„Body-positivity: tu te iubești așa cum ești?

By  | 

„Hai să vedem împreună ce influență are curentul „body-positivity” asupra femeilor.”

De Suzannah Weiss

Atunci când infuenceri precum Tess Holliday sau Jessamyn Stanley au luat cu asalt Instagramul în anii 2010, au cultivat un spațiu în care imaginile neretușate ale corpului feminin au pus la încercare normele de frumusețe, în care nu trebuia să ai abdomenul plat sau coapse fără celulită pentru a atrage sute de comentarii pozitive. Pe o platformă obsedată de perfecțiune, conturile lor câștigau milioane de urmăritori. body-positivity

Mesajul lor a luat în sfârșit proporții, tot mai multe branduri extinzându-și opțiunile privind măsurile și promovând femei cu trupuri diferite, de cele mai multe ori neretușate, în campaniile publicitare.  Intră pe Aerie, ThirdLove sau Thinks și vei vedea modele cu forme rotunjite și abdomene proeminente pozând alături de cele cu abdomene lucrate. Pe Asos și Outdoor Voices, femei neretușate de greutăți diferite arată bestial în lenjerie modelatoare. Chiar și J.Crew vinde acum o linie vestimentară ce include măsuri mari.

Numărul de agenții de modeling care își îndreptă atenția către un grup mai reprezentativ de fete a crescut în ultimii ani, susține Zuzanna Campbll, agent la AP Models din New York (ai cărei clienți purtau de obicei măsuri între 0 și 2, dar acum reprezintă o gamă largă de măsuri). „Asistăm, categoric, la o deschidere în ceea ce privește imaginea corporală în materie de comerț cu haine,” spune ea. În plus, și Cosmo și-a extins orizonturile, expunând imagine tot mai diverse în paginile sale.

Feedback pozitiv

Oare răspândirea acestui curent chiar face diferența în ceea ce privește modul în care femeile se privesc în oglindă? Poate. Un studiu publicat în 2018 în Sex Roles a scos la iveală faptul că femeile au experimentat din ce în ce mai puțină insatisfacție față de propria imagine după ce au privit fotografii cu modele „big-size” în locul celor „slim”. Autorii studiului a conchis că imaginile din campaniile publicitare ce înfățișează femei de diverse măsuri „pot contribui la neutralizarea, sau măcar reducerea impactului negativ al femeilor (ideale) slabe sau foarte slabe.” Deci, e un progres.

Studii similare au descoperit că femeile care și-ar fi dorit să fie mai slabe au simțit mai multă satisfacție după ce au văzut la TV modele de talie medie sau mare. „Se pare că genul acesta de campanii publicitare pot spori confortul psihologic și reduce nemulțumirea legată de propriul corp, incluzând tipuri de siluete mai realiste,” spune co-autorul Jessica Ridgway Clayton, profesor asistent în cadrul departamentului de  dezvoltare retail, marfă și produs din cadrul Universității de Stat din Florida. Sau, după cum subliniază și terapeutul Kathryn Stamoulis: „Văzând femei plus-size adulate și dorite în reclame, permite privitoarelor să se vadă pe sine ca pe niște staruri.”

Sezoane după  sezoane din America’s Top Model, femeile au putut urmări femei care nu le semănau în niciun chip. Când au apărut, în final, modelele neretușate din campania Aerie 2014, au simțit o ușurare, ca și cum e perfect în regulă să porți o măsură mare. Au simțit că sunt acceptate.

Și nu doar femeile plinuțe au avut de câștigat. Altele susțin că au încetat să-și mai judece trupurile, purtând mărimea 4, grație imaginilor mult mai realiste promovate în media, pe care le-a văzut. Astfel, în loc să se rușineze de faptul că au celulită, riduri sau pistrui, pentru prima oară, au simțit că le pot accepta.

Senzația de negare

În mod ironic, multe dintre femeile cu care Cosmo a stat de vorbă s-au simțit mai rău după ce au văzut modele big-size. Motivul: chiar și aceste imagini tind să adere la idealurile tradiționale de frumusețe și pot părea prea perfecte. „Sunt mai proeminente doar în locurile potrivite”, spune o cititoare, care se descrie drept „cu greutate”. „Poate că modelele plus-size au șoldurile mai rotunde sau posteriorul mai mare decât modelele slabe, dar tot mă fac să mă simt neatrăgătoare, pentru că am un abdomen moale și vergeturi.”

Altă cititoare, ce poartă mărimea 8, îi ține isonul: „Companiile folosesc modele plus-size care au abdomen lucrat și o formă perfectă de clepsidră”, spune aceasta. „Trupurile lor sunt atrăgătoare, după standardele societății. Al meu e îndesat și ciudat.” Megan Jayne Crabbe, o activistă a curentului „Body-Positive” cu un milion de abonați pe Insta, și autoare a cărții Body Positive Power, spune că brandurile orientate către diversitatea măsurilor pot face mai mult: „Cele mai marginalizate persoane – precum cele cu o greutate foarte mare, dizabilități vizibile, etc. – sunt lăsate pe din-afară,” remarcă ea.

Kathryn Stamoulis avertizează că până și femeile care se simt mai bine după ce se lasă purtate de valul #BodyPositive se pot întoarce de unde au plecat  dacă trupurile de diverse forme nu devin o normă în sine, și imaginile din media au fost doar un trend.

O sursă demnă de inspirație: influencerii locali și globali, care oferă exemple reale de viață și ce înseamnă să te placi pe tine însăți, spune Stamoulis. Exemplul lor poate ajuta femeile de toate formele să aibă o imagine mai sănătoasă a propriului trup. „Postările noastre în social-media trebuie să promoveze diversitatea trupurilor, care e mai mult decât ceea ce ne oferă brandurile,” spune Crabbe. „Asta ne va ajuta să recunoaștem că toate trupurile merită să fie arătate și acceptate… inclusiv al nostru.”

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *