Dieta fericirii – ce alimente sa mananci pentru a stimula hormonii fericirii

By  | 

Cu toţii vrem să fim fericiţi şi binedispuşi întotdeauna, dar puţini dintre noi chiar încercăm să înţelegem cum funcţionează de fapt fericirea. Ce anume declanşează în mintea noastră starea de bine? Odată ce înţelegem procesele care stau în spatele fericirii, vom ştii ce putem face pentru a o atinge. Aici intervin hormonii fericirii – endorfinele, dopamina, serotonina şi oxitocina – neurotransmiţători care trimit semnale de la creier către corp „ordonându-i” să se simtă bine.

Endorfinele sunt eliberate de sistemul nervos central în sânge atunci când ne confruntăm cu durere, stres şi teamă, având rolul de a anihila durerea şi tensiunea. Serotonina, numită şi hormonul fericirii, are rolul de a regla dispoziţia, somnul şi apetitul, eliminând anxietatea şi depresia şi accentuând sentimentele pozitive.

Dopamina stă la baza comportamentului exuberant, dar are multiple alte funcţii, de la creşterea presiunii sangvine la reglarea somnului, dispoziţiei, atenţiei şi memoriei. Oxitocina, numită şi hormonul ataşamentului, este responsabilă pentru declanşarea unor comportamente precum plăcerea sexuală, recunoaşterea socială, încrederea de sine, comportamentul matern.

Deşi nu s-a descoperit încă exact cum funcţionează hormonii fericirii, se ştie că există alimente care au capacitatea de a declanşa producţia lor. Spre exemplu, endorfinele sunt eliberate în sânge atunci când mănânci condimentat – dacă iau contact cu mâncarea condimentată, receptorii gustativi transmit către creier semnale asemănătoare cu cele ale durerii, creierul fiind astfel stimulat să producă endorfine.

De asemenea, consumul de alimente care conţin triptofan (seminţe de dovleac, fasole, soia, linte, ton) pot duce la creşterea nivelului de serotonină din creier. Aceste alimente trebuie însă combinate cu carbohidraţi, deoarece aceştia contribuie la transformarea triptofanului în serotonină.

10 alimente care stimulează hormonii fericirii

  • Ciocolata neagră – cacaua este o sursă excelentă de serotonină şi dopamină care ţin depresia la distanţă şi induc în organism starea de bine.
  • Sparanghel – deoarece conţine mult acid folic şi triptofan, această legumă poate combate depresia şi declanşa producţia de serotonină.
  • Spanac – conţine, de asemenea, acid folic, deci este un aliat important în lupta contra depresiei şi în creşterea nivelului de serotonină.
  • Iaurt probiotic – conţine bacterii bune care te fac să reacţionezi mai calm în situaţii stresante, iar calciul contribuie la reglarea stărilor fluctuante declanşate de sindromul premenstrual.
  • Stridii – conţin iod şi seleniu, două minerale care ajută la buna funcţionare a glandei tiroide care, la rândul ei, contribuie la menţinerea stării de bine.
  • Somon – acizii graşi Omega 3 pe care îi conţine protejează sănătatea creierului şi contribuie la reducerea riscului de depresie.
  • Nuci şi seminţe – sunt bogate în acid alfa-linolenic, de aici capacitatea lor de a creşte nivelul de dopamină şi serotonină din creier.
  • Soia – conţine mult fier, un mineral în a cărui lipsă se declanşează oboseala, apatia şi schimbările de dispoziţie care pot duce la depresie.
  • Cafea – combinaţia de lipide, proteine şi carbohidraţi din cafea este responsabilă pentru creşterea nivelului de dopamină şi serotonină de fiecare dată când savurezi „licoarea magică”.
  • Miere – acest subtitut natural al zahărului conţine flavonoizi capabili să îmbunătăţească sănătatea creierului şi să-i reducă inflamaţiile.

Aşadar, data viitoare când te vei simţi tristă şi deprimată, savurează aceste super alimente. Sunt delicioase, sănătoase şi capabile să îţi aducă zâmbetul pe buze!


Comments

comments