10 mâncăruri nesănătoase de evitat la masa de Crăciun

By  | 

Crăciunul e perioada în care, vrând-nevrând, mâncăm mai mult decât de obicei şi, ce e mai rău, mâncăm mai cu seamă preparate nesănătoase. Gustoase, nimic de zis, dar pline de calorii şi grăsimi. Iată 10 mâncăruri nesănătoase de evitat la masa de Crăciun – sau, cel puţin, consumă-le în cantităţi cât mai mici şi mai rar!

Turta dulce

Un desert clasic de Crăciun, dar atât de caloric! Cu glazură şi diferite arome, plină de zahăr, grăsimi şi unt, turta dulce nu este cea mai sănătoasă opţiune pentru desert sau gustare. O mică porţie poate ajunge la 260 de calorii şi 12 grame grăsime. Dacă nu vrei s-o excluzi din meniul de Crăciun, alege cel puţin variantele fără zahăr sau organice.

Mere caramelizate

Care mai e farmecul Crăciunului fără mere coapte? Nici n-ar trebui să renunţi la acest desert, doar să alegi varianta sănătoasă, adică fără topping-ul tradiţional de caramel. Merele coapte sunt pline de vitamine şi fibre, e chiar indicat să le mănânci, dar nu acoperite cu sos de caramel, care nu e altceva decât zahăr topit. O porţie de mere caramelizate poate ajunge la 320 de calorii, 16 grame de grăsime şi 28 de zahăr, pe când un măr copt neîndulcit are doar 100 de calorii!

Cartofi piure

Cartofii piure nu fac rău nimănui – ei, de sine stătători – dar la masa de Crăciun îi mănânci alături de friptură şi de alte preparate bogate în calorii, fapt care nu face decât să-ţi îngreuneze digestia. Preparaţi cu lapte, unt şi sare, cartofii piure pot ajunge la 250 calorii per porţie. Şi, decât să renunţi la friptură sau desert, mai bine găteşte piureul cu lapte degresat şi foarte puţină sare şi unt. Sau, şi mai bine, alege cartofii natur sau copţi.

Buturuga de Crăciun

Acest desert de Crăciun originar din Europa, cunoscut sub denumiri ca Yule Log sau Bûche de Noël, este, de fapt, o ruladă cu cremă de cacao, cafea sau unt, acoperită în straturi multiple de ciocolată pentru a căpăta aspectul unei buturugi. Nu are cum să fie, aşadar, ceva uşor de digerat. De fapt, o singură bucată poate însuma până la jumătate din necesarul caloric al zilei! Dacă nu poţi să te abţii, măcar încearcă să mănânci acest desert într-o zi în care nu consumi şi alte preparate bogate în calorii.

Panettone

O grămadă nesănătoasă de zahăr şi unt – asta trebuie să vezi în panettone. Nu te lasă păcălită de bucăţile de fructe uscate de prin el; o felie conţine în jur de 300 de calorii şi îţi poate ridica nivelul de colesterol cu până la 110 miligrame. Evită, aşadar, panettone-le, mai ales dacă îl cumperi din magazin şi e plin de aditivi şi conservanţi.

Şunca glazurată

Şunca nu e nesănătoasă, la origine, dar dacă este preparată cu sare şi învelită în zahăr, poţi să-ţi iei adio de la nutrienţii ei. O porţie de doar 170 de grame înseamnă 1.760 miligrame de sodiu şi 6 grame de zahăr. Varianta mai puţin nesănătoasă ar fi să glazurezi şunca într-un sos preparat din muştar, gem şi doar o lingură de zahăr brun.

Vin fiert

Vinul, mai ales cel roşu, este bun pentru inimă, nu are grăsimi, iar un pahar conţine doar 100 de calorii. Deci, vin fiert simplu poţi bea oricând (cu măsură, desigur)! Problema e că vinul fiert vine la pachet cu mult zahăr, ceea ce-i ridică nivelul caloric. În perioada Crăciunului, când cam tot ce mănânci abundă în calorii, e mai bine să savurezi vinul fiert cu mai puţin zahăr şi mai multă scorţişoară, cuişoare şi alte arome.

Lichior de ouă

Cu zahăr, ouă, frişcă şi bourbon, lichiorul de ouă nu este doar hiper-caloric (un păhărel conţine în jur de 350 de calorii şi aproape toată cantitatea de zahăr recomandată pe întreaga zi!), ci şi deshidratează, din cauza conţinutului de alcool. Mai bine te abţii… sau îl bei doar rar şi în cantităţi mici.

Trufe

Fie că sunt cumpărate, fie preparate în casă, trufele – în varianta lor originală – sunt pline de zahăr şi grăsimi săturate. Gândeşte-te că fiecare bulgăraş care ţi se topeşte în gură atât de delicios înseamnă 100 de calorii. Şi, aşa mici şi drăguţe cum sunt, e greu să te opreşti doar la o trufă. Mai bine spune pas şi alege varianta fără gluten şi cu puţine calorii: delicioasele trufe raw de ciocolată.

Acadele în formă de bastonaşe

Arată atât de frumos, colorate în spirală şi uşor de agăţat oriunde! Dar sunt şi ele pline de zahăr şi coloranţi alimentari. Şi, deşi nu conţin foarte multe calorii, nu aduc niciun beneficiu nutriţional – din contră, te poţi alege cu placă bacteriană, carii sau reflux gastroesofagian. Din nou, alege variantele sugar free sau, şi mai bine, foloseşte-le doar pe post de decoraţiuni de Crăciun.


Comments

comments

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *