Ce trebuie sa stii despre mancatul emotional

By  | 

75% din mâncatul în exces este cauzat de anumite sentimente, de regulă de unele negative. Persoanele care găsesc soluţia în mâncare consideră că în acest fel pot scăpa de stres, de depresie, singurătate sau plictiseală, însă mâncatul nu aduce confort decât pe termen foarte scurt.

Asemenea consumului de alcool sau droguri, mâncatul emoţional poate deveni o adevărată dependenţă. Poate ţi se pare amuzant sau ireal, fiind vorba de o nevoie primară a omului, însă este cunoscut faptul că excesele alimentare pot duce la tot felul de afecţiuni grave. Chiar dacă mâncarea este ceva ce fiecare dintre noi consumă zilnic, spre deosebire de alcool şi droguri, asta nu înseamnă că mâncatul emoţional nu este o problemă reală.

Îţi poţi da seama dacă eşti o persoană care mănâncă din motive emoţionale dacă ţi se par cunoscute următoarele:

  • Atunci când ai o stare proastă, simţi nevoia să mănânci, chiar dacă nu îţi este foame.
  • Atunci când ai trecut printr-o experienţă neplăcută, primul lucru la care te gândeşti pentru a te simţi mai bine este mâncarea.
  • Atunci când eşti supărată, vrei neapărat să mănânci un anumit aliment (ciocolată, îngheţată, fast food etc).
  • Atunci când nu ai nimic de făcut şi te plictiseşti, începi să mănânci.
  • După ce mănânci, te simţi vinovată că ai făcut-o.

Pentru a renunţa la mâncatul emoţional, este necesar pentru început să îţi dai seama ce îl cauzează. Un jurnal în care să notezi când ai mâncat şi de ce poate fi foarte folositor în identificarea problemei. 

Apoi, trebuie să înlocuieşti mâncarea cu altceva. Este posibil ca la început să ai impresia că dacă faci altceva, îţi este foame şi trebuie să mănânci ceva. Adu-ţi aminte ce te-a făcut de fapt să vrei să mănânci şi îţi vei da seama că de fapt nu simţi nevoia să consumi ceva.

Cu ce poţi înlocui mâncatul emoţional?

Pentru ca dorinţa de mâncare să treacă, poţi încerca următoarele activităţi:

  • Sună o prietenă şi vorbeşte cu ea vrute şi nevrute. Dacă ai o problemă care te face să vrei să mănânci, discut-o cu ea, te poate ajuta.
  • Fă curat prin casă. Chiar dacă abia ai făcut curat ieri, sigur poţi face ordine puţin sau îţi poţi rearanja garderoba.
  • Citeşte o carte sau o revistă.
  • Ieşi la plimbare. În acest fel, nu vei mânca şi vei face şi puţină mişcare în acelaşi timp.
  • Fă-ţi manichiura şi pedichiura.
  • Încearcă modele noi de machiaj.
  • Fă exerciţii fizice.
  • Rezolvă integrame sau sudoku.
  • Fă decoraţiuni sau accesorii DIY.
  • Meditează.

Dacă niciuna dintre aceste activităţi nu te ajută, ai putea încerca ajutorul unui psiholog. Terapia prin vizitele la psiholog se poate dovedi a fi un tratament foarte eficient pentru problemele emoţionale. Poţi citi mai multe despre subiect în acest articol.

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *