Cam mult verde…

By  | 

…sau cum cele mai sănătoase trenduri în alimentație îți sabotează abilitatea de a slăbi fără să-ți dai seama.

Bucătăria raw, smoothie-urile delicioase, dieta fără zahăr, alimentația paleo – acestea sunt doar câteva dintre cele mai populare alegeri alimentare catalogate drept sănătoase. Dar doar pentru că se spune despre ele că sunt benefice pentru organism nu înseamnă că te și ajută în lupta cu kilogramele în plus. De fapt, de cele mai multe ori e exact invers. Și asta pentru că produc ceea ce experții numesc ”halo effect” – atunci când consumi ceva despre care știi cu siguranță că e foarte sănătos, lași garda jos și nu mai numeri caloriile, rezultatul fiind unul previzibil: mănânci mai mult decât trebuie sau te consideri îndreptățită să trișezi mai des, răsfățându-te cu deserturi bogate în calorii. Îți sună familiar? Iată care sunt alegerile alimentare care îți fac mai mult rău decât bine.

#1 Bucătăria raw

 Regula de bază e simplă: reduci la minim consumul de alimente procesate, alegând în schimb legume și fructe pline de nutrienți. Astfel îți mărești cantitatea de fibre din organism, reducând aportul de grăsimi saturate, zahăr sau sare. Sună foarte bine în teorie, dar dacă o folosești ca pe o scuză ca să te îndopi cu felii întregi de plăcintă de la cofetăria raw din cartier – plăcintă care e burdușită cu ulei de cocos, curmale și sirop de arțar – n-o să-ți ajuți talia să rămână suplă și nici organismul să se mențină sănătos.

Ce trebuie sa stii despre dieta raw vegan

Soluția: Fie că sunt raw sau gătite, deserturile tale ar trebui consumate cu moderație. E ok să o faci la ocazii, în porții controlate, dar ține minte că nu sunt o opțiune potrivită pentru micul dejun, oricât de bine se potrivesc cu doza zilnică de cafea. Ciocolata, de exemplu, fie ea și din cacao raw, nu este cea mai bună opțiune pentru a-ți începe ziua, pentru că îți va da o poftă de mâncare mai mare decât de obicei.

#2 Dieta fără zahăr 

Înlocuind zahărul cu sirop de agave, sirop de malț de orez sau sirop de arțar, miere, curmale sau chiar zahăr de cocos nu înseamnă că ceea ce mănânci este fără zahăr. Toate aceste opțiuni alternative sunt, de fapt, tot zahăr. Nici măcar nu au vreun beneficiu de-a dreptul miraculos pentru sănătate, sunt doar dulci, așa că ai grijă la porții.

Soluția: Nu te mai stresa atât de mult – o cantitate mică de zahăr în dieta ta este complet în regulă. Așa că în loc să-ți concentrezi atenția pe tipul de zahăr pe care îl consumi, ai grijă la cantitate. Mergi pe mâna zaharurilor naturale din fructe, iaurt sau lapte, eliminând pe cât posibil alimentele care conțin zahăr adăugat.

#3 Smoothie-urile ”verzi” 

Înțeleg nebunia din jurul smoothie-urilor. Pe lângă faptul că sunt delicioase, sunt relativ ușor de preparat și conțin o mare varietate de ingrediente sănătoase, de exemplu kale, spanac sau țelină. Dar, pe lângă legume, fructe și lapte, smoothie-urile pe care le cumperi din magazin pot conține adiții îngrășătoare precum miere, unt de arahide, înghețată sau siropuri. Concluzia: smoothie-ul tău ajunge să conțină prea multe calorii pentru a mai putea fi încadrat la categoria gustare. În plus, Nigel Carter, director al British Dental Health Foundation, atrage atenția asupra pericolului acestor băuturi pentru sănătatea dinților: ”Zahărul și aciditatea fructelor cauzează erodarea smalțului dinților, carii și sensibilitate gingivală, mai ales dacă le consumi între mese.”

Cum sa prepari smoothie-ul perfect

Soluția: Smoothie-urile sunt o opțiune foarte bună, cu condiția să fie preparate cu iaurt natural sau grecesc, lapte degresat, fructe proaspete, semințe și legume. Dacă sunt făcute cu apă sau ulei de cocos, iar cantitatea de fructe este considerabil mai mare decât cea de legume, ajungi să ”bei” prea mult zahăr și prea puțină proteină. Prepară-ți singură smoothie-ul – așa știi exact ce conține – și consumă-l în timpul mesei, ca să nu-ți strici dinții.

#4 Dieta bazată pe suplimente 

În fiecare dimineață îți iei multivitaminele, tabletele din ulei de pește și probioticele, iar după ce vii de la sală, nu uiți să dai pe gât un shake proteic. Toate bune și frumoase, dar tocmai pentru că ai impresia că aceste pilule magice îți asigură toți nutrienții de care ai nevoie, sari peste mese sau, și mai rău, consumi ce nu trebuie (da, la cartofii ăia prăjiți ne uităm, pune-i jos).

Soluția: Suplimentele sunt făcute pentru a-ți suplimenta dieta, nu pentru a înlocui mâncarea adevărată. Ideal e să consumi alimente cât mai variate și doar atunci când ai o carență mai pronunțată sa apelezi la pilule.

#5 100% proteine, 0% carbohidrați 

Tot mai mulți nutriționiști spun cui vrea să-i asculte că proteinele sunt ce e mai bun pe pământ, în vreme ce carbohidrații sunt diavolul și jumătate. Dar dacă vrei să mergi și la sală, ai nevoie și de carbohidrați, nu doar de proteine, pentru că aceștia îți dau energia de care ai nevoie ca să faci abdomenele alea.

Dieta fericirii – ce alimente trebuie sa mananci pentru a stimula hormonii fericirii

Soluția: Carbohidrații de bună calitate, de exemplu orezul integral, quinoa și cerealele de ovăz, te umplu de energie. Cât despre cantitatea de proteină de care ai nevoie zilnic, e de ajuns să consumi carne slabă, ouă, pește, nuci și lactate la fiecare masă.

# 6 Dieta organică 

Dacă îți alegi alimentele după etichetă, află că dacă-i ”organic” nu înseamnă că are puține calorii sau că debordează de nutrienți. Partea bună a produselor naturale, organice, e că sunt crescute în medii prietenoase, etice și sustenabile, fără adaos de pesticide, hormoni sau antibiotice.

Soluția: Rezumă-te la adevăratele motive pentru care cumperi organic, și anume pentru că-ți pasă de mediu sau pentru că nu vrei să ingerezi chestii cu pesticide sau alte chimicale în compoziție, nu pentru că sunt o alegere bună pentru slăbit, pentru că nu sunt.


Comments

comments