De ce mananci in exces si cum sa te opresti

By  | 

De ce avem zile in care nu putem rezista tentatiei de a devora cantitati imense de mancare? Raspunsul nutritionistilor: ne pierdem capul dupa… ce se afla dincolo de usa frigiderului.

Adica toti avem zile, ba chiar saptamani in care mancam mult mai mult decat in mod normal, iar cauzele sunt dintre cele mai diverse. Cel mai important este insa sa nu te invinovatesti, pentru ca acest sentiment te face sa mergi si mai departe pe drumul supraalimentarii.

"Numim aceste momente «pauze alimentare» si le luam cu totii", spune Rebecca S. Reeves, doctor in medicina si psihologie.

"Nimeni nu e perfect cand vine vorba de obiceiuri alimentare. Ceea ce trebuie sa retinem e sa ne dam permisiunea sa luam aceasta pauza, dar, imediat ce s-a sfarsit, sa ne reintoarcem la normalitate".

Problema e ca nu obisnuim sa rupem frigiderul o data la nu stiu cat timp, nici macar o data pe luna. Cei mai multi dintre noi fac asta zilnic, depasindu-si cuantumul de calorii cu peste 1.500 de unitati, sustine Allen Dollar, cardiolog si asistent la Facultatea de Medicina din cadrul Universitatii Emory University din Atlanta, SUA.

"Daca nu vom incepe sa ne gandim la ce si cat mancam zilnic, vom ajunge sa ne ingrasam". Din pacate, in loc sa ne intelegem pe noi insine si sa ne iertam, obisnuim sa ne judecam pentru ceea ce am facut si, uite-asa, episoadele de supraalimentare se transforma in obicei si motiv de frustrare.

"E normal sa te simti invinsa si sa-ti spui: «Off, am facut praf si pulbere dieta, asa ca asta e: o sa mananc tot ce vreau concediul asta»", ne aminteste Kathleen M. Laquale, doctor in psihologie, nutritionist, antrenor si profesor asociat la Universitatea de Stat Bridgewater din Massachusettes, SUA.

"Data viitoare cand vei manca mult, nu te mai invinui. Gata, te-ai supraalimentat o zi, acum hai sa revenim la regimul de viata obisnuit. Hai sa fim mai constiente de portiile pe care le servim a doua zi", ne sfatuieste nutritionistul.

Singura solutie: vorbeste cu tine

Ar fi bine ca inainte de a incepe sa devorezi tot ce se afla pe masa, sa iei o mica pauza si sa-ti pui aceste intrebari la care sa raspunzi sincer. Evelyn Tribole, nutritionist, doctor in medicina si coautor al cartii "Intuitive Eating", te asigura ca aceasta mica discutie cu tine insati iti va diminua mult din pofta de mancare.

  • Chiar imi este foame? Daca nu-ti este foame, treci la urmatoarea intrebare.
  • Ce simt acum? Daca nu ti-e foame, atunci sigur pofta de mancare e un efect al starii tale psihice, explica Tribole.
  • De ce am nevoie acum pentru a face fata acestei stari? "Cuvintele-cheie sunt «acum» si «nevoie». Ideal ar fi sa regandesti situatia si sa identifici o alta modalitate de defulare, la fel de placuta (plimbare la soare, un film bun etc.)", sfatuieste Tribole.

Citeste si: 9 super-alimente care topesc grasimea

Si o veste buna: e foarte putin probabil ca o singura "orgie alimentara" sa te ingrase. Nutritionistii spun ca ai nevoie de cel putin 3.500 de calorii in plus fata de cele standard (2.000 kcal) ca sa te rotunjesti cu 1 kilogram.

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *