13 mituri despre dietă și pericolele care se ascund în spatele lor

By  | 

Probabil că ai primit până acum numeroase informații despre diete de la „surse sigure”, însă ce nu știi e că multe din aceste sfaturi sunt pur și simplu mituri. Mai mult, unele dintre ele îți pot pune sănătatea în pericol și cu siguranță nu te vor face să slăbești sănătos, așa cum îți doreai.

În continuare, am încercat să demontăm 13 astfel de mituri, explicând de ce sunt eronate și oferind informații corecte despre cum trebuie să ții un regim sănătos.

Slăbești dacă mănânci puțin sau deloc

femeie foame dieta

Privarea organismului de alimente duce într-adevăr la pierderea rapidă în greutate; rezultatele apar în scurt timp, ceea ce o motivează pe „victimă” să continue să se înfometeze, în ciuda stărilor și simptomelor pe care le experimentează.

Riscurile adoptării unui astfel de program sunt multiple și lasă urme pe termen lung: rata metabolică scade (mănânci puțin, deci nu prea ai de unde „arde”, iar dacă recurgi la post negru, îți consumi toate rezervele din organism) din cauza secreției tot mai slabe de hormoni tiroidieni, masa musculară scade, se stimulează formarea de țesuturi adipoase, iar energia ta este tot mai scăzută.

Eliminarea grăsimilor te ajută să slăbești

Grăsimile constituie un nutrient esențial pentru organism, deoarece acestea contribuie la menținerea structurii celulare a sistemului nervos și ajută totodată la asimilarea vitaminelor A, D, E și K, fără de care nu se poate fixa calciul în organism. Tot ele sunt responsabile de hrănirea pielii pentru că aceasta să se mențină tânără.

Nu renunta așadar la grăsimile vegetale sau la alimentele care conțin acizi grași Omega 3, o dietă echilibrată presupune consumarea lor în procent de 30% din totalul caloriilor pentru o zi.

Peștele este mai puțin gras decât celelalte cărnuri

S-a spus întotdeauna că sortimentele cele mai grase de pește sunt totuși mai puțin grase decât cele mai slabe feluri de carne. Acest lucru nu este adevărat. De exemplu, banalul ton conține 13 g de lipide la suta de grame, în timp ce carnea de curcan conține 3 g de lipide la suta de grame.

De ce e bine totuși să preferi peștele, chiar dacă e mai gras și are mai multe calorii? Pentru că grăsimile sale sunt dintre cele „bune”, faimoșii acizi Omega 3, care ajută la prevenirea bolilor cardiovasculare.

Uleiul de măsline are mai puține calorii decât celelalte uleiuri

Nici pomeneală. „Toate uleiurile au același conținut caloric, indiferent de proveniența lor: de măsline, de floarea soarelui, de nuci, de arahide, de porumb, de soia etc.”, ne spune nutriționista Mihaela Bilic, autoare a cărții „Trăiesc, deci mă abțin”. Acesta, la fel ca restul uleiurilor, are 100% materie grasă și în jur de 900 de calorii. Ceva, ceva șții tu.

Uleiul de măsline, ca și cel de rapiță, este mai sănătos decât restul uleiurilor pentru că reduce nivelul colesterolului „rău” și-l păstrează pe cel “bun”.

Sarea îngrașă

sare pe ochiuri

Sarea în sine nu îngrașă, însă consumată în exces duce la retenția de apă în organism. Corpul nostru are nevoie de 5 grame de sare pe zi, însă majoritatea consumă în jur de 10 grame, dintre care doar două provin din solniță.

Trebuie să ținem cont de faptul că multe alimente conțin deja săruri, inclusiv apa. Nu e cazul să renunți la sare sau să te gândeșți că din cauza ei te îngrași, pentru că organismul uman are propriile lui mecanisme de reglare: „Aportul crescut de apă după alimentele sărate ajută la eliminarea excesului de sare, fără a influența greutatea, deci sarea nu îngrașă”, aflăm din cartea Mihaelei Bilic.

Săptămâna asta poți să mănânci orice, că de luni intri la regim

Recunoaște că ai făcut asta înainte de fiecare dietă. Ai savurat prăjitura de ciocolată din ajun – precedată de o porție măricică de cartofi prăjiți ce se potriveau de minune cu șnițelul bine rumenit – că și cum avea să fie ultima ta masă (decentă). A doua zi, te-ai conformat ca o școlăriță cuminte noului program alimentar.

Pentru ca un regim să dea rezultate, este recomandat să fie început după o cură de detoxifiere, aceasta având un rol foarte important pentru organism: toxinele și reziduurile acumulate din alimente, poluare sau medicamente pot cauza dezechilibre și disfuncționalități precum anemie, lipsa energiei, constipație, imunitate scăzută, depresie etc. În plus, dacă nu sînt eliminate, favorizează îngrășarea.

Trebui să eviți cafeaua și ciocolata

Într-o doză moderată (1 -2 ceșți pe zi), cafeaua nu te agită și nici nu-ți tulbură somnul. Efectul ei poate fi chiar benefic datorită antioxidanților pe care-i conține, dar și datorită faptului că este un diuretic excelent, ajutându-te să scapi de celulită și grăsime.

Cât despre ciocolată, dacă este puțină (4 pătrățele la aproximativ 5 zile) sau, și mai bine, neagră, nu ai de ce să-ți faci griji. Caută ciocolată cu cel puțîn 70% cacao pentru a te menține în formă.

Un studiu al Universității California din San Diego a demonstrat că un consum constant de ciocolată neagră (de două ori pe săptămâna) duce la slăbire din motive încă neelucidate.

Mierea are mai puține calorii decât zahărul

femeie mananca nuci miere

Mulți o recomandă că alternativă în dietă, deși din punct de vedere caloric, ea ocupă primul loc: o linguriță de miere are 65 de calorii, în timp ce o linguriță de zahăr are 15 calorii (asta pentru că mierea, fiind lichidă, ocupă mai puțin loc decât cristalele de zahăr).

De ce este totuși mai bine să alegi mierea? Puterea ei de îndulcire este mai mare, ceea ce înseamnă că, pentru a obține același gust dulce, folosim mai puțină miere decât zahăr.

Dieta disociată n-are pereche

După ce te-ai luptat cu zeci de regimuri, nimic nu pare mai ușor decât să-ți iei o pungă cu fructe azi, un bol de orez mâine, și așa mai departe. Pe fondul acestei stări, monotonia generată de consumarea aceluiași aliment o zi întreagă (sau chiar trei) ia formă unei depresii crunte. Cu toate astea, statisticile spun că acest regim conduce în topul preferințelor dietetice.

Până la urmă, ce mai contează dacă slăbeșți? Păi… contează, pentru că aportul dezechilibrat de nutriente dăunează grav sănătății. Mai mult decît atât, după încetarea ei, există riscul să-ți iei înapoi kilogramele pierdute, deoarece organismul va începe să-și facă rezerve pentru eventualitatea unei noi perioade de înfometare.

Ai mai ținut regimul acum 5 ani și ai slăbit

Ei bine, da, la 20 de ani slabeai repede, pielea nu se deforma atât de tare și aveai destulă energie. Au trecut anii și ai păstrat cu sfințenie dieta sub cheie, gândindu-te că, la nevoie, vei putea apela la ea din nou. Și nu a dat nici un rezultat. Nu-i de mirare, metabolismul se schimbă odată cu trecerea anilor, de fapt, cu fiecare decadă de vârstă, spun specialișții. El se modifică și ca urmare a unor schimbări în ritmul tău de viață. Chiar și renunțarea la anumite obiceiuri precum fumatul este asociată cu modificarea metabolismului.

Ai slăbit destul, poți reveni la „normal”

După ce te-ai chinuit și ți-ai atins obiectivul, ți se pare normal să revii la vechile obiceiuri, cu toate că ai auzit de nenumărate ori despre efectul „yo-yo”. În plus, după o experiență atât de fructuoasă, nu-ți faci griji dacă mai pui pe ține, căci îți spui în mintea ta că deții secretul pierderii în greutate. Nici măcar faptul că pielea suferă nu te sperie, că doar există atâtea metode care pot remedia dezastrul.

Pericolul este și mai mare însă; cu fiecare creștere și scădere rapidă în greutate, organismul tău trece printr-o serie de dereglări ce-ți pot afecta iremediabil starea de sănătate.

Pastilele de slăbit sunt de ajutor în dietă

Nu e deloc greu să cazi în capcană dacă ajungi să crezi că secretul dobândirii formei ideale stă într-o minusculă pastilă. Eșți tentată să le încerci pe toate, că nu degeaba spune reclama aia că „slăbeșți fără să ții regim sau să faci mișcare!” Eficientă ori nu, dieta cu pilule de slăbit îți afectează organismul mai mult decât o dietă chinuitoare.

Medicamentele care acționează asupra sistemului nervos central, dictându-i scăderea poftei de mâncare, creează dependență și produc modificări la nivel cardiovascular. O altă grupă de medicamente folosite abuziv în dietele de slăbit sunt laxativele și diureticele. Primele sunt responsabile pentru eliminarea vitaminelor și mineralelor din alimentele consumate, iar diureticele elimină apa din țesuturi – nu și grăsimea – și favorizează pierderea de potasiu din organism.

N-ai ce să pățești în 2 săptămâni de regim

E pretextul pe care-l invocăm fiecare dintre noi în momentul în care ne asumăm riscul de a ne înhăma la o dietă nesănătoasă. Primele semne de dezechilibru nu ne fac să renunțăm și ne supunem în continuare, ca și cum ne-ar amenința cineva s-o facem. Iar dacă la capătul dietei te simți destul de bine, consideri că ai scăpat, ba chiar accepți să mai treci o dată, de două ori prin asta. Din păcate, nu este așa; fiecare dietă nesănătoasă nu face decât să-ți pună sănătatea în pericol.

Multe boli grave au fost puse pe seama regimurilor dezechilibrate; cancerul de colon este una dintre acestea. Nu în ultimul rând, foarte multe femei au întâmpinat probleme de fertilitate sau în timpul sarcinii din cauza anemiilor căpătate că urmare a unor diete drastice. Oare merită sacrificiul?

Citește și: 5 semne că ții o dietă nocivă

 

Sursă foto: iStock

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *