7 mituri de sanatate de care sa nu tii cont

By  | 

Trebuie să mănânci tot timpul sănătos, să bei cel puţin 8 pahare de apă, să te duci la sală în fiecare zi – toate aceste legi sunt depăşite! COSMO îţi spune ce trebuie cu adevărat să faci ca să fii sănătoasă!

Mănâncă numai ce e sănătos. Dormi opt ore pe noapte. Toate vrem să fim sănătoase, dar e tare greu să te ţii de toate zecile de reguli… mai ales atunci când ai prefera să te distrezi cu amicii tăi decât să stai două ore la sală sau să prepari cine ştie ce reţetă diet cu somon la cuptor.

Hai să-ţi dăm o veste bună! Se pare că multe dintre aceste reguli pe care le respecţi nu au nici un sens. Numeroase „adevăruri sănătoase” au fost reanalizate mulţumită noilor descoperiri tehnologice şi ştiinţifice, aşa că doctorii, nutriţioniştii şi alte autorităţi în domeniul sănătăţii pot susţine acum cu mâna pe inimă că poţi renunţa la unele dintre aceste „legi” sau că altele nu trebuie respectate cu sfinţenie.

E timpul să nu te mai stresezi aşa de tare de starea sănătăţii tale şi să mai laşi echipamenul de sală… în dulap. COSMO te scapă de şapte dintre cele mai populare mituri de sănătate şi fitness. Te vei simţi mult mai liberă!

REGULA 1

Trebuie să bei opt pahare de apă pe zi.

În realitate: Da, apa e bună – îţi măreşte rata metabolică şi-ţi ajută organele să funcţioneze la parametri normali -, dar poţi uita de regula celor opt pahare de lichid pe zi.

Alimentatia echilibrata imbunatateste sanatatea mintala

„Atât timp cât bei apă sau alte lichide de-a lungul zilei, poţi să te foloseşti de sete pentru ca să-ţi dai seama cât trebuie bei”, ne sfătuieşte Holly Phillips, doctor în medicină, specialist pe problemele de sănătate ale femeilor şi corespondent medical pentru postul de televiziune CBS News din New York. Şi nu-ţi mai face griji dacă a trecut ziua şi tu nu ai băut multă apă. Cel mai probabil, ai mâncat fructe sau legume cu un conţinut ridicat de lichid şi de aceea nu ţi-a fost sete. „Supa şi cerealele ca pastele şi orezul conţin mai mult lichid decât ai crede”, ne spune Natalie Rosenstock, nutriţionist. Iar fructele şi legumele sunt compuse aproape exclusiv din apă.

REGULA 2

Trebuie să te antrenezi o oră în fiecare zi.

În realitate: Nutriţioniştii şi antrenorii de pretutindeni susţin că ar trebui să te antrenezi cinci ore pe săptămână pentru a te menţine în formă, iar un studiu recent a arătat că ai nevoie de 60 de minute zilnic pentru ca nu cumva să te rotunjeşti.

Adevărul e că poţi să reduci cele 60 de minute la jumătate pentru că o tânără are nevoie de doar 30 de minute de „agitaţie” pentru a fi fit, asta dacă nu cumva are câteva kilograme în plus, ne linişteşte Phillips. Şi ce e şi mai tare e că nu trebuie să mergi de fiecare dată la sală pentru a rămâne la greutatea ideală dacă te pui în mişcare cu ajutorul activităţilor zilnice. Cel mai probabil, dacă ai să aduni câte minute ai alergat pe scări şi cât te-ai plimbat prin hipermarket săptămâna trecută, vei ajunge la concluzia că ai făcut deja jumătate din „norma” săptămânală de mişcare, te linişteşte Phillips. Aşa că, nu ai nevoie decât de patru şedinţe de cardio săptămânale (a câte 30 de minute fiecare) pentru a fi în formă maximă.

REGULA 3

Dacă porţi tocuri ţi se vor deforma picioarele până la 40 de ani.

În realitate: Cele mai multe fete cred că doar înălţimea tocului şi faptul că stau mult încălţate cu sandalele „chinuitoare” contribuie la deformarea piciorului care trebuie să facă faţă unghiului mare de înclinare dintre călcâi şi degete. Dar ortopezii spun că ar trebui să te preocupe în primul rând felul în care pantoful „îmbracă” piciorul. „Chiar dacă sunt doar cu o jumătate de număr mai mici sau mai mari, tot îţi vor provoca băşici, monturi, bătături, deformări, dureri ale labei sau întregului picior”, susţine ortopedul Jordana Szpoiro.

Asta se întâmplă pentru că, atunci când nu porţi mărimea potrivită, oasele piciorului tău încearcă „să se conformeze” spaţiului prea mic, schimbându-şi forma, iar pielea se freacă tot timpul de materialul pantofului. De asemenea, pantofii care sunt prea strâmţi schimbă centrul de greutate şi-l mută pe degetele de la picioare, punând prea multă presiune acolo, când, de fapt, greutatea ar trebui distribuită între buricele degetelor şi călcâie.

Secrete care au grija de sanatatea ta

Pentru a evita aceste probleme enervante care ţi-ar putea îmbătrâni labele picioarelor înainte de vreme, trebuie doar să ştii cum să cumperi o pereche de pantofi cu toc. Asigură-te că, atunci când stai în picioare, îţi poţi mişca degetele de la picioare în pantofi fără să simţi nici o presiune şi că piciorul are loc să alunece către vârf. Dacă te strâng, alege o marcă care oferă pantofi cu diferite lăţimi. Vei şti că ai găsit perechea perfectă atunci când acesta se mulează perfect pe laba piciorului şi pielea nu se adună inestetic la marginea pantofului. Nu trebuie să fii nevoită să aranjezi pantoful după ce l-ai pus în picior – el trebuie să se muleze singur pe laba piciorului, ne sfătuieşte Szpiro.

REGULA 4

Dacă laşi tamponul prea mult înăutru, te poţi trezi cu o infecţie.

În realitate: Asta se întâmpla în anii ‘80, când se ajunsese la un număr foarte mare de victime ale unei infecţii cu potenţial letal denumită sindromul şocului toxic (SST). Medicii de atunci credeau că infecţia e determinată de faptul că fetele nu-şi schimbau tamponul destul de des, dar au realizat până la urmă că totul depindea de tipul tamponului folosit. Astfel, formele sau materiale tampoanelor contituiau principalele cauze ale apariţiei infecţiilor, mărcile cu probleme fiind identificate şi retrase de pe piaţă.

Totuşi, asocierea înfricoşătoare a rămas în mintea noastră până în ziua de azi, numeroase fete fiind convinse de faptul că tamponul trebuie schimbat la maximum patru ore. „Nu e nici o problemă dacă nu-l schimbi opt ore”, ne linişteşte Mitchell Creinin, doctor în medicină. Chiar dacă ţi se întâmplă să-l laşi 10 ore, riscul să faci SST este foarte scăzut.

REGULA 5

Trebuie să mănânci foarte multe fructe şi legume.

În realitate: De atâta amar de vreme, o grămadă de oameni încearcă din răsputeri să mănânce zilnic câte cinci gustări de legume şi patru de fructe. Dar, recent, nutriţioniştii au ajuns la concluzia că au stabilit „doze” prea mari şi că acestea trebuie reduse drastic. Astfel, organismul tău va fi perfect vitaminizat şi mineralizat dacă mănânci zilnic doar două căni şi jumătate de legume şi două căni de fructe (240 – 250 grame per cană). De fapt, cantitatea totală nu s-a schimbat prea mult, dar porţiile au devenit mult mai uşor de împărţit pe durata unei zile.

Saruturile si imbratisarile sunt bune pentru sanatate

Este foarte uşor să consumi patru căni jumătate de legume şi fructe într-o zi, spune Rosenstock. De exemplu, un măr mic, opt căpşuni sau 12 morcovi mici însumează o cană, iar o salată mică sau un bol cu supă de legume adaugă încă două căni la cantitatea zilnică recomandată. Dar mai avem şi alte veşti bune: Legumele şi fructele sunt la fel de bune pentru organismul tău, chiar dacă le adaugi ciocolată deasupra, le prăjeşti, le faci pané, piure, sosuri sau supe sau doar le pui pe pizza, ne lămureşte Rosenstock.

REGULA 6

Chiar dacă pui doar 5 kilograme, tot poţi avea probleme de sănătate. 

În realitate: E normal să fii obsedată de greutate de vreme ce toată lumea vorbeşte numai despre cum kilogramele în plus contribuie semnificativ la apariţia cancerului, diabetului sau chiar a infertilităţii. Totuşi, medicii sunt de părere că: „5 kilograme în plus nu-ţi vor mări substanţial şansele de a face diabet, boli cardiovasculare, cancer sau alte afecţiuni”, ne linişteşte Steven Nissen, doctor în medicină. Dar asta nu înseamnă că riscul de a dezvolta o astfel de boală nu se măreşte după ce ai depăşit pragul celor 5 kile în plus faţă de greutatea ideală. Asta doar dacă cea mai multă grăsime se află în zona abdominală, acolo unde celulele de grăsime acoperă organele vitale, explică doctorul Nissen.

Dacă ai o conformaţie pară şi nu măr (imaginează-ţi-le pe Shakira şi Beyoncé) şi „pui” mai ales pe şolduri, picioare şi fund, atunci poţi să ai şi 10 kilograme peste greutatea ideală şi să nu-ţi fie afectată starea sănătăţii, adaugă doctorul Nissen. Ba chiar, „pernuţele” te-ar putea ajuta. Un studiu recent a demonstrat că grăsimea depozitată în partea de jos a corpului produce agenţi anti-inflamatori care împiedică formarea cheagurilor de sânge în artere. Asta nu înseamnă că poţi da iama liniştită la KFC, ci că sănătatea ta nu va avea de suferit de pe urma a câteva kilograme în plus.

REGULA 7

Nu vei fi odihnită decât dacă dormi opt ore pe noapte.

În realitate: Regula celor opt ore de somn a fost impusă de către medici în urma unui studiu din anii ‘90. Cercetătorii şi-au lăsat subiecţii în camere întunecoase şi liniştite pentru 14 ore pe zi şi au aflat că timpul mediu de somn este de opt ore.

Dar, bazându-se pe ceea ce au aflat între timp, specialiştii susţin că acea cercetare ar putea fi greşită pentru că, poate, unul dintre subiecţi a dormit atât de mult numai din plictiseală şi, la fel de probabil, cei mai mulţi oameni nu au nevoie de atât de mult somn în fiecare noapte. „Multe persoane se simt destul de odihnite după doar şase – şapte ore de dormit, în timp ce altele au nevoie de opt ore pe zi dacă au fost mai active ca de obicei şi mai puţin a doua zi, după ce s-au odihnit”, explică Thomas Balkin, doctor în psihologie. „Nu există un număr de ore de dormit care să se aplice zilnic în cazul tuturor”, spune Balkin. „Ascultă-ţi corpul şi dă-ţi seama de câte ore de somn ai nevoie.” Dacă vei încerca să respecţi tot timpul regula celor opt ore e posibil să-ţi faci mai mult rău decât bine. „Faptul că te forţezi să adormi te poate stresa, creându-ţi o stare de anxietate care să conducă până la urmă la un somn agitat sau la insomnii”, adaugă Balkin.


Comments

comments