7 mituri despre sanatate de care sa nu tii cont

By  | 

Mananca numai ce e sanatos. Dormi opt ore pe noapte. Toate vrem sa fim sanatoase, dar e tare greu sa te tii de toate zecile de reguli… mai ales atunci cand ai prefera sa te distrezi cu amicii tai in loc sa stai doua ore la sala sau sa prepari cine stie ce reteta dietetica cu somon la cuptor.

Hai sa-ti dam o veste buna! Se pare ca multe dintre aceste reguli pe care le respecti nu au nici un sens. Numeroase "adevaruri sanatoase" au fost reanalizate multumita noilor descoperiri tehnologice si stiintifice, asa ca doctorii, nutritionistii si alte autoritati in domeniul sanatatii pot sustine acum cu mana pe inima ca poti renunta la unele dintre aceste "legi" sau ca altele nu trebuie respectate cu sfintenie.

E timpul sa nu te mai stresezi asa de tare de starea sanatatii tale si sa mai lasi echipamenul de sala… in dulap. COSMO te scapa de sapte dintre cele mai populare mituri de sanatate si fitness. Te vei simti mult mai libera!

Mit 1: Trebuie sa bei 8 pahare de apa pe zi

In realitate: Da, apa e buna – iti mareste rata metabolica si-ti ajuta organele sa functioneze la parametri normali -, dar poti uita de regula celor opt pahare de lichid pe zi.

"Atat timp cat bei apa sau alte lichide de-a lungul zilei, poti sa te folosesti de sete pentru ca sa-ti dai seama cat trebuie sa bei", ne sfatuieste Holly Phillips, doctor in medicina, specialist pe problemele de sanatate ale femeilor si corespondent medical pentru postul de televiziune CBS News din New York.

Si nu-ti mai face griji daca a trecut ziua si tu nu ai baut multa apa. Cel mai probabil, ai mancat fructe sau legume cu un continut ridicat de lichid si de aceea nu ti-a fost sete.

"Supa si cerealele ca pastele si orezul contin mai mult lichid decat ai crede", ne spune Natalie Rosenstock, nutritionist. Iar fructele si legumele sunt compuse aproape exclusiv din apa.

Mit 2: Trebuie sa te antrenezi o ora in fiecare zi

In realitate: Nutritionistii si antrenorii de pretutindeni sustin ca ar trebui sa te antrenezi cinci ore pe saptamana pentru a te mentine in forma, iar un studiu recent a aratat ca ai nevoie de 60 de minute zilnic pentru ca nu cumva sa te rotunjesti.

Adevarul e ca poti sa reduci cele 60 de minute la jumatate pentru ca o tanara are nevoie de doar 30 de minute de "agitatie" pentru a fi in forma, asta daca nu cumva are cateva kilograme in plus, ne linisteste Phillips.

Si ce e si mai tare e ca nu trebuie sa mergi de fiecare data la sala pentru a ramane la greutatea ideala daca te pui in miscare cu ajutorul activitatilor zilnice.

Cel mai probabil, daca ai sa aduni cate minute ai alergat pe scari si cat te-ai plimbat prin hipermarket saptamana trecuta, vei ajunge la concluzia ca ai facut deja jumatate din "norma" saptamanala de miscare, te linisteste Phillips. Asa ca, nu ai nevoie decat de patru sedinte de cardio saptamanal (a cate 30 de minute fiecare) pentru a fi in forma maxima.

Nu e necesar sa cari dupa tine echipamentul de sala in fiecare zi

Taie din "portia saptamanala" de cardio asa…

  • Fa sex timp de 10 minute.
  • Mergi repede prin supermarket timp de 10 minute.
  • Fa curatenie 10 minute.

TOTAL: 30 minute.

 

Mit 6: Chiar daca pui doar 5 kilograme, tot poti avea probleme de sanatate

In realitate: E normal sa fii obsedata de greutate de vreme ce toata lumea vorbeste numai despre cum kilogramele in plus contribuie semnificativ la aparitia cancerului, diabetului sau chiar a infertilitatii.

Totusi, medicii sunt de parere ca: "5 kilograme in plus nu-ti vor mari substantial riscul de a face diabet, boli cardiovasculare, cancer sau alte afectiuni", ne linisteste Steven Nissen, doctor in medicina.

Dar asta nu inseamna ca riscul de a dezvolta o astfel de boala nu se mareste dupa ce ai depasit pragul celor 5 kile in plus fata de greutatea ideala.

Mai ales daca cea mai multa grasime se afla in zona abdominala, acolo unde celulele de grasime acopera organele vitale, explica doctorul Nissen.

Daca ai o conformatie para si nu mar (imagineaza-ti-le pe Shakira si Beyoncé) si "pui" mai ales pe solduri, picioare si fund, atunci poti sa ai si 10 kilograme peste greutatea ideala si sa nu-ti fie afectata starea sanatatii, adauga doctorul Nissen. Ba chiar, "pernutele" te-ar putea ajuta.

Un studiu recent a demonstrat ca grasimea depozitata in partea de jos a corpului produce agenti anti-inflamatori care impiedica formarea cheagurilor de sange in artere. Asta nu inseamna insa ca poti da iama linistita la KFC!

Mit 7: Nu vei fi odihnita decat daca dormi opt ore pe noapte

In realitate: Regula celor opt ore de somn a fost impusa de catre medici in urma unui studiu din anii ’90.

Cercetatorii si-au lasat subiectii in camere intunecoase si linistite pentru 14 ore pe zi si au aflat ca timpul mediu de somn este de opt ore.

Dar, bazandu-se pe ceea ce au aflat intre timp, specialistii sustin ca acea cercetare ar putea fi gresita pentru ca, poate, unul dintre subiecti a dormit atat de mult numai din plictiseala si, la fel de probabil, cei mai multi oameni nu au nevoie de atat de mult somn in fiecare noapte.

"Multe persoane se simt destul de odihnite dupa doar sase – sapte ore de dormit, in timp ce altele au nevoie de opt ore pe zi daca au fost mai active ca de obicei si mai putin a doua zi, dupa ce s-au odihnit", explica Thomas Balkin, doctor in psihologie.

"Nu exista un numar de ore de dormit care sa se aplice zilnic in cazul tuturor", spune Balkin. "Asculta-ti corpul si da-ti seama de cate ore de somn ai nevoie."

Daca vei incerca sa respecti tot timpul regula celor opt ore, e posibil sa-ti faci mai mult rau decat bine. "Faptul ca te fortezi sa adormi te poate stresa, creandu-ti o stare de anxietate care sa conduca pana la urma la un somn agitat sau la insomnii", adauga Balkin.

Mit 3: Daca porti tocuri, ti se vor deforma picioarele pana la 40 de ani

In realitate: Cele mai multe fete cred ca doar inaltimea tocului si faptul ca stau mult incaltate cu sandalele "chinuitoare" contribuie la deformarea piciorului care trebuie sa faca fata unghiului mare de inclinare dintre calcai si degete.

Dar ortopezii spun ca ar trebui sa te preocupe in primul rand felul in care pantoful "imbraca" piciorul. "Chiar daca sunt doar cu o jumatate de numar mai mici sau mai mari, tot iti vor provoca basici, monturi, bataturi, deformari, dureri ale labei sau intregului picior", sustine ortopedul Jordana Szpoiro.

Asta se intampla pentru ca, atunci cand nu porti marimea potrivita, oasele piciorului tau incearca "sa se conformeze" spatiului prea mic, schimbandu-si forma, iar pielea se freaca tot timpul de materialul pantofului.

De asemenea, pantofii care sunt prea stramti schimba centrul de greutate si-l muta pe degetele de la picioare, punand prea multa presiune acolo, cand, de fapt, greutatea ar trebui distribuita intre buricele degetelor si calcaie.

Pentru a evita aceste probleme enervante care ti-ar putea imbatrani labele picioarelor inainte de vreme, trebuie doar sa stii cum sa cumperi o pereche de pantofi cu toc.

Asigura-te ca, atunci cand stai in picioare, iti poti misca degetele de la picioare in pantofi fara sa simti nicio presiune si ca piciorul are loc sa alunece catre varf. Daca te strang, alege o marca ce ofera pantofi cu diferite latimi. Vei sti ca ai gasit perechea perfecta atunci cand aceasta se muleaza perfect pe laba piciorului si pielea nu se aduna inestetic la marginea pantofului.

Nu trebuie sa fii nevoita sa aranjezi pantoful dupa ce l-ai pus in picior – el trebuie sa se muleze singur pe laba piciorului, ne sfatuieste Szpiro.

Mit 4: Daca lasi tamponul prea mult inautru, te poti trezi cu o infectie

In realitate: Asta se intampla in anii ’80, cand se ajunsese la un numar foarte mare de victime ale unei infectii cu potential letal denumita sindromul socului toxic (SST). Medicii credeau atunci ca infectia e determinata de faptul ca fetele nu-si schimbau tamponul destul de des, dar au realizat pana la urma ca totul depindea de tipul tamponului folosit.

Astfel, formele sau materialele tampoanelor constituiau principalele cauze ale aparitiei infectiilor, marcile cu probleme fiind identificate si retrase de pe piata. Totusi, asocierea infricosatoare a ramas in mintea noastra pana in ziua de azi, numeroase fete fiind convinse de faptul ca tamponul trebuie schimbat la maximum patru ore. "Nu e nicio problema daca nu-l schimbi opt ore", ne linisteste Mitchell Creinin, doctor in medicina.

Chiar daca ti se intampla sa-l lasi 10 ore, riscul sa faci SST este foarte scazut.

Mit 5: Trebuie sa mananci foarte multe fructe si legume

In realitate: De atata amar de vreme, o gramada de oameni incearca din rasputeri sa manance zilnic cate cinci gustari de legume si patru de fructe.

Dar, recent, nutritionistii au ajuns la concluzia ca au stabilit "doze" prea mari si ca acestea trebuie reduse. Astfel, organismul tau va fi perfect vitaminizat si mineralizat daca mananci zilnic doar doua cani si jumatate de legume si doua cani de fructe (240 – 250 grame per cana).

De fapt, cantitatea totala nu s-a schimbat prea mult, dar portiile au devenit mult mai usor de impartit pe durata unei zile.

Este foarte usor sa consumi patru cani jumatate de legume si fructe intr-o zi, spune Rosenstock. De exemplu, un mar mic, opt capsuni sau 12 morcovi mici insumeaza o cana, iar o salata mica sau un bol cu supa de legume adauga inca doua cani la cantitatea zilnica recomandata.

Dar mai avem si alte vesti bune: legumele si fructele sunt la fel de bune pentru organismul tau, chiar daca le adaugi ciocolata deasupra, le prajesti, le faci pané, tarta cu fructe, piure, sosuri sau supe sau doar le pui pe pizza, ne lamureste Rosenstock.

 

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *