Coronavirusul la gravide: măsuri de precauție și trucuri de relaxare

By  | 

A fi însărcinată în timp de pandemie și carantină din cauza noului coronavirus poate fi o sursă majoră de stres. Însă veștile despre gravidele care s-au confruntat deja cu virusul Covid-19 sunt destul de liniștitoare.

Primele studii privind coronavirusul la gravide arată că infecția Covid-19 nu afectează în mod deosebit sarcina sau bebelușul. Virusul SARS-CoV-2 nu se transmite de la mamă la făt și nici prin alăptare. De asemenea, nu s-au înregistrat decese în rândul femeilor însărcinate sau al copiilor sub 10 ani. Dar epidemia de coronavirus este în plină evoluție, iar informațiile și rezultatele studiilor se pot schimba de la o zi la alta. De aceea, medicii le recomandă gravidelor multă prudență și gestionarea situației cu responsabilitate și calm.

Sistemul imunitar în sarcină, vulnerabil și imprevizibil

„Deși nu avem foarte multe date cu privire la efectele pe care infecția cu noul coronavirus le-ar putea avea asupra gravidelor, tot ceea ce putem spune este că acestea trebuie să fie extrem de vigilente în fața acestui virus”, a avertizat prof. Mark Umstad, de la Royal Women’s Hospital din Australia.

În timpul sarcinii, sistemul imunitar poate suferi modificări care pot face femeia gravidă să fie mai sensibilă în caz de infecții respiratorii. Din acest motiv, gravidele sunt incluse în grupele de risc pentru gripa și li se recomandă vaccinarea antigripală.

Ce spun studiile despre gravidele cu coronavirus?

Pe de altă parte, studiile efectuate în timpul celorlalte două epidemii provocate de coronavirusuri, Sindromul Respirator Acur Sever (SARS), în 2002-2003, și Sindromul Respirator din Orientul Mijlociu (MERS), în 2012, au constatat că aceste infecții cresc riscul de naștere prematură, greutate mică la naștere și complicații respiratorii ale nou-născutului.

Referitor la infecția Covid-19 există doar câteva studii disponibile deocamdată. Două studii realizate în China, în care au fost incluse 18 gravide contaminate cu virusul SARS-CoV-2 în ultimul trimestru de sarcină, au ajuns la următoarele concluzii:

  • s-au născut 19 bebeluși, una dintre sarcini fiind cu gemeni;
  • majoritatea femeilor (16) au născut prin cezariană;
  • 6 nașteri au fost premature;
  • 6 bebeluși au suferit detresă respiratorie la naștere.

Nu s-a constatat transmiterea verticală a noului coronavirus de la mamă la făt. Coronavirusul Covid-19 nu a fost detectat în lichidul amniotic sau în laptele matern.

Totuși, literatura de specialitate citează câteva cazuri (China și Marea Britanie) de nou-născuți testați pozitiv la COVID-19, dar specialiștii nu precizează cu certitudine cum și când s-a produs contaminarea. Însă bebelușii nu au dezvoltat simptome respiratorii severe, ci doar în două cazuri s-au înregistrat erupții cutanate, care au dispărut spontan în câteva zile.

Măsuri de protecție împotriva Covid-19

Distanțarea socială și igiena riguroasă sunt singurele arme disponibile deocamdată împotriva coronavirusului. Iată care sunt regulile pe care trebuie să le respecți în această perioadă:

  • Spală-ți frecvent mâinile cu apă și săpun, pe durata a 30 de secunde.
  • Dezinfectează-ți mâinile cu gel hidroalcoolic, dacă nu ai la dispoziție apă și săpun.
  • Evită să îți atingi ochii, nasul și gura, mai ales dacă nu ai mâinile curate.
  • Acoperă-ți nasul și gura cu un șervețel de hârtie sau pliul cotului când tușești sau strănuți, apoi spală-te imediat pe mâini.
  • Evită locurile aglomerate și rămâi acasă pe cât posibil.
  • Păstrează distanța de cel puțin 2 metri între tine și alte persoane, în cazul deplasărilor urgente.
  • Dacă ești nevoită să mergi la medic pentru controalele periodice în sarcină, poartă mască medicală de protecție și limitează timpul petrecut în cabinet.
  • În cazul în care ai nevoie de cumpărături pentru bagajul de maternitate, hăinuțe sau produse de îngrijire pentru bebeluș, apelează la un magazin online personalizat cum este Miababy premium.

Sfaturi pentru relaxare

În această perioadă este esențial să rămâi acasă și să-ți păstrezi calmul. Ocupă-ți timpul cu activități plăcute, care te relaxează. Vorbește cu tatăl bebelușului, cu mama sau cu o prietenă apropiată despre ceea ce îți provoacă panică. Atunci când împărtășești cu cineva de încredere ceea ce te preocupă, nivelul de stres scade și, de ce nu, reușești că găsești soluții.

Gândește-te la momentele plăcute pe care le vei petrece alături de bebeluș. Pregătește în tihnă camera micuțului, pătuțul, confecționează chiar tu obiecte decorative. Dacă nu ai ales încă numele bebelușului și ai nevoie de inspirație, consultă o listă online cu nume de fete și nume de baieti.

Mai ales acum când stai mult timp în casă, este important să faci mișcare. Alege exerciții ușoare de gimnastică Lamaze, care te ajută să îți menții tonusul muscular și o bună stare de spirit.

Acordă atenție alimentației în această perioadă. Încearcă să nu cazi pradă tentației de a mânca pentru doi, pentru a nu lua foarte multe kilograme în sarcină. Surplusul de greutate reprezintă un risc atât evoluția sarcinii, cât și pentru imunitate, dat fiind faptul că obezitatea este un factor de risc atât în gripă, cât și în infecția Covid-19. Așa că ai toate motivele să adopți o dietă sănătoasă, echilibrată din punct de vedere cantitativ.

Important este de asemenea să îți asiguri lichde multe și de calitate: apă plată, suc natural de fructe/legume proaspăt stoarse (1 porție/zi), ceaiuri de plante cu miere și lămâie.

 

 

 

Sursă foto: pixabay

 

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *