte negative pălesc în comparaţie cu beneficiile pe care dieta flexitariană le aduce sănătăţii.


Comments

comments