Best & Worst: Dietele anului 2015

By  | 

US News a scos pe piață raportul anual în care analizează 35 din cele mai populare diete ale anului, clasificându-le în termen de eficiență.

Întreabă pe oricine, ador să testez diete. Fie că-i vorba de trenduri relativ noi – cum e dieta bazată pe post intermitent (două zile pe săptămână nu mănânci nimic) – fie că-i vorba de o cură de detoxifiere vegană, de obicei sunt prima care se aruncă cu capul înainte. Măcar din curiozitate. Și pentru că sper în continuare că voi reuși la un moment dat să o găsesc pe cea potrivită pentru mine. Care să nu-mi dea metabolismul peste cap, să nu-mi distrugă tenul, să nu-mi dea dureri de cap și să nu mă facă să intru în depresie atunci când cedez și intru în prima cofetărie care-mi iese în cale.

Așa că normal că m-am bucurat atunci când mi-a picat în mână raportul celor de la U.S. News. Un juriu prestigios de medici, specialiști în pierderea și menținerea greutății, nutriție, obezitate și prevenirea de boli cronice, și-au dat cu părerea în legătură cu cele mai populare diete, de la Atkins și Paleo, până la Dukan și Dieta Mediteraneeană. Le-au clasificat pornind de la cinci criterii bine stabilite: probabilitatea de a te ajuta să slăbești (atât pe termen scurt cât și pe termen lung), sănătatea inimii, integritatea nutrițională, ușurința cu care le poți urma și siguranța generală. Mi-ar trebui mai bine de zece pagini ca să vă povestesc despre toate cele 35 de diete participante la studiu, așa că mă voi limita la a descrie fruntașele și… codașele. Recunosc, de cea care ocupă locul 1 nu auzisem până acum, dar deja mi-am făcut un plan alimentar potrivit. Poate asta e THE ONE, cine știe!

Greseli pe care le faci in timpul dietei

Coronița

Dieta Dash

Teoria: Dieta Dash are ca principal scop prevenirea hipertensiunii arteriale, dar pentru că propune un regim de viață foarte sănătos, a atras atenția și celor care-și doresc câțiva centimetri în minus la siluetă. Practic propune un consum echilibrat al elimentelor benefice pentru organism – fructe, legume, cereale integrale, proteină slabă și lactate degresate. În plus, recomandă eliminarea sării din dietă, pe cât posibil.

Cât de ușor e de ținut: Având în vedere că poți consuma din fiecare grupă alimentară câte puțin, n-ar trebui să-ți pună foarte multe probleme. Bine, dacă despărțirea de snack-ul nocturn ce constă în ciocolată sau chipsuri ți se pare imposibil de realizat, atunci vei avea un pic mai mult de muncă până te vei obișnui să alegi mereu varianta sănătoasă.

Beneficii și riscuri: Cel mai evident plus este faptul că scade tensiunea arterială, lucru care te ține departe de boli de inimă sau infarct. A fost dovedit și faptul că scade cantitatea de trigliceride din organism (colesterolul rău), iar câteva studii conduse de American Diabetes Association o consideră regimul ideal și pentru controlul diabetului.

Premiul II

Dieta TLC

Teoria: Endorsată de The American Heart Association, dieta TLC promite o scădere de 8 până la 10 procente ale colesterolului rău din organism, în doar șase săptămâni. Ideea de bază este reducerea la minim a grăsimilor saturate (carne grasă, mezeluri, lactate integrale, alimente prăjite, etc.) și consumul crescut de alimente bogate în fibre (legume și fructe după pofta inimii)

Cât de ușor e de ținut: Foarte simplu nu e, pentru că trebuie să ai foarte mare grijă ce mănânci și să fii în permanență atentă la cât colesterol consumi (nu ai voie să depășești limita de 200mg în fiecare zi – ceea ce înseamnă că doar 7% din caloriile consumate de tine trebuie să vină din grăsimi saturate). Dar dacă te pricepi la matematică, ar trebui să-ți fie ușor.

Beneficii și riscuri: Ca și dieta Dash, e ideală pentru sănătatea inimii și a arterelor, care vor fi instant curățate de grăsimea viscerală (care se depune pe organe și care este cea mai periculoasă pentru sănătate). Chiar dacă nu vrei să slăbești, e un stil de viață demn de a fi luat în calcul pe termen lung.

Care sunt cele mai eficiente si sanatoase diete

Premiul III (la egalitate de puncte)

Dieta Mayo

Teoria: Dieta are la bază o piramidă a alimentelor creată special de echipa de cercetători de la Mayo Clinic, unde vedete sunt fructele, legumele și cerealele integrale. Practic, dieta constă în două părți: ”Lose it!”, care durează două săptămâni și care se concentrează pe 15 obiceiuri alimentare elementare care te vor ajuta să pierzi între 3 și 5 kilograme, și ”Live it!”, care îți explică ce ar trebui să mănânci, cât și cum dacă vrei fie să slăbești în continuare sau să-ți menții greutatea.

Cât de ușor e de ținut: Restricțiile din prima parte îți vor da ceva de furcă, mai ales dacă nu ești adepta regulilor bătute în cuie, dar odată ce treci la următoarea și-ți dai seama că niciun aliment nu e 100% interzis, ci doar recomandat în cantități reduse, te vei putea ține de ea pentru mai mult timp.

Beneficii și riscuri: Sănătate cardiovasculară, risc scăzut de diabet și obezitate, ten mai frumos și mai curat, și o mai bună funcționare a sistemului digestiv – acestea sunt doar câteva dintre beneficiile acestei diete.

Dieta Mediteraneeană

Teoria: Se știe că cei care trăiesc la malul mării (fie ea Mediterană sau nu) trăiesc mai mult și au mai puține șanse de a dezvolta boli cardiovasculare sau cancer. Și asta pentru că duc o viață activă iar dieta lor e săracă în carne roșie, zahăr și grăsimi saturate. Nu există o dietă mediteraneeană universal valabilă, dar există câteva reguli comune. Oldways, un nonprofit care lucrează cu Harvard School of Public Health, a creat o piramidă a alimentelor permise în dieta mediteraneeană – fructe, legume, cereale integrale, ulei de măsline, pește și ierburi și condimente. Plus: un pahar de vin pe zi!

Cât de ușor e de ținut: Foarte! Mai ales că nu vei mai avea probleme când vine vorba de ieșitul în oraș. E de ajuns să comanzi o porție de paste integrale cu sos proaspăt de roșii sau un somon în ierburi aromatice și ești bine – nu te vei simți vinovată că-ți ”încalci” dieta.

Beneficii și riscuri: E una dintre puținele diete care îți asigură îndeajuns de multă energie pentru a merge și la sală cu regularitate, pentru că nu interzice carbohidrații.

Dieta Weight Watchers

Teoria: Programul Weight Watchers PointsPlus, lansat în noiembrie 2010, atribuie fiecărui aliment câte un număr fix de puncte, bazat pe procentul de proteină, carbohidrați, grăsime și fibre pe care îl conține. Alegerile cele mai bune pentru talia ta ”costă” cel mai puțin. Poți să mănânci ce vrei tu – atâta vreme cât nu depășești numărul de puncte stabilit în prealabil în funcție de gen, greutate, înălțime și vârstă. Poți să găsești valorile a mai bine de 40.000 de alimente în aplicația lor de mobil sau în baza lor de date de pe site.

Cât de ușor e de ținut: Destul de ușor – tot ce trebuie să faci este să-ți calculezi bine punctele și să nu depășești limita recomandată. Iar având în vedere că dacă ai chef de o pizza, poți să o mănânci, atâta timp cât reduci la minim masa următoare, nu trebuie să faci cine știe ce efort sisific de voință.

Beneficii și riscuri: Nu are nici riscuri, dar nici beneficii extraordinare de menționat. Da, își face treaba, adică reușești să slăbești, dar dacă după ce renunți la ea revii la obiceiurile nesănătoase de dinainte, vei pune la loc kilogramele pierdute.

Pericolele ascunse ale dietelor-minune de slabit

Menținuile

Dieta Paleo

Teoria: Stilul alimentar al zilelor noastre, caracterizat printr-un consum crescut de alimente procesate și carbohidrați nocivi, e de vină pentru apariția bolilor cronice. Dieta Paleo recomandă să ne întoarcem în era paleoliticului – cu mai bine de zece mii de ani în urmă – când mâncam doar ce vânam: proteină animală și plante. Cu alte cuvinte, dacă omul peșterii nu-l mânca, nici tu nu ar trebui să o faci. Ce înseamnă asta? La revedere zahăr, lactate, produse de panificație, junk food, cafea și băuturi alcoolice. Ai voie să mănânci doar carne, pește, fructe și legume verzi.

Cât de ușor e de ținut: Depinde. Ai putea vreodată să te obișnuiești să mănânci sandvișuri fără pâine? Sau paharul de lapte cu fursecuri… fără lapte și fără fursecuri? Dietele care restricționează grupe întregi de alimente sunt foarte dificil de urmat, dacă nu imposibil. 

Beneficii și riscuri: Renunțând la lactate și cereale, pierzi o grămadă de nutrienți, mai ales Vitamina D și calciu. De asemenea, dacă nu ești atentă la cât de grasă e carnea pe care o consumi, riști să te pomenești cu probleme cardiovasculare. Măcar la capitolul fibre vei sta bine, având în vedere consumul ridicat de legume verzi.

Dieta Dukan

Teoria: Proteina e cheia care-ți deschide poarta către blugi cu două numere mai mici – e sățioasă și are puține calorii per gram, spre deosebire de carbohidrați. Ideea e să consumi majoritar proteină (zero aport de grăsimi sau carbohidrați) ca să înceapă procesul rapid de slăbire.

Cât de ușor e de ținut: Cât de mult îți plac regulile? Dacă vrei să ți se spună exact ce trebuie să mănânci, o să ți se pară probabil interesantă. Cu toate acestea, deși perioadele restrictive sunt scurte, nu trebuie să subestimezi gradul de voință de care vei avea nevoie pentru a merge până la capăt.

Beneficii și riscuri: Atunci când este digerată, proteina produce acid uric, care trebuie eliminat. Pentru că e atât de ridicat aportul de proteină, rinichii trebuie să muncească dublu, dacă nu triplu, ceea ce ți-ar putea crea probleme, mai ales dacă nu ai grijă să bei suficientă apă. Plus că, renunțând complet la fructe și cereale, o să te lovești de carențe serioase de nutrienți.

Dieta Raw Food

Teoria: Raw foodism-ul datează de la sfârșitul anilor 1800, când Maximilian Bircher-Benner, medic, s-a vindecat de icter mâncând mere crude. Astfel a luat startul o serie de experimente care testau efectele alimentelor crude asupra sănătății. Practic, dieta raw food înseamnă să nu consumi nimic care a fost gătit, procesat, băgat la microunde, iradiat, transformat genetic sau expus pesticidelor. Trebuie să consumi doar fructe și legume în starea lor naturală.

Cât de ușor e de ținut: În umila mea părere, practic imposibil. Dar dacă ești deja vegană, s-ar putea să ți se pară mai ușor. În plus, dieta Raw food implică pregătiri ample – trebuie să blenduiești și să deshidratezi ingredientele dacă vrei să consumi legumele și fructele și altfel decât mușcând din ele.

Beneficii și riscuri: De vreme ce dietele foarte restrictive au fost asociate cu probleme de creștere și dezvoltare, s-ar putea să te ”lovești” de stări de anemie și dureri de cap persistente. Partea pozitivă e că, dacă te ții strict de reguli, vei pierde toate acele kilograme în plus.


Comments

comments