Cum te ajuta sportul sa-ti antrenezi creierul

By  | 

Toată lumea ştie că sportul ajută la slăbit, dar beneficiile sportului nu sunt doar de natură fizică. Într-adevăr, tonifierea muşchilor este cel mai vizibil efect, dar activitatea fizică regulată face minuni şi pentru creier. Ai văzut vreodată pe cineva trist şi pesimist după ce a făcut sport? Stările pozitive pe care le resimţim după sport sunt rezultatul reacţiilor fizice şi chimice ce se produc în organism atunci când ne punem muşchii în mişcare. Mai mult chiar, sportul poate preveni şi trata depresia şi atacurile de panică, având efecte similare cu cele ale antidepresivelor. Cum este posibil?

Sportul stimulează hormonii fericirii

Activitatea fizică susţinută eliberează în cop aşa-numiţii hormoni ai fericirii, care trimit semnale dinspre creier către corp, „ordonându-i” să se simtă fericit.

Endorfinele sunt eliberate în sânge când corpul experimentează durere, stres sau frică. Endorfinele acţionează ca morfina: risipesc durerea şi tensiunea, inducând o stare de relaxare. Cum poate sportul să stimuleze producţia de endorfine? După în jur de 30 de minute de activitate fizică, corpul începe să resimtă durere, prin urmare endorfinele sunt create pentru a înlocui disconfortul fizic cu o stare de bine.

Serotonina e produsă de creier prin procese interne complexe, dar producţia ei poate fi declanşată şi de factori externi, printre care şi sportul. Serotonina reglează starea de spirit, contracţiile musculare, somnul şi apetitul. Când nivelul ei scade, te simţi deprimată, anxioasă şi începi să ai probleme cu somnul şi pofta de mâncare. Mersul pe jos, alergatul, înotul şi ciclismul sunt cele mai eficiente în a creşte nivelul de serotonină, iar partea minunată e că acesta nu scade imediat ce mişcarea fizică încetează!

Dopamina este responsabilă pentru declanşarea stărilor de exuberanţă  pe care le experimentăm şi contribuie la reglarea stării de spirit, somnului şi atenţiei. Nivelul de dopamină are tendinţa să crească atunci când muşchii sunt în mişcare, fiind stimulat în special de plăcerea de a atinge un scop (cum ar fi satisfacţia pe care o simţi atunci când treci linia de finiş sau termini de executat un calup de abdomene).

Sportul stimulează formarea de neuroni noi

Oamenii de ştiinţă au descoperit că sportul e unul dintre puţinele moduri prin care se pot forma neuroni noi. Explicaţia e de dată recentă: se pare că activitatea fizică stimulează producţia de FNDC5, o proteină eliberată în sânge atunci când corpul se mişcă şi transpiră. În timp, această proteină duce la formarea unei alte proteine din creier, BDNF, care stimulează naşterea şi dezvoltarea neuronilor noi, protejând în acelaşi timp celulele deja existente în creier. De asemenea, sportul produce o mai bună irigare a creierului, ceea ce înseamnă că celulele cerebrale primesc mai mult oxigen atunci când corpul e în mişcare. Astfel se explică de ce neuronii trăiesc mai mult şi se pot divide mai repede în creierul persoanelor active, în comparaţie cu cele sedentare.

Sportul eliberează mintea de stres şi gânduri negative

Prin sport, te conectezi la corpul tău şi te deconectezi de realitate. Odată ce începi să te concentrezi pe mişcările corpului tău, uiţi de gândurile din capul tău. Îţi ţii mintea ocupată cu număratul exerciţiilor, respiraţia corectă, executarea mişcărilor potrivite, prin urmare creierul ia pauză de la a găsi răspuns la grijile şi problemele tale. În plus, eliberând hormonii fericirii mai sus-menţionaţi, sportul te ajută să vezi partea frumoasă a vieţii. Când eşti stresat, ai impresia că numai lucruri negative ţi se întâmplă, ţi se pare că nu faci nimic bine şi nimeni nu te apreciază. Făcând sport, poţi rupe acest cerc vicios al gândurilor negative. Te vei simţi mai fericită şi plină de energie, şi vei aborda problemele dintr-o perspectivă optimistă.

Sportul menţine sănătatea psihică

Sistemul nervos simpatic şi cel parasimpatic trebuie să fie în echilibru pentru ca starea psihică să fie una bună. Sistemul nervos simpatic e responsabil pentru reacţiile de tip „luptă sau fugi” – când e în pericol ori ameninţat, organismul reacţionează eliberând adrenalină şi cortizol, care accelerează bătăile inimii şi îi dau corpului puterea de a se proteja şi reacţiona la stres şi pericol. Dacă sistemul nervos simpatic e hiperactiv, corpul se află într-o continuă stare de tensiune. Sistemul nervos parasimpatic face exact opusul: te relaxează şi te calmează în situaţii de pericol şi stres. Iar un echilibru bun între aceste două sisteme poate fi atins prin activitate fizică regulată.

Nu mai amâna, aşadar, să te apuci de sport. Nu doar silueta ta are nevoie de antrenament, ci şi creierul!


Comments

comments