Capcana dietelor de pe Instagram

By  | 

Conturile blogger-ilor de fitness dau dependență cu trupurile lor sculptate la sală si feed-urile intens editate. Dar cât din ceea ce recomandă elita #fitspo e pe bune? Chiar dacă feed-ul tău de Instagram e piperat cu siluetele perfecte a cel puțin o jumătate de duzină de bloggeri de fitness sau primele cinci cele mai mari jucătoare din domeniu au împreună 35 de milioane de followeri, în vreme ce #fitness este în prezent folosit pe Instagram în medie de 12,600 de ori pe oră, asta nu înseamnă că sfaturile în materie de dietă pe care acestea le dau sunt neapărat corecte sau credibile.

De ce, însă, suntem toți atât de predispuși la a ni le asuma cu ochii închiși? Simplu: e vorba de un fenomen care se numește ”efectul de aură” – practic transferi succesul unei persoane într-un domeniu în succesul în alt domeniu. E motivul pentru care oamenii au încredere în celebrități când vine vorba de sfaturi medicale (e suficient să te uiți la Gwyneth Paltrow și la succesul brandului ei de lifestyle, Goop), și motivul pentru care tindem să luăm de bun tot ce ne spun vedetele în materie de fitness.

“Problema e că unii influenceri din domeniul alimentației sănătoase nu sunt, în fapt, nutriționiști calificați. Asta înseamnă că e posibil ca sfaturile și informațiile pe care le dau mai departe, în materie de diete, pot fi îndoielnice”, spune Marjorie Nolan Cohn, nutriționist și purtătoare de cuvânt a Academiei de Nutriție și Dietetică. Cohn a analizat, pentru Cosmopolitan, două planuri alimentare promovate de două vedete social media și nu a fost impresionată de nici unul: a descoperit că amândouă lăsau de dorit la capitolul nutriție și calorii.

Așa că dacă descoperi oricare din aceste capcane în postările așa-zișilor ”guru”, iată sfatul nostru: privește-le cu o doză sănătoasă de scepticism…

Mulți fani, puțini specialiști

Să aduni milioane de fani e greu, dar asta nu înseamnă că persoana care a reușit să facă asta e neapărat o autoritate în domeniu. Ca să-ți dai seama dacă e cazul să ai încredere într-un influencer, uită-te la câți specialiști are în listă. Cine o mai urmărește? Profesioniști licențiați aprobă, comentează sau share-uiesc trucurile sale de dietă? Sprijinul celor din domeniu îi pot da legitimitate. În plus, uită-te prin comentarii. Sunt conversațiile purtate pe un ton corect și decent? “Influencerii umflați cu pompa tind să aibă feed-ul populat cu certuri, nu cu dezbateri sănătoase”, spune Timothy Caulfield, director de cercetări la Institutul de Sănătate Legală din cadrul Universității Alberta.

Prieteni falși

Având în vedere că poți cumpăra 100 de fani cu doar câțiva lei, faptul că ai strâns o bază suficient de mare cât să te poți numi influencer nu poate fi văzut ca o indicație a expertizei. Deci cum îți dai seama că un influencer nu e pe bune? Dacă vrei să te joci de-a detectivul, uită-te după conturi care au un număr mare de fani, dar nu așa de multe postări, care nu postează hashtag-uri frecvent și mai ales care au foarte puține comentarii. Ți se pare prea complicat? Twitteraudit.com o va face pentru tine – am verificat trei bloggeri ”influenți” și am descoperit că mii din fanii lor sunt falși.

Citește continuarea materialului în ediția de martie a revistei Cosmopolitan România.

FOTO: Istock, Instagram. Traducere și adaptare: Roxana Dobriță

Comments

comments

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *