Cum scapi de balonare

By  | 

Ți s-a întâmplat vreodată să te îndopi cu un prânz format predominant din legume, numai ca să te simți la fel de sătulă ca după un burger cu cartofi  prăjiți? Acest scenariu halucinant este de fapt foarte comun, mai ales pe timp de vară, când balonarea face ca pantalonii scurți cu talie joasă sau costumele de baie să pară instrumente de tortură medievală.

Uite care-i treaba: o masă copioasă, bogată în grăsimi poate provoca această neplăcere, dar nu este singura explicație pentru abdomenul expandat.  Cel mai frecvent, adevăratul motiv îl reprezintă gazele, susține Sonya Angelone, purtător de cuvânt al Academiei pentru Nutriție și Dietetică. Balonarea apare mai ales dacă consumi alimente bogate în fibre (adică varză kale, leguminoase, fructe). „Aproape  orice mâncare bogată în fibre, chiar și într-o cantitate rezonabilă, te poate face să te simți umflată,” explică Angelone.

Asta se întâmplă pentru că enzimele digestive ale stomacului trebuie să muncească în plus pentru a digera aceste fibre (bune pentru tine!). Uneori, colonul nu poate finaliza această misiune, permițând câtorva fragmente din salata ta de la prânz să ajungă în intestine. Atunci lucrurile devin de-a dreptul… gazoase. „Atunci când bacteriile din intestinul gros se înfruptă din rămășițele de la prânz, dau naștere gazelor,” explică Angelone. Întregul proces te poate face să te simți ca o saltea gonflabilă umflată peste măsură.

În mod evident, soluția nu este să sari peste mesele cu adevărat hrănitoare. Poți, în schimb, urma aceste reguli simple ce te ajută să șii la distanță gazele surpriză.

Adio, paie, gumă și țigări (hai, că poți!).

Toate trei reprezintă căi sigure pentru a introduce aer în exces în sistemul digestiv, spune gastroenterologul Sophie Balzora, medic și profesor asistent în cadrul NYU School of Medicine. Și nu mai vorbi când mănânci, poți înghiți mai mult aer decât mâncare.

Fără îndulcitori artificiali

Zahărul fals gen aspartam sau sucraloză pot favoriza balonarea, susține Robin Foroutan, dietetician nutriționist licențiat în New York. Organismul tău nu poate să le digere ca pe zahărul adevărat, deci ajung aproape intacte în colon, provocând gaze.

Foto: iStock/Guliver. Traducere și adaptare: Ana-Maria Prunariu

Citeşte continuarea materialului în ediţia de septembrie a revistei Cosmopolitan România.

Comments

comments

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *