8 lucruri care îți sabotează somnul

By  | 

Chiar și fără să îți dai seama, unii (sau poate chiar toți) factorii de mai jos îți afectează negativ somnul. Iată care sunt și cum să îi eviți, pentru a te bucura de un somn odihnitor și liniștitor.

Dezordinea

„Lucrurile împrăștiate prin casă le percepi la nivel subconștient ca lucruri lăsate neterminate, întocmai ca niște task-uri pe care le-ai amânat și care îți dau anxietate”, spune prof. dr. Michael Breus, autor al cărții „The Sleep Doctor’s Diet Plan”.

Drept urmare, dezordinea îți poate crește atât ritmul cardiac, cât și nivelul hormonului care produce stresul, așa că… nu mai ai somn.

Nu trebuie să fie prea multă dezordine ca să fii afectată – sunt suficiente un maldăr de rufe, câteva sacoșe de shopping aruncate pe jos și un teanc de reviste ca să nu ai parte de odihnă.

Lumina de la tabletă/ laptop/ televizor

Un ecran aprins la câțiva centimetri distanță de ochi inhibă producția de melatonină și te ține în alertă, explică Breus. Închide-ți televizorul, laptopul sau e-reader-ul cu cel puțin o oră înainte să mergi la culcare.

Dacă nu te poți abține să nu citeșți înainte să dai stingerea, ia-ți o tabletă Kindle, care nu are ecran LCD, și folosește o tehnologie e-ink (ecranul e luminat din amestecul mai multor substanțe).

Culoarea pereților

Adori nuanța albastru electric sau portocaliu aprins a pereților tăi, însă acestea nu sunt deloc „în comuniune” cu somnul adânc. „Culorile îndrăznețe sunt menite să te anime și să te inspire, așa că dacă te înconjori cu roșu, portocaliu sau anumite tonuri de albastru, vei întâmpina probleme când vine vorba de somn”, explică dr. Breus. Vopsește-ți pereții dormitorului în culori cuminți, neutre, cum ar fi nuanț ele pământului, care îți relaxează natural ochii și creierul.

Telefonul mobil

Iluminarea de fundal și ceasul digital nu sunt singurele funcții ale telefonului care parcă îți vor răul. Doar anticiparea că poți primi un telefon sau un SMS te poate ține în suspans și, astfel, nu îți poți linișți mintea, avertizează dr. William C. Kohler. Știm că e greu să fii atât de drastică, dar n-ar fi rău să-ți închizi mobilul înainte să te bagi în pat.

Liniștea totală

Când e prea liniște în cameră, ești mai ușor trezită de diverse sunete, cum ar fi cele produse de iubitul tău atunci când merge la baie sau de o mașină, afară. Pune-ți o muzică în surdină care imită sunetul unei cascade – asta ar putea să acopere orice alt zgomot ușor care se mai produce, recomandă prof. dr. Breus.

Jaluzele sau perdele nepotrivite

Dacă materialul care îți acoperă ferestrele e prea scurt sau cam transparent, e posibil ca orice lumină de afară care pătrunde în camera să-ți perturbe somnul prin stimularea producției de melatonina – hormon crucial pentru ca organismul să între în starea de somn, spune dr. Kohler. Înlocuiește-le cu unele dimensionate perfect pe geamuri și dintr-un material opac.

Ceasul digital

E tenant să te tot uiți la ceas atunci când încerci să pui geană peste geană. Și odată ce realizezi ce puțin mai ai până te scoli, devii anxioasă și nu te mai poți relaxa. Soluția e să nu mai ții niciun ceas la îndemână. Și, mai important: evită ceasurile digitale, avertizează dr. Kohler. Unele ecrane pot emite lumini care reprimă producția de melatonină, făcându-te să te întorci de pe o parte pe alta.

Animalul tău de companie

Chiar dacă de obicei nu ai alergie la animale, celulele moarte de pe pielea acestuia și firele de par strânse pe pat îți pot irita căile nazale, stârnindu-ți strănuturi și nelăsându-te să adormi. Nici faptul că animalele de companie se mișcă foarte mult noaptea nu te ajută, adaugă dr. Kohler. Da, îl iubești pe monstrulețul tău imblanit, dar nu-l ține în pat cu tine, ci în coșul lui special sau în altă cameră.

 

Sursă foto: Unsplash

Comments

comments

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *