Cum sa-ti pregatesti corpul pentru o viitoare sarcina

By  | 

Fertilitate – masura nr.1

FA-TI TESTE PENTRU BTS

Bolile cu transmitere sexuala sunt considerate principala cauza (evitabila si prevenibila) a infertilitatii. Dintre acestea, gonoreea si chlamydia sunt principalele raspunzatoare de afectarea capacitatii de reproducere.

Acest lucru se intampla pentru ca un procent de aproximativ 40% dintre femei care au una dintre aceste BTS vor dezvolta o boala inflamatorie pelvina care poate produce o afectare permanenta a organelor reproducatoare prin inducerea unor cicatrici la acest nivel. Acestea impiedica deplasarea ovulelor din trompele uterine spre uter, iar daca ovulul a fost fertilizat, poate rezulta o sarcina extrauterina (tubara).

Si mai grav este faptul ca atat gonoreea, cat si chlamydia, nu sunt insotite de nici un simptom de obicei. In consecinta, solutia consta in prevenirea acestor afectiuni, si presupune doua conditii:

1. Intretine intotdeauna relatii sexuale protejate (prezervativul nu garanteaza protectie de 100%, dar se apropie de acest procent daca este folosit corect);

2. Mergi la control in mod regulat. Pentru chlamydia, este indicat sa te testezi anual daca esti activa sexual si ai sub 26 de ani sau daca ai peste 25 de ani si faci sex cu un partener nou sau cu mai multi parteneri. Daca testele pentru vreuna dintre cele doua afectiuni ies pozitive, trebuie sa stii ca ambele BTS se trateaza usor cu antibiotice.

Fertilitate – masura nr.2

EVITA STRESUL

Nu exista, practic, viata moderna fara o „farama” de stres, dar cand vine vorba despre fertilitate, apare o „diferenta clara intre a fi tensionat si a fi epuizat din cauza stresului”, ne explica Michael Lu, Conferentiar pe Obstetrica-Ginecologie si Sanatate Publica la Universitatea California din Los Angeles si autor al volumului „Pregateste-te sa ramai insarcinata”.

„Daca in mod constant esti depasita de stres, organismul tau ramane intr-o stare de tipul «lupta sau fugi», in care este bombardat de adrenalina si de hormonul stresului, cortizolul”, sustine dr. Lu. „In final, organismului tau ii este din ce in ce mai greu sa iasa din acesta faza.”

Studiile au aratat ca stresul cronic ar putea provoca infertilitate la unele femei prin intreruperea ovulatiei. De ce se intampla asta? Cauza cea mai probabila: un schimb mai mic de informatii intre creier si ovare pe masura cresterii nivelului cortizolului.

O metoda eficienta de control al stresului si de a-ti creste fertilitatea consta in exercitiile fizice. Studii recente efectuate de scoala Harvard de Sanatate Publica au contribuit la stabilirea unei corelatii intre miscare si fertilitate: in timp ce exercitiile prea intense pot intrerupe temporar ovulatia, un nivel moderat al exercitiilor poate, dimpotriva, sa-ti creasca puterea de reproducere.

Cercetatorii au identificat ceea ce numesc un nivel optim de exercitii pentru fertilitate de 30 pana la 60 de minute de aerobic pe zi, trei zile pe saptamana. Daca ramai insarcinata, renunta la antrenamentele intense. Pot provoca avort spontan.

Fertilitate – masura nr.3

MENTINE-TI GREUTATEA FAVORABILA FERTILITATII

Cercetatorii au descoperit in urma cu cateva decenii ca tesutul adipos al femeii reprezinta un element foarte important pentru fertilitate… si s-a dovedit ca prea multa grasime poate implica tot atatea probleme ca si o cantitate mult prea mica de tesut adipos. Motivul: grasimea si hormonul numit estrogen sint interdependente si fara cantitatile normale de estrogen, organismul tau nu poate participa la concepere.

Un index de masa corporala mai mic de 18,5 si mai mare de 25 iti poate afecta capacitatea de reproducere, sustine Lang Dunlop, Doctor in Medicina, asistent universitar la Departamentul de Medicina Preventiva si de Familie de la scoala de Medicina a Universitatii Emory.

Pentru o femeie de 1,68 metri, greutatea ideala ar trebuie sa fie nu mai putin de 50 de kilograme si nu mai mult de 68 de kilograme. Din fericire, de cele mai multe ori, este suficient sa castigi sau sa pierzi in greutate doar intre 2,3 si 4,5 kg pentru ca ovulatia sa revina la normal.

Dar si mancarurile pe care le consumi in prezent pentru a-ti mentine greutatea in limite normale iti pot afecta fertilitatea. Cercetatorii din departamentul de nutritie al scolii de Sanatate Publica Harvard au analizat datele provenind de la 18.000 de femei studiate pe parcursul a opt ani si au descoperit ca exista modalitati surprinzatoare prin care „compozitiile” dietelor pot influenta aspectele ovulatiei, acoperind astfel cel putin un sfert dintre cazurile de infertilitate.

Alimentele care pot contribui la infertilitate includ painea alba, cartofii si sucurile indulcite, unele grasimi si cantitati mari de proteine de origine animala. Printre produsele care stimuleaza capacitatea de reproducere se numara orezul brun, pastele si painea neagra, dar si proteinele de origine vegetala precum cele din fasole, mazare, tofu si nuci – mai ales atunci cand sunt consumate in locul celor animale.

Si, in mod surprinzator, una sau doua portii pe zi de lactate bogate (nu, nu sarace) in grasime, precum laptele integral si inghetata sunt si ele printre „sustinatorii” fertilitatii.

Fertilitate – masura nr.4

Renunta la fumat! ACUM!

Pe langa toate efectele sale negative deja cunoscute asupra sanatatii, fumatul iti creste de doua ori riscul de a amana momentul conceperii si riscul de infertilitate cu 30%. Sa mai adaugam si faptul ca poate determina si complicatii in timpul sarcinii?!

Consumul unor cantitati moderate de alcool nu afecteaza capacitatea de reproducere. Dar fii atenta: sub nici o forma nu trebuie sa consumi alcool in timpul sarcinii, de aceea e bine sa renunti acum la acest obicei.

LISTA DE TESTE DINAINTEA UNEI SARCINI

Depinde de tine momentul in care decizi sa discuti impreuna cu medicul tau despre „pregatirea” unui copil. Iata ce trebuie sa ai in vedere.

METODA TA DE CONTRACEPTIE
Asigura-te ca este eficienta, dar nu iti pune in pericol fertilitatea. De exemplu, in timp ce majoritatea ingrijora rilor legate de dispozitivele intrauterine au fost inlaturate, injectiile cu Depo-Provera iti pot intirzia revenirea la capacitatea normala de reproducere cu 6 pina la 12 luni.

SUPLIMENTELE TALE VITAMINICE
Orice femeie de „virsta fertila” ar trebui sa consume 400 micrograme de acid folic pentru a preveni malfor matiile congenitale.Alti nutrienti (calciul, de exemplu) sint de asemenea importanti.

VACCINURILE TALE
Este extrem de important sa fi facut inainte de concepere vaccinurile antirujeola (impotriva pojarului), antioreion,antirubeola, impotriva tetanosului, a varicelei si a hepatitei B.

PROTECTIA TA ANTI-BTS
Discuta despre modi ficarile ciclului tau menstrual si despre eventuale dureri particulare care ar putea semnala prezenta unui fibrom uterin.

REGIMUL TAU ALIMENTAR, EXERCITIILE FIZICE SI GREUTATEA CORPORALA
Asigura-te ca organismul tau are tot ce-i trebuie in materie de nutrienti si ca ai greutatea normala, mai ales daca respecti o dieta restrictiva, precum regimul vegan sau cel vegetarian.

„VICIILE” TALE (FUMATUL, CONSUMUL DE ALCOOL)
Respecta recomandarile medicului tau legate de aceste activitati si obiceiuri daunatoare (in ceea ce priveste fumatul, cunosti deja raspunsul).

SANATATEA TA BUCALA
Unele studii sugereaza ca afectiunile dentare ale unei femei din perioada premergatoare sarcinii pot conduce la nasteri premature.

LUCRURI DESPRE CARE CREDEAI CA SUNT DAUNATOARE PENTRU FERTILITATEA TA SI NU SUNT IN REALITATE

  • Un avort in primul trimestru de sarcina
  • Infectia HPV
  • Folosirea anticonceptionalelor si a metodei de contraceptie de a doua zi
  • Infectia cu virusul herpetic

Comments

comments

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *