8 lucruri care iti saboteaza somnul

By  | 

Dezordinea

"Lucrurile imprastiate prin casa le percepi la nivel subconstient ca lucruri lasate neterminate, intocmai ca niste task-uri pe care le-ai amanat si care iti dau anxietate", spune prof. dr. Michael Breus, autor al cartii "The Sleep Doctors Diet Plan".

Drept urmare, dezordinea iti poate creste atat ritmul cardiac, cat si nivelul hormonului care produce stresul, asa ca… nu mai ai somn.

Nu trebuie sa fie prea multa dezordine ca sa fii afectata – sunt suficiente un maldar de rufe, cateva sacose de shopping aruncate pe jos si un teanc de reviste ca sa nu ai parte de odihna.

Lumina de la tableta/ laptop/ televizor

Un ecran aprins la cativa centimetri distanta de ochi inhiba productia de melatonina si te tine in alerta, explica Breus. Inchide-ti televizorul, laptopul sau e-reader-ul cu cel putin o ora inainte sa mergi la culcare.

Daca nu te poti abtine sa nu citesti inainte sa dai stingerea, ia-ti o tableta Kindle, care nu are ecran LCD, si foloseste o tehnologie e-ink (ecranul e luminat din amestecul mai multor substante).

Culoarea peretilor

Adori nuanta albastru electric sau portocaliu aprins a peretilor tai, insa acestea nu sunt deloc "in comuniune" cu somnul adanc. "Culorile indraznete sunt menite sa te anime si sa te inspire, asa ca daca te inconjori cu rosu, portocaliu sau anumite tonuri de albastru, vei intampina probleme cand vine vorba de somn", explica dr. Breus. Vopseste-ti peretii dormitorului in culori cuminti, neutre, cum ar fi nuant ele pamantului, care iti relaxeaza natural ochii si creierul.

Telefonul mobil

Iluminarea de fundal si ceasul digital nu sunt singurele functii ale telefonului care parca iti vor raul. Doar anticiparea ca poti primi un telefon sau un SMS te poate tine in suspans si, astfel, nu iti poti linisti mintea, avertizeaza dr. William C. Kohler. Stim ca e greu sa fii atat de drastica, dar n-ar fi rau sa-ti inchizi mobilul inainte sa te bagi in pat.

Linistea totala

Cand e prea liniste in camera, esti mai usor trezita de diverse sunete, cum ar fi cele produse de iubitul tau atunci cand merge la baie sau de o masina, afara. Pune-ti o muzica in surdina care imita sunetul unei cascade – asta ar putea sa acopere orice alt zgomot usor care se mai produce, recomanda prof. dr. Breus.

Jaluzele sau perdele nepotrivite 

Daca materialul care iti acopera ferestrele e prea scurt sau cam transparent, e posibil ca orice lumina de afara care patrunde in camera sa-ti perturbe somnul prin stimularea productiei de melatonina – hormon crucial pentru ca organismul sa intre in starea de somn, spune dr. Kohler. Inlocuieste-le cu unele dimensionate perfect pe geamuri si dintr-un material opac.

Ceasul digital

E tenant sa te tot uiti la ceas atunci cand incerci sa pui geana peste geana. Si odata ce realizezi ce putin mai ai pana te scoli, devii anxioasa si nu te mai poti relaxa. Solutia e sa nu mai tii niciun ceas la indemana! Si, mai important: evita ceasurile digitale, avertizeaza dr. Kohler. Unele ecrane pot emite lumini care reprima productia de melatonina, facandu-te sa te intorci de pe o parte pe alta.

Animalul tau de companie

Chiar daca de obicei nu ai alergie la animale, celulele moarte de pe pielea acestuia si firele de par stranse pe pat iti pot irita caile nazale, starnindu-ti stranuturi si nelasandu-te sa adormi. Nici faptul ca animalele de companie se misca foarte mult noaptea nu te ajuta, adauga dr. Kohler. Da, il iubesti pe monstruletul tau imblanit, dar nu-l tine in pat cu tine, ci in cosul lui special sau in alta camera.

Comments

comments

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *