Cele mai populare mituri despre dietele pentru slăbit…

Ai ținut vreodată o cură de slăbire și ai înlocuit toate băuturile cu apă plată cu lămâie? Eu recunosc că da. Și „trucul” acesta e atât de popular și de larg vehiculat în viața de zi cu zi, ba chiar și în filme, încât sunt convinsă că și tu ai picat în plasă măcar o vreme.

Însă adevărul e că dacă vrei să slăbești, apa plată cu lămâie nu te ajută. Dimpotrivă, îți creează foame! Pentru a demonta o serie de mituri populare legate de curele de slăbire și pentru a afla câteva trucuri simple pentru o dietă sănătoasă, am stat de vorbă cu Dr. Lidia Șoldea, medic specialist în diabet, nutriție și boli metabolice.



E adevărat că…

#1 Dacă bem apă plată cu lămâie, ne ajută să slăbim…

FALS „Apa plată cu lămâie din păcate nu ne ajută să slăbim. În schimb ne ajută să ne hidratăm și să luăm o doză de vitamina C în plus. Apa plată simplă și hidratarea ne ajută să slăbim, datorită faptului că un organism hidratat corect elimină grăsimea corect.

În schimb, să consumăm apă cu lămâie are același efect ca și când am mânca puțin câte puțin, pentru că vitamina C pe stomacul gol creează de fapt poftă de mâncare. Nu vă doriți în timpul unei regim pentru slăbit să creșteți pofta de mâncare și să alimentați organismul mai mult decât este necesar, așa că pentru diete de slăbire, rezumați-vă la apă plată simplă.”

#2 Nu trebuie să mâncăm după o anumită oră

DISCUTABIL „Pentru cine are un program clasic, cu un job pe timp de zi și un somn odihnitor noaptea, așa este cel mai indicat. Dar în cazul în care o persoană lucrează în ture sau noaptea, poate să consume mesele și mai târziu, cu două condiții: să nu se culce la orizontală două ore după ce a luat masa și să mănânce corect, adică trei mese pe zi.

Îmi place să pun problema așa: ziua nu s-a mărit mai mult de 24h, deci nu ar fi corect să mâncam mai multe mese daca stăm treji sau lucram până mai târziu. În această situație opțiunea cea mai bună este să decalăm mesele.”

#3 Putem consuma oricâte sucuri vrem dacă sunt naturale

FALS „Total neadevărat, întrucât sucurile reprezintă un aport foarte mare de zahăr fară fibre, indiferent dacă acestea sunt cumpărate sau stoarse acasă. Gândiți-vă la un exemplu: un fruct mai copt poate avea și 20g zahăr per 100g, deci 500ml de suc stors înseamnă un aport de 100g zahăr fară fibre, ceea ce este foarte mult, și nu va da sațietate din cauza acestei lipse de fibre.

Cel mai bine este să consumăm fructul ca atare și doar în cazul în care nu este posibilă masticarea acestuia putem opta pentru suc, dar o porție presupune să bem sucul ce reiese dintr-un singur fruct, restul ar trebui completat cu apă.”

#4 E bine să mâncăm o gură de proteină și apoi să așteptăm puțin până să consumăm restul mâncării

ADEVĂRAT „Proteina dă sațietatea cea mai mare, din mai multe motive, iar „trucul” acesta are un efect benefic. Noi, oamenii, suntem creați să primim de la creier semnalul de sațietate la aproximativ 20 minute după ce începem masa. Luând o gură dintr-un aliment bogat în proteine și apoi așteptând un pic, ideal 15 minute, ne ajută să primim semnalul de sațietate la timpul corect și, astfel, să nu ingerăm așa de multe alimente.

Citește și: Adevărul despre îndulcitori

Multe persoane care mănâncă repede ingerează mult prea multă mâncare din acest motiv. Stomacul nu ne oprește din a mânca și se poate dilata de 5-7 ori față de volumul lui inițial, deci ne poate lasă să consumăm exagerat de mult, așa că trebuie să ne bazăm pe semnalele date de creier.

Acest truc este asemănător cu cel în care se indică să mestecăm fiecare îmbucătură de 20 ori (tot pentru a face să treacă mai mult timp), dar totuși este mai ușor de procedat așa.”

#5 Unele condimente ajută la slăbit

DISCUTABIL „Da, este adevărat că unele condimente pot accelera arderile și pot crește rata de arderi zilnică. Dar acest lucru se întâmplă la un ordin de arderi mic. Nu înseamnă că putem mânca doi hamburgeri cu cartofi prăjiți și dacă consumăm doi ardei iuți ulterior, nu se mai depun caloriile.”

#6 Ar trebui să măsurăm porțiile de mâncare mai degrabă decât caloriile

ADEVĂRAT „Foarte multe persoane se axează pe număratul caloriilor, dar mai important este ce formează aceste calorii și măsurarea porțiilor. Mulți cred că mânâncă sănătos dacă consumă, de exemplu, doar salate, și nu înțeleg de ce nu slăbesc. Dar o salată, pentru unele persoane, poate conține un kilogram de legume, ceea ce este exagerat de mult.”

#7 Trebuie să păstrăm un anumit număr de ore între mese

ADEVĂRAT „Intervalul corect între mese trebuie respectat și ar trebui să fie de 5-6 ore pentru a se putea reface enzimele digestive, sucurile gastrice și toate procesele necesare în digestie. Tocmai de aceea, cei care nu lasă pauze și au obiceiul de „ronțăială” între mese, se întâmplă să aibă și foarte des probleme de digestie (de exemplu, senzația de balonare).”

#8 Trebuie să renunți la sare ca să slăbești?

FALS „Nu, nu trebuie să renunțăm la sare pt a slăbi. Alimentele au sare deja în ele în mod natural și mâncarea fară sare oricum nu are gust. Nu degeaba spunem «nimic nu este ca sarea în bucate». Sarea poate fi folosită și în regimurile pentru slăbit.

Organismul uman este format astfel încât să poată elimina sarea corect, atâta timp cât este sănătos. Asta nu înseamnă că sarea trebuie consumată în exces totuși. Ea trebuie redusă în alimentație doar în cazul în care suferim de anumite afecțiuni, de exemplu hipertensiune arterială.”

Din culise:

Dr. Lidia Șoldea

Dr. Lidia Șoldea este medic specialist în diabet, nutriție și boli metabolice. O puteți găsi la Centrul medical Sfântul Ștefan, Piața Sf. Ștefan nr. 13B, sector 2, București sau la Clinica InoLife, str. Pictor Daniel Constantin Rosenthal nr. 41, sector 1, București.

Citește și: 15 gustări inteligente, pentru un lifestyle cu adevărat sănătos

Nici un comentariu

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicata.