9 mituri ale dietelor

By  | 

1. Slabesc daca maninc putin sau deloc!

Privarea organismului de alimente duce intr-adevar la pierderea rapida in greutate; rezultatele apar in scurt timp, ceea ce-o motiveaza pe „victima” sa continue sa se infometeze, in ciuda starilor si simptomelor pe care le experimenteaza.

Dietele bazate pe alimentatie restrictiva sint in general abordate de persoanele aflate in criza de timp („Trebuie sa arat bine pina simbata viitoare, la petrecere…”), dar si de cele care s-au saturat sa incerce diete echilibrate, care dau rezultate in timp.

Riscurile adoptarii unui astfel de program sint multiple si lasa urme pe termen lung: rata metabolica scade (maninci putin, deci nu prea ai de unde „arde”, iar daca recurgi la post negru, iti consumi toate rezervele din organism) din cauza secretiei tot mai slabe de hormoni tiroidieni, masa musculara scade, se stimuleaza formarea de tesuturi adipoase, iar energia ta este tot mai scazuta.

Si, dupa ce ca-ti pui sanatatea in pericol, te mai trezesti si ca iei in greutate rapid si semnificativ dupa incetarea dietei.

2. Vedetele au incercat si… uite cum arata!

Ce alt argument iti mai trebuie pentru a incepe o dieta extrema cind vezi cit de bine arata Madonna la anii ei sau cit de repede si-au capatat altele forma in numai citeva saptamini dupa sarcina? Paradoxal, multe femei isi aleg dietele dupa criteriul „l-a tinut diva X”, in ciuda faptului ca sint constiente ca fotografiile din care „silfida” le zimbeste triumfator nu sint intotdeauna conforme cu realitatea.

O dieta – indiferent daca este echilibrata sau nu – nu va functiona la fel pentru fiecare dintre adeptii ei. In primul rind, nu exista doua persoane care sa aiba aceleasi caracteristici. Chiar daca ai statura si greutatea „muzei” tale, lucrurile stau cu siguranta altfel pe interior, de aici nevoia unei diete personalizate.

Si inca un lucru apropo de regimurile à la Hollywood: tu ce crezi, o stire despre faptul ca o vedeta a pierdut 15 kilograme in doua saptamini cu apa plata si salata are acelasi impact precum informatia ca aceasta ar fi urmat o dieta sanatoasa in urma careia a pierdut acele kilograme in patru luni?

Evident ca nu! Daca pe prima o vei devora, abia daca vei termina de citit titlul celei de-a doua.

3. Am mai tinut regimul acum 5 ani si am slabit

Ei bine, da, la 20 de ani slabeai repede, pielea nu se deforma atit de tare si aveai destula energie. Au trecut anii si ai pastrat cu sfintenie dieta sub cheie, gindindu-te ca, la nevoie, vei putea apela la ea din nou. Si nu a dat nici un rezultat. Nu-i de mirare, metabolismul se schimba odata cu trecerea anilor, de fapt, cu fiecare decada de virsta, spun specialistii. El se modifica si ca urmare a unor schimbari in ritmul tau de viata. Chiar si renuntarea la anumite obiceiuri precum fumatul este asociata cu modificarea metabolismului.

4. Am slabit destul, pot reveni la „normal”!

Dupa ce te-ai chinuit si ti-ai atins obiectivul, ti se pare normal sa revii la vechile obiceiuri, cu toate ca ai auzit de nenumarate ori despre efectul „yo-yo”. In plus, dupa o experienta atit de fructuoasa, nu-ti faci griji daca mai pui pe tine, caci iti spui in mintea ta ca detii secretul pierderii in greutate. Nici macar faptul ca pielea sufera nu te sperie, ca doar exista atitea metode care pot remedia dezastrul.

Pericolul este si mai mare insa; cu fiecare crestere si scadere rapida in greutate, organismul tau trece printr-o serie de dereglari ce-ti pot afecta iremediabil starea de sanatate. Chiar vrei sa fii frumoasa… lesinata?

5. Eliminarea grasimilor ma ajuta sa slabesc

Grasimile constituie un nutrient esential pentru organism, deoarece acestea contribuie la mentinerea structurii celulare a sistemului nervos si ajuta totodata la asimilarea unor vitamine (A, D, E si K, fara de care nu se poate fixa calciul) in organism. Tot ele sint responsabile de hranirea pielii pentru ca aceasta sa se mentina tinara.

Nu renunta asadar la grasimile vegetale sau la alimentele care contin acizi grasi Omega 3, o dieta echilibrata presupune consumarea lor in procent de 30% din totalul caloriilor pentru o zi.

6. Dieta disociata n-are pereche

Dupa ce te-ai luptat cu zeci de regimuri, nimic nu pare mai usor decit sa-ti iei o punga cu fructe azi, un bol de orez miine, si asa mai departe. Pe fondul acestei stari, monotonia generata de consumarea aceluiasi aliment o zi intreaga (sau chiar trei) ia forma unei depresii crunte. Cu toate astea, statisticile spun ca acest regim conduce in topul preferintelor dietetice.

Pina la urma, ce mai conteaza, daca slabesti? Pai… conteaza, pentru ca aportul dezechilibrat de nutriente dauneaza grav sanatatii. Mai mult decit atit, dupa incetarea ei, exista riscul sa-ti iei inapoi kilogramele pierdute, deoarece organismul va incepe sa-si faca rezerve pentru eventualitatea unei noi perioade de infometare.

7. N-am ce sa patesc in 2 saptamini de regim

E pretextul pe care-l invocam fiecare dintre noi in momentul in care ne asumam riscul de a ne inhama la o dieta nesanatoasa. Primele semne de dezechilibru nu ne fac sa renuntam si ne supunem in continuare, ca si cum ne-ar ameninta cineva s-o facem. Iar daca la capatul dietei te simti destul de bine, consideri ca ai scapat, ba chiar accepti sa mai treci o data, de doua ori prin asta. Din pacate, nu este asa; fiecare dieta nesanatoasa nu face decit sa-ti puna sanatatea in pericol.

Multe boli grave au fost puse pe seama regimurilor dezechilibrate; cancerul de colon este una dintre acestea. Nu in ultimul rind, foarte multe femei au intimpinat probleme de fertilitate sau in timpul sarcinii din cauza anemiilor capatate ca urmare a unor diete drastice. Oare merita sacrificiul?

8. Pastilele de slabit sint de ajutor in dieta

Nu e deloc greu sa cazi in capcana daca ajungi sa crezi ca secretul dobindirii formei ideale sta intr-o minuscula pastila. Esti tentata sa le incerci pe toate, ca nu degeaba spune reclama aia ca „slabesti fara sa tii regim sau sa faci miscare!” Eficienta ori nu, dieta cu pilule de slabit iti afecteaza organismul mai mult decit o dieta chinuitoare.

Medicamentele care actioneaza asupra sistemului nervos central, dictindu-i scaderea poftei de mincare, creeaza dependenta si produc modificari la nivel cardiovascular. O alta grupa de medicamente folosite abuziv in dietele de slabit sint laxativele si diureticele. Primele sint responsabile pentru eliminarea vitaminelor si mineralelor din alimentele consumate, iar diureticele elimina apa din tesuturi – nu si grasimea – si favorizeaza pierderea de potasiu din organism.

9. Saptamina asta maninc orice, ca de luni intru la regim!

Recunoaste ca ai facut asta inainte de fiecare dieta. Ai savurat prajitura de ciocolata din ajun – precedata de o portie maricica de cartofi prajiti ce se potriveau de minune cu snitelul bine rumenit -, ca si cum avea sa fie ultima ta masa (decenta). A doua zi, te-ai conformat ca o scolarita cuminte noului program alimentar.

Pentru ca un regim sa dea rezultate, este recomandat sa fie inceput dupa o cura de detoxifiere, aceasta avind un rol foarte important pentru organism: toxinele si reziduurile acumulate din alimente, poluare sau medicamente pot cauza dezechilibre si disfunctionalitati precum anemie, lipsa energiei, constipatie, imunitate scazuta, depresie etc. In plus, daca nu sint eliminate, favorizeaza ingrasarea.

Daca te apuci de dieta pe fondul acesta, atit satisfactiile fizice, cit si cele psihice vor fi aproape insesizabile. Adopta o dieta sanatoasa, recomandata de un nutritionist!

Comments

comments

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *