Ce încearcă să-ți spună corpul tău?

Organismul uman poate fi lesne comparat cu o mașinărie complexă, și ca orice computer inteligent, are propriul mod de a-ți semnala eventualele erori.

„Lasă, că trece…” e ceea ce ne spunem mai mereu, atunci când ne confruntăm ba cu o durere de cap, ba un disconfort abdominal, o mâncărime pe braț sau cine știe ce alt simptom. Firește, dacă problema persistă, Dr. Google a fost și este (mai ales în perioada tulbure din ultimul an) primul la care apelezi pentru a găsi un remediu. Iar simptomul descris de tine va scoate la iveală aproape de fiecare dată posibilități multiple, de la mai nimic la… extrem de grav.

Unele manifestări pot fi cel puțin… misterioase, sursele nebănuite iar conexiunile, după cum vei vedea, surprinzătoare. Dar articolele pe subiecte de sănătate sunt făcute să fie citite și sunt deseori utile, dacă le folosești rațional. Iată cele mai frecvente motive care stau la baza unor simptome comune, pe care multe dintre noi le experimentăm.

„Nu încerca remedii extreme, nu lua medicamente după ureche și dacă trec mai multe zile fără ca situația să se amelioreze, sună-ți medicul de familie.”

Vezi în ceață?

Dacă se întâmplă brusc, fie ai făcut abuz de ecrane și ochii sunt obosiți și uscați, fie te confrunți cu o infecție oculară, însă aceasta din urmă poate fi provocată și de o infecție în altă zonă a corpului; herpesul, sifilisul, tuberculoza și toxoplasmoza sunt deseori însoțite de acest simptom.

#1

SIMPTOME: Eczeme, balonare, flatulență, oboseală, sinusuri înfundate, dificultate de concentrare

MOTIV: Intoleranță alimentară

Observă atent pentru a vedea dacă simptomele de mai sus nu survin cumva după ce ai mâncat un anumit aliment; atunci când organismul nu tolerează un aliment, o semnalează printr-o iritație sau o inflamație de scurtă durată în intestin. Pe termen lung, dacă vei continua să-l consumi, iritația se poate agrava, creând fisuri în spațiile dintre celule, prin care bacteriile, toxinele și resturile nedigerate complet să ajungă în sânge (permeabilitate intestinală). La suprafață, acest proces se manifestă prin erupții cutanate și eczeme.

REMEDIU: De multe ori, intoleranța la un anumit (grup de) aliment(e) se manifestă și la alt nivel, prin disconfort abdominal/durere de stomac, balonare, gaze etc. Conform statisticilor efectuate la nivel global, cele mai frecvente tipuri de intoleranțe manifestate sunt: intoleranța la lactoză, la sulfiți și la gluten, iar alimentele cele mai susceptibile din acest motiv ar fi produsele din grâu, lactate, zahăr, soia, ouă, porumb și drojdie. Întrerupe pentru minim o săptămână lanțul eliminând carbohidrații simpli (pâine, paste și alte produse făinoase), zahăr și derivații săi, lactate, cafea și alcool, pentru ca în săptămânile următoare să le reintroduci treptat, unul câte unul, în fiecare săptămână, observând reacțiile imediate. Totodată, un test complex pentru depistarea intoleranțelor te poate lămuri pe loc, indicându-ți cu exactitate ce aliment va ajunge pe lista ta neagră.

#2

SIMPTOME: Dureri de cap, pofte inexplicabile de alimente dulci sau sărate, incapacitate de concentrare, iritabilitate

MOTIV: Consumul de băuturi dietetice

Îndulcitorii artificiali, în special aspartamul, pot cauza dureri de cap/migrene, ceață cerebrală sau oboseală excesivă. Studiile efectuate au arătat că aspartamul este o neurotoxină puternică, care potrivit experților ar putea provoca leziuni ale nervilor, sau cel puțin să perturbe semnalizarea nervoasă ce permite creierului să înregistreze senzația de sațietate. Mai mult decât atât, arată experții, metanolul din aspartam este descompus în formaldehidă, un compus cancerigen. Dacă cumva te confrunți cu durerea de cap imediat după ce ai consumat aspartam, este foarte probabil să ai o sensibilitate la formaldehidă.

REMEDIU:  Știu cum e, fie n-ai ce să bei la masă în oraș, cu prietenii. Sau simți nevoia să te premiezi în timpul unei diete. Când simți acest imbold, poți să optezi pentru apă minerală carbogazoasă aromată cu un strop de suc de fructe 100% și zeamă de lime (orice barman poate să-ți prepare un astfel de amestec). Iar dacă ții morțiș ca acesta să fie dulce, există și îndulcitori cu reputație bună, precum xylitol sau erytritol.

#3

SIMPTOME: oboseală, nervozitate, agitație, insomnie, aritmii, urinare frecventă

MOTIV: faci exces de cofeină

Uneori, este posibil să obținem rezultate complet opuse celor așteptate: bem cafea pentru a ne „revigora”, dar efectul este exact invers. Cofeina are rolul de a stimula sistemul nervos central, determinând eliberarea de cortizol și adrenalină, substanțe care dau  organismului mai multă energie. Pe termen scurt, aceasta se poate traduce printr-o capacitate de concentrare sporită, dar pe termen lung, acest proces poate duce la perturbarea funcțiilor sistemului nervos central.

REMEDII: Somn. Odihnă. Relaxare… cofeina nu poate suplini niciunul dintre efectele acestora. Cât despre consumul de cafea, acesta ar trebui limitat la maxim de 250 mg de cofeină pe zi ( ceașcă de cafea din boabe măcinate are aproximativ 40-50 mg), dar nu uita că aceasta este prezentă în multe alte alimente pe care le consumi frecvent, precum ciocolata, cola sau ceaiurile. În plus, recomandă specialiștii, este utilă suplimentarea vitaminelor B și C, care susțin buna funcționarea glandelor suprarenale (cele care secretă cortizolul și adrenalina).

#4

SIMPTOME: Buze crăpate, dureri de cap, senzație de amețeală, urinare rară, urină galben închis sau urât mirositoare, piele uscată, dacă îți ciupești pielea de pe partea din spate a mâinilor, nu revine imediat la normal într-o secundă.

MOTIV: Deshidratare

În principiu, buzele crăpate sunt deja un semnal că există o problemă (dacă nu cumva au fost expuse masiv gerului sau vântului tăios, soarelui puternic sau ai stat timp îndelungat într-o încăpere în care aerul este extrem de uscat). În principiu, deficitul de apă se reflectă și în aspectul și textura pielii, dar buzele sunt cele mai expuse, din cauza specificului pielii din acea zonă. În cazul simptomelor legate de urină, dacă acestea nu se remediază după hidratare, pot fi alte probleme la mijloc (infecție urinară), caz în care este nevoie de un consult medical.

REMEDIU: Nu, n-o să-ți spun să bei doi litri de apă pe zi – se pare că fiecare om are o nevoie personalizată de apă, ci doar să ții aproape o carafă cu ceai aromat, să incluzi în dieta ta mai multe legume și fructe, dar și grăsimi sănătoase, provenite din oleaginoase, pește și avocado, care mențin nivelul umidității la nivelul pielii.

#5

SIMPTOME: Mâncărimi în zona urechilor sau gât, disconfort intim, schimbări de dispoziție, oboseală, sistem imunitar slab, creștere în greutate, infecții fungice frecvente

MOTIV: Consum excesiv de zahăr, Candida albicans

Multe dintre alimentele pe carele consumi zilnic conțin zahăr sau derivați ai acestuia, și nu neapărat produse dulci; mezelurile, conservele, sosurile conțin cantități importante de zahăr, care se adaugă zaharurilor provenite din îndulcirea cafelei, cerealele și/sau fructele de la micul dejun, biscuiții pe care îi ronțăi la birou, sucul pe care îl bei la prânz, gustarea de după amiază și, în final, un „mic” desert la cină.

Dincolo de riscurile cunoscute asociate consumului de zahăr, trebuie să știi că acesta favorizează și dezvoltarea candidozei, o afecțiune cauzată de Candida Albicans (aceasta trăiește în intestine și se manifestă atunci când există dezechilibre ale florei). Și chiar dacă termenul ți-e familiar în asocierea cu zona intimă, află că această infecție se poate manifesta și la nivel gastro-intestinal și bucal.

Citește și: Ce se întâmplă cu genunchii tăi

REMEDIU: Dacă te regăsești în oricare parte din descrierea de mai sus, este evident că trebuie să gestionezi mai eficient consumul de zahăr, indiferent că vorbim de cel rafinat sau nerafinat. Zaharurile sunt importante ca sursă directă de energie pentru creier și mușchi, dar nu în cantități exagerate;  Organizația Mondială a Sănătății (OMS) recomandă ca aportul zilnic de zaharuri să reprezinte nu mai mult de 10% din necesarul zilnic de nutrienți (la un aport caloric zilnic de 2000 Kcal, înseamnă nu mai mult de 200 calorii din zahăr, care pot proveni din 12 lingurițe de zahăr, un singur suc – inclusiv fresh de portocale, sau din 16 lingurițe de ketchup).

Limitează-te la consumul moderat de fructe, în locul dulciurilor bogate în zahăr și citește cu atenție etichetele produselor pe care le pui în coșul de cumpărături; zahărul se ascunde și în spatele unor denumiri ca glucoză, lactoză, fructoză, maltoză, galactoză, etc.

#6

SIMPTOME: Constipație, senzație de foame cu „gol” în stomac, căderi de energie, probleme digestive, afecțiuni inflamatorii, coșuri

MOTIV: Aport scăzut de fibre

Intestinele sunt esențiale în procesarea nutrienților, iar atunci când apare blocajul în „trafic” – constipația, nu doar aceștia sunt absorbiți în corp, ci și toxinele din intestin, putând provoca o multitudine de probleme de sănătate, de la procese inflamatorii, tulburări digestive, dezechilibre hormonale și de imunitate, și până la afecțiuni ale inimii și creierului.

REMEDIU: Fibrele se regăsesc în cerealele integrale, dar și în numeroase legume și fructe. Este nevoie de un aport zilnic de 25-30 de grame de fibre pentru femei și 38-40 pentru bărbați, pe care le poți obține consumând fulgi de ovăz la micul dejun, o lingură de tahini (sau semințe de susan) în sosul fripturii – cu garnitură de fasole verde, o sursă bogată în fibre, semințe de chia în salată sau o mână de migdale.

#7

SIMPTOME: fisuri la colțurile gurii (cheilită), afte, lipsă de energie / oboseală, probleme ale pielii, cearcăne

MOTIV: Deficit de vitamine B

S-a observat că nivelul scăzut al vitaminei B în organism tinde să fie asociat cu un consum crescut de alimente rafinate și procesate, zahăr sau alcool. Trebuie de asemenea menționat faptul că există mai multe tipuri de vitamine B (B1-2-3, B5-6-7, B12), fiecare dintre acestea având un rol aparte în organism, iar carențele specifice atrag efecte diferite. Un motiv în plus să nu ratezi analizele anuale de sânge.

REMEDIU: Introdu în alimentația ta zilnică alimente bogate în vitamine B, precum cereale integrale, germeni de grâu, leguminoase, cartofi dulci, ou (gălbenuș), somon, carne roșie, ficat și carne de pasăre, dar și drojdie (atenție, însă, consumul acesteia nu este recomandat în cazul în care te confrunți cu candida). Și aportul de suplimente alimentare pe bază de vitamine B este util, cu condiția să fie precedat de sfatul uni specialist; luate după ureche, anumite vitamine din grupul B pot determina pierderi ale nutrienților din organism.

Foto: iStock

Nici un comentariu

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicata.