Ce este ortorexia?

By  | 

Încerci pe cât posibil să mănânci sănătos? Cât de important este acest lucru pentru tine? Ai grijă, poți dezvolta o tulburare de alimentație numită „ortorexia nervoasa”.

Orice nutriționist ți-ar recomanda să ai o alimentație sănătoasă, dar nu e capăt de lume dacă, din când în când, mai calci strâmb. Unele persoane, pentru că vor să mănânce cât mai sănătos, ajung să fie cu adevărat obsedate de acest lucru. Termenul „orthorexia”, provenit din limba greacă și care poate fi tradus prin „apetit corect”, a fost introdus de doctorul Steven Bratman în anul 1997.

Care sunt simptomele ortorexiei?

Pe scurt, obsesia de a mânca sănătos, dar iată ce anume înseamnă asta:

-pierzi foarte mult timp (peste trei ore pe zi) pentru a-ți planifica meniul din ziua următoare, pentru a fi sigură că totul e 100% sănătos;
-ești dezgustată de propria persoană atunci când te abați de la alimentația sănătoasă, te simți vinovată;
-simți că pierzi controlul atunci când nu respecți planul alimentar;
-te simți bine cu tine însăți doar când mănânci sănătos;
-îi desconsideri pe cei care nu mănâncă la fel de sănătos ca tine;
-te izolezi social, pentru a fi sigură că nu vei călca strâmb;
-renunți la anumite hobby-uri sau chiar la unele persoane pentru a fi sigură că nu vei călca strâmb;
-scopul regimului alimentar nu este neapărat de a slăbi, ci pur și simplu de a respecta o dietă sănătoasă.

5 alimente pe care nu ar trebui să le mănânci vara

Pentru ca totul să fie mai clar, dr. Bratman a inclus în cartea sa, „Health Food Junkies”, o listă cu 10 întrebări care pot clarifica dacă o persoană suferă sau nu de ortorexie. Acestea sunt:

1. Vă petreceți mai mult de 3 ore, zilnic, gândindu-vă ce înseamnă alimentație sănătoasă?
2. Întotdeauna realizati planul alimentar pentru mâine, de astăzi?
3. Vă place mai mult ideea de a mânca decât plăcerea pe care o aveți în urma consumului de alimente?
4. Ați constatat că, pe măsură ce calitatea dietei dvs. a crescut, calitatea vieții dvs. s-a diminuat?
5. Ați fost mai strict în alegerile alimentare?
6. Ați sacrificat lucruri care vă făceau altă dată plăcere, pentru a vă hrăni într-un mod pe care îl credeți corect?
7. Aveți un sentiment sporit de respect de sine atunci când mâncați alimente sănătoase? Îi considerați inferiori pe cei care nu se hrănesc sănătos?
8. Vă simțiți vinovați și vă dezgustă propria persoană atunci când nu vă respectați dieta?
9. Dieta dvs. vă izolează social?
10. Când mâncați ce vă propuneți, vă simțiți împăcat și aveți sentimentul de control total?

Fiecare răspuns afirmativ se notează cu un punct. La prima întrebare, dacă este vorba de 4 ore, acordă-ți 2 puncte. Dacă ai adunat 4 puncte sau mai mult, cel mai probabil și tu suferi de ortorexie, iar dacă ai două răspunsuri afirmative, atunci prezinți un risc crescut de a dezvolta această tulburare.

Ortorexia nervoasa nu este recunoscută oficial, însă poți apela la un specialist în tulburări de alimentație pentru a primi ajutor. De obicei, sunt prescrise medicamente antidepresive sau anxiolitice, dar și tratament psihologic.


Comments

comments