Dieta pentru o minte… brici

By  | 

Daca cineva ti-ar spune ca mancarea ti-ar putea schimba radical viata, ai crede? Daca ti s-ar promite si marea, si sarea, si o cariera de succes, doar ca trebuie sa sacrifici micii, pizza si alte „preparate” traditionale, ai face-o?

Noi ne-am informat serios care sunt cele mai noi si mai credibile studii privind nutritia si efectele sale benefice asupra organismului si venim cu stiri fierbinti care, pe testatelea, au potential sa faca ceva pentru tine si corpul tau. Spun pe testatelea, pentru ca am incercat toate sfaturile si ideile de care-ti voi povesti in continuare.

Avand antrenament in ale regimurilor de tot felul (asta din cauza unor kilograme in plus care au fost „asasinate” lent, in multi ani), acum am inceput sa pun in practica tot felul de sfaturi legate de diete, inclusiv cele care promit sa-ti „antreneze” mintea. Si uite asa, ma pornesc din nou sa-ti povestesc ce mai fac biochimistii, nutritionistii, ce au mai descoperit si ce au mai testat „cobaii” ca mine.

Este posibil ca unele dintre trucurile-ingrediente despre care vom vorbi in continuare sa le cunosti deja, dar nu e rau sa repetam sau sa adaugam noi informatii, ca poate te decizi sa le „adopti” in dieta ta.

Ingredientele de baza pentru dieta creierului

CEREALELE INTEGRALE

Corp stralucitor. Paine integrala, cereale integrale cu fructe (preferabil nu cu zahar), batoane de cereale, paste integrale, faina integrala numai buna pentru prajituri dietetice (da, le poti face acasa si sunt delicioase), toate acestea au ca principal ingredient fenomenalele cereale integrale.

De ce fenomenale? Pentru ca acestea chiar pot face minuni asupra intregului tau organism. Dupa cam 2 luni de la inceperea dietei, parul tau va fi mult mai sanatos si mai curat, unghiile vor fi mai tari, pielea mai stralucitoare, nu vei mai suferi de constipatie, dar elementul cu adevarat spectaculos va fi dezvaluit abia acum, in comparatie cu efectele deosebit de nedorite ale fainoaselor obisnuie, „albe”.

Paine alba sau integrala? Noile cercetari in domeniu au aratat ca marii consumatori de paine si alte specialitati preparate din faina alba nu obtin niciun beneficiu de pe urma acestora. De ce? Pentru ca din punctul de vedere al proprietatilor nutritive, aceste produse de panificatie sunt doar… balast si nu-ti hranesc corpul, dar iti rotunjesc silueta considerabil.

Cerealele integrale, in schimb, sunt recomandate de medici in cantitati considerabile in dieta celor cu afectiuni cardiace. De ce? Pentru ca, tratand afectiunile inimii, fluidizeaza si circulatia sangelui, oxigenindu-l. Acesta, la randul lui, „iriga” toate tesuturile, dar mai ales creierul.

Cum se traduce asta? Printr-o mai mare capacitate de concentrare, de sinteza, de abstractizare, de gandire in general. Apropo, cu ajutorul cerealelor poti rezolva si problemele de memorie. Iti recomandam müsli pentru ca are foarte mult ovaz – „harna” pentru neuroni.


FRUCTELE

Time-out pentru organism. Fructele ofera organismului tau timp liber sa faca si altceva decat sa digere incontinuu. Ti se pare ciudat? Te-ai intrebat cam cat timp este necesar pentru ca o friptura sa fie digerata cu totul? Nutritionistii spun ca in jur de 8 ore… Nu prea-ti vine sa crezi, nu? In schimb, pentru o salata gigantica de fructe, organismul nostru nu consuma mai mult de 30 de minute de „efort”. Si uite-asa mai are timp sa se mai „ocupe” si de putina dezintoxicare, proces care, apropo, este favorizat tot de fructe.

Cum? Fructele contin glucoza, „compus” pe care organismul il transforma rapid in energie cu ajutorul oxigenului. Din acest proces de digestie rezulta apa si dioxid de carbon, adica „ingredientele” unei oxigenari a sangelui ca la carte. Iar asta inseamna ca si mintea functioneaza mai bine si mai repede.

Starurile anti-imbatranire. Cele mai eficiente fructe pentru dezintoxicare sunt lamaia, grapefruit-ul rosu si ananasul, iar cei mai multi antioxidanti ii „primesti” din afine, rodii si struguri rosii.

De fapt, mai toate fructele de culoare inchisa au un continut crescut de antioxidanti.

Daca inca nu apartii grupului de femei aproape obsedate de „portia” zilnica de tinerete si nu stii cu ce se „mananca” antioxidantii, afla ca sunt ultima gaselnita in materie de tratamente care incetinesc procesul de imbatranire.

Care-i smecheria? Pur si simplu opresc procesul de oxidare determinat de radicalii liberi asupra celulelor. Si nu e de gluma cu radicalii liberi, pentru ca ei sunt responsabili de aparitia cancerului, asa ca da, fructele te salveaza si de aceasta oribila boala, dar au grija sa nu faci nici riduri, si sa ai o minte cum altfel decat brici.

Pe de alta parte, daca te decizi sa te apuci serios de o cura de „ingrasare” a creierului, tot trebuie sa renunti la bunatati, dar sa stii ca fructele uscate vor putea inlocui cu succes orice fel de dulciuri, oferindu-ti in acelasi timp vitaminele si mineralele de care ai nevoie. Cauta caise uscate, perfecte pentru „antrenarea” memoriei, capacitatii de concentrare si coordonarii miscarilor.

VIN PENTRU O MINTE BRICI…

Tine boala la distanta. Ma refer la un consum moderat de vin (un pahar pe zi), care, conform celor mai noi cercetari, poate face realmente minuni.

Despre ce e vorba? Un grup de aproape 30 de profesori si cercetatori americani de la Universtitatea Rochester au facut public un studiu prin care demonstreaza ca taninii (o substanta continuta in struguri, mai ales de coaja celor negri) au „puterea” de a distruge celulele canceroase, inlocuindu-le cu altele, sanatoase. Am inceput cu acest studiu revolutionar pentru ca tu sa intelegi ca de vreme ce poate vindeca de cancer, atunci strugurele poate face miracole si cu alte probleme ale organismului.

Slabesti fara dieta. O alta cercetare, a universitatii Yale de aceasta data, a aratat ca strugurii negri, consumati zilnic in anumite cantitati, pot ajuta organismul sa elimine cu succes depozitele de grasime, chiar daca aportul de colesterol a ramas la acelasi nivel.

Si daca mai ai grija sa adaugi in dieta si afine, spanac si capsuni, vei obtine un cocktail „bomba” pentru creier si pentru dezvoltarea masei musculare. Doua pahare de suc (250 ml fiecare) obtinut din fructele si legumele mentionate mai sus iti vor asigura o sanatate de fier. Evident, nu e cazul sa te astepti la minuni daca mananci in continuare junk food, dar vei observa imbunatatiri in ceea ce priveste fiecare functie a organismului tau.

Un program sanatos pentru minte

DE UNDE SI CU CE SA INCEPI SA-TI SCHIMBI DIETA

Orice medic sau nutritionist – care te-ar auzi spunand ca vrei un creier mai „performant” si sa fii mai supla – ti-ar spune sa nu mai pui gura pe tot felul de junk-food, pornind de la pizza si terminand cu hamburgerii, cheeseburgerii sau cartofii prajiti… Ba chiar te vor sfatui sa uiti ca exista asemenea preparate „otravitoare”. Dar, nu vei putea face asta din prima. Ti-ai obisnuit organismul cu aceste mancaruri si el, „saracul”, va reactiona prompt cand va vedea ca-i dai doar hrana sanatoasa, cerandu-ti portia lui zilnica de junk. Ce e de facut?

Ia-o usor, pas cu pas, si nu exagera. Monitorizeaza-ti permanent dieta fara sa devii obsedata. Apropo de obsesiile legate de nutritie… sa nu cumva sa incerci cura de slabire care presupune sa numeri caloriile ingurgitate, ca risti sa ajungi sa „evaluezi” o rosie la secunda si sa vezi peste tot calorii, foarte multe calorii, ceea ce nu e tocmai sanatos pentru mintea ta.

Iti dau acest sfat din proprie experienta. Trecand la diete chiar sanatoase, iti reamintesc cat de important e sa-ti monitorizezi progresele constant. Sa vezi inclusiv daca arati mai altfel, pentru ca vei arata… cu mult mai bine, cat ai slabit (4 kg date jos intr-o saptamana e mult) si cum te simti.

Cel mai important aspect cand vine vorba de monitorizare este nu uiti ce ai mancat in ziua respectiva. Nu rade! Avem tendinta de a uita ca am mancat un aliment „rau” atunci cand ne simtim vinovate ca l-am infulecat cu pofta.

MATERIAL DIDACTIC. SUPERMARKETURI SI RESTAURANTE

Sa incepem cu ce e mai delicios si usor de obtinut – mancarea buna din magazine. Iesi la o lunga si sanatoasa plimbare cu piciorul si ia la rand supermarketurile si shop-urile bio.

Vezi ce ti se ofera, cerceteaza cu maxima atentie etichetele originale, observa in ce conditii sunt depozitate si nu lua de buna „titulaura” de bio pusa pe unele alimente care sunt, de fapt, foarte „artificiale”. O smecherie care merge cam de fiecare data e sa vezi care e data la care expira produsul.

Alimentele sau cosmeticele cu ingrediente biologice au un termen limita mult mai mic decat cele… sa le spunem „normale”. Asa ca un an de valabilitate se traduce, in cele mai multe cazuri, printr-o „teapa”. Fii atenta si la ingrediente. Ele chiar ar trebui sa fie naturale, nu sa aiba denumiri ciudate…

Acum ca am stabilit in mare cum alegi produsele bio, sa trecem la infulecat… hrana buna pentru creier. Ti-am spus care sunt „ingredientele” care pun circumvolutiunile in functiune, acum trebuie doar sa gasesti restaurantele in care sunt gatite in asa fel incat sa nu-si piarda din proprietati.

Cele cu specific chinezesc, indian sau frantuzesc sunt cele pe care trebuie sa le alegi daca vrei sa mananci ceva bun si sanatos. In materie de carti de bucate, ai de unde alege, pentru ca librariile sunt pline de ele. Eu le prefer pe cele dedicate dietei South Beach. In ele vei gasi retete pentru dulciuri dietetice si mai ales pentru mancaruri de peste (Omega 3 e „sfint” si pentru creierul nostru).

Comments

comments

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *