Un august cu festivaluri de muzică… în suflet

By  | 

Într-un prezent sinonim cu mai multe temeri și noduri în stomac decât bătăi de inimă, încă încercăm să ne obișnuim cu gândul că vara asta nu are o coloană sonoră live. Întoarce pagina pentru a descoperi un interviu despre asta (și nu numai) cu Edy Chereji, director de comunicare UNTOLD și Neversea.

De Mădălina Ionescu

În plină stare de urgență, la unison cu anxietate și alte gânduri contradictorii care mi se înghesuiau în minte, trăiam totuși cu speranța că până în iulie-august vom reveni la un normal… cât de cât normal. Altfel spus, așteptam cumva ca festivalurile să mă trezească (din nou) la viață. Cu toate acestea, previzibil sau nu, vara lui 2020 tronează într-o liniște acută, pentru că nu avem o agendă muzicală de bifat, toate festivalurile fiind anulate. L-am invitat pe Edy Chereji, director de comunicare și marketing la Neversea și Untold, la o conversație despre momentul actual, cu toate încercările și obstacolele sale, despre „renașterea” unei industrii de evenimente pusă pe hold fără drept de apel, despre pasiunea comună întipărită pe suflet pentru organizarea festivalurilor de muzică, solidaritate sau, altfel spus, umanitate și planuri de viitor.

Anul acesta, din păcate, nu avem experiențele acelea magice, fantastice, sinonime cu UNTOLD și Neversea, dar îi vom vedea în 2021 pe artiștii confirmați până în martie?

Amânarea festivalurilor nu a fost o decizie ușoară. Industria de evenimente este printre cele mai afectate din lume din cauza COVID-19, la fel și cea muzicală. La rândul lor, artiștii au și ei de suferit, pentru că nu se mai bucură de prezența fanilor, nu mai călătoresc și nu mai pun muzică în fața mulțimii, nu mai fac schimburi de energie cu zecile de mii de fani. Și cu toții abia așteaptă marea reîntâlnire de îndată ce va fi posibilă. În aceste vremuri însă, toată lumea este înțelegătoare și se sprijină reciproc. Artiștii sunt alături de noi și, la fel ca fanii festivalurilor noastre, sunt dornici să ne întâlnim în 2021, în cele mai bune și sigure condiții. Pe lângă numele anunțate deja, vom avea multe alte surprize și nume noi, atât pentru UNTOLD, cât și pentru Neversea, anul viitor.

Comunicarea pe platformele sociale continuă, dar sunt și alte proiecte în obiectiv? Evenimente online, cum a fost Overnight, sau offline, mai restrânse?

Așa este, comunicarea în social media a continuat și continuă, nu facem pauză. În plus, am încercat să găsim și noi proiecte prin care să fim alături de fanii din afara mediului digital, cu respectarea tuturor normelor care se impun. Cel mai nou proiect menit să ne țină aproape de ei la malul mării este Neversea Beach. Plaja se află exact în locul în care, în anii trecuți, cântam și dansam cu toții. La Neversea Beach ne dorim să aducem din atmosfera de festival o vară întreagă, cu elemente de decor de la eveniment, muzică de la festival adaptată la contextul actual și, bineințeles, respectarea tuturor măsurilor ce se impun în această perioadă, astfel încât oamenii să se simtă în siguranță atunci când vin aici. Plaja este deschisă toată vara, așadar îi așteptăm pe toți cei dornici să ne viziteze și să retraiască puțin din atmosfera Neversea și, bineînțeles, pe constănțeni, care ne găzduiesc în fiecare an. Noi am făcut promisiunea în primul an de Neversea că prin tot ce vom desfășura la Marea Neagră, ne vom strădui să contribuim la promovarea orașului Constanța și a litoralului în general. Cred că și această plajă este o dovadă a promisiunii noastre și cred că poate deveni un punct de atracție în orașul Constanța. Un alt proiect frumos a fost OVENIGHT, cea mai mare petrecere de acasă, cu oamenii de acasă, transmisă pe PRO TV, KISS FM și pe canalele digitale ale festivalurilor. Ne aflam într-un moment greu și din punct de vedere mental, deoarece eram într-o perioadă cu multe restricții, iar emisiunea noastră a fost ca o rază de speranță pentru oameni, dându-le ocazia să se simtă împreună, o mare comunitate, chiar din sufrageriile lor. Și desigur, poate cel mai mai ambițios proiect din această perioadă, a fost lansarea platformei UNITED. În perioada următoare, în funcție de evoluția lucrurilor, sigur că vom gândi și vom încerca să adaptăm și alte idei/concepte menite să aducă bucurie atât fanilor UNTOLD, cât și celor Neversea.

M-a impresionat inițiativa UNITED. Cum a luat naștere ideea și câtă speranță și bine a oferit până acum?

Încă de la apariția primelor cazuri COVID-19 în România, am luat legătura cu autoritățile locale și naționale, pentru a încerca să înțelegem ce se întâmplă, ce nevoi sunt și cum putem ajuta și astfel am început să punem bazele inițiativei UNITED #BineImpreuna. Am anticipat că va fi nevoie de o coordonare națională a nevoilor și competențelor oamenilor, de o legătură între eroii din prima linie, autorități și mediul privat din țară. Alături de partenerii noștri din fiecare an la festival, precum și alături de parteneri noi, ne-am consultat cu specialiștii din instituțiile statului atât la nivel local (Cluj și Constanța), cât și la nivel național pentru a oferi ajutor. Cazurile COVID-19 creșteau de la o zi la alta, iar UNTOLD a instituit un fond propriu, de 100.000 de euro, pentru achiziții urgente ce ne-au fost solicitate ca ajutor de către autorități. Fondul a crescut pe măsură ce ni s-au alăturat alți parteneri dornici să facem bine împreună. La Constanța am trimis șase camioane cu echipamente UNTOLD și Neversea pentru construcția primului spital mobil din oraș. Am ajutat cu 4.000 de metri pătrați de portafloor, 4.000 de metri pătrați de geotextile și turnuri de lumină din logistica festivalurilor noastre. La Cluj am donat pentru spitale peste 12.000 de teste si consumabile aferente achiziționate cu sprijinul financiar al celor de la Cognizant SoftVision și Banca Transilvania. Am cumpărat mii de măști chirurgicale, mănuși, dezinfectanți, pneuri/cauciucuri de rezervă pentru mașinile Smurd etc. De asemenea, am contribuit cu dotarea tehnologică a centrului de comandă ISU. Și nu în ultimul rând, și voluntarii UNITED au avut un rol important: cu ajutorul voluntariilor și a celor de la Rubin 2000 am realizat 6.000 de viziere pentru spitalele din Maramureș si am urcat în vârf de munte, la familiile din satele izolate din Munții Apuseni, cu pachete cu alimente și jucării pentru copii oferite de Kaufland. Și să nu uit, ne-am dorit să transmitem un gând bun și personalului medical aflat în prima linie și am plasat inimi cu mesaje de mulțumire în curtea a șapte spitale din București, Cluj și Constanța.

UNTOLD și Neversea înseamnă și alte campanii importante (Romania All Inclusive, Blood Network sau Bac de 10). Ce anunță acest an, fără ediții fizice la activ?

Chiar dacă nu facem festivalurile în acest an, campania Bac de 10 s-a desfășurat și în această vară, iar elevii de 10 vor primi abonamente la edițiile UNTOLD și Neversea de anul următor. Pe lângă accesul gratuit la festivaluri, vor primi și un voucher de 100 de lei din partea Kaufland România, și consumație în valoare de 500 de lei în cadrul festivalului. De asemenea, toți tinerii care promovează examenul de Bacalaureat, inclusiv la sesiunea de toamnă din acest an, vor primi câte un voucher valoric, de 10 euro la UNTOLD și 20 de euro la Neversea, care va putea fi folosit la achiziționarea abonamentelor pentru UNTOLD și Neversea 2021.

Ați venit cu soluții de nerefuzat de la începutul pandemiei și până acum, cum ar fi voucherele Anytime, cei care au achiziționat deja bilete pentru ediția din acest an pot alege unul dintre următoarele 3 evenimente. Cum a reacționat comunitatea la aceste propuneri?

Avem cel mai frumos public pe care îl poate avea un festival. Fanii ne-au susținut întotdeauna, cu atât mai mult în această perioadă grea. Încă de la începutul crizei, am primit mesaje de susținere, de încurajare și de mulțumire din partea fanilor din toată lumea. Au înțeles că 2020 este un an dificil și că cel mai bine și sănătos este să așteptăm și să ne revedem în siguranță anul viitor. Iar oamenii au încredere în noi. Peste 95% dintre fani și-au transformat biletele și abonamentele în varianta ANYTIME și le suntem extrem de recunoscători. Împreună formăm o comunitate frumoasă, de milioane de prieteni care își sunt alături necondiționat. După acest an dificil, reîntâlnirea din 2021 va fi cu atât mai frumoasă și mai emoționantă pentru toată lumea.

Cum a fost sprijinul din partea statului în acest sens, pentru că reglementarea vizavi de biletele raportate sau convertite în vouchere valorice a venit de acolo, și ce așteptări ale voastre, ca organizatori de evenimente, ar fi trebuit să primească feedback mai din timp?

În ceea ce privește festivalurile noastre, dar și industria de evenimente din România în general, dar și pentru a le oferi un orizont de timp în special celor care aveau rezervate cazări, bilete de avion etc., ar fi ajutat dacă autoritățile aveau mai din timp o decizie prin care să ne spună dacă nu ni se permite să organizăm, cu mai mult de 30 de zile înainte, sau dacă se permite, care ar fi condițiile. Spun că ar fi ajutat, deoarece în toate țările din Europa, acolo unde există festivaluri mari, autoritățile și-au asumat din timp decizia de a stopa evenimentele mari fie până în toamnă, fie până la finele anului, lucru care, deși nu a bucurat pe nimeni, a reușit totuși să ofere o perspectivă clară a ce se poate face și organizatorilor, și participanților. În cele din urmă, ne-am asumat noi decizia de a fi responsabili și de a ne păstra principiul pe care îl avem de la bun început, acela că siguranța tuturor este pe primul loc. Dincolo de acest lucru, am avut și avem o colaborare bună cu autoritățile, nu doar noi, ci toată industria de evenimente din România, prin intermediul AROC, unde s-au creat grupuri de lucru prin care autoritățile au încercat să înțeleagă care sunt problemele industriei în contextul actual. Și, bineînțeles, au fost luate și măsuri care să ajute industria, cum este posibilitatea oamenilor de a păstra biletele pentru edițiile următoare sau posibilitatea de a face refund pe biletele nefolosite, în perioada octombrie-decembrie 2021.

Cât de important este ca un festival de muzică să fie sustenabil în prezent și care sunt planurile pentru viitor? Știu că există ceva planuri.

La fiecare ediție a festivalurilor noastre suntem atenți și căutăm soluții pentru sustenabilitate și protejarea mediului, aceste fiind obiective majore pentru noi. Suntem primul festival de pe continent care a încheiat un parteneriat cu Comisia pentru Mediu din Parlamentul European, pentru informarea și conștientizarea publicului tânăr asupra reciclării și a impactului plasticului în natură. În fiecare an evităm plasticul, colectăm selectiv deșeurile și reciclăm, iar alături de noi sunt și partenerii noștri. Festivalul Neversea, de asemenea, se axează și el pe sustenabilitate și este  singurul festival care și-a propus și a început să fie alimentat aproape integral cu energie verde din sursă eoliană, prin parteneriatul pe care îl avem cu grupul CEZ România. Aveam pregătite multe acțiuni care să întărească sustenabilitatea și impactul redus asupra mediului înconjurator și în acest an, însă sunt convins că toate acțiunile vor fi la fel de bine primite și în 2021.

Cum crezi că va fi organizarea celor două festivaluri la anul, în contextul Covid-19, despre care nu știm cu exactitate când va fi eradicat? Vă gândiți deja la un set de măsuri de siguranță adiacente, indiferent de cum va arăta 2021?

Este o perioadă incertă și grea și va fi în continuare la fel, nu știm pentru cât timp. Totodată, cred că este și o perioadă de adaptare din mers, de reinventare și responsabilizare. Toți trebuie să fim responsabili și să ne gândim unii la ceilalți. Organizatorii de evenimente trebuie să implenteze toate măsurile de siguranță care se impun, iar publicul trebuie să le respecte și să le îndeplinească. Este nevoie de implicarea ambelor părți pentru a fi cu toții în siguranță, tocmai pentru a reclădi încrederea că suntem în siguranță alături de alte persoane. De asta spun că e nevoie de implicarea ambelor părți, dacă vrem să avem evenimente în perioada următoare, fie ele mai mici: organizatorii să le implementeze, iar participanții să le înțeleagă și să le respecte. Asta este filosofia noastră în această perioadă. Nu să ne inchidem în noi, nu să punem totul pe pauză, ci să facem lucruri care pot fi controlate, care pot fi exemple de bună practică, care pot naște modele de urmat, ca în final cu toții să ne recâștigăm încrederea de a ne bucura de prieteni, evenimente, socializare.

Ce a fost cel mai greu de gestionat pentru voi în ultima perioadă?

Fără îndoială, decizia asumată de noi, de a amâna evenimentele din acest an, a fost cea mai grea. Și nu pentru că ar fi fost greu de gestionat, ci pentru că a fost greu de luat, emoțional vorbind. Noi cu toții, ca echipă, am fost foarte optimiști, am crezut în șansa noastră, am avut și o parte din fanii festivalurilor care ne încurajau să nu renunțăm la orice șansă ar fi. Noi am ales să muncim și să ne setăm mental că va fi bine, că se va termina și asta cumva ne-a păstrat într-o zonă mentală pozitivă. A fost dificil când am înțeles că nu mai avem timp, când am ajuns la concluzia că suntem înainte cu o lună de Neversea și înainte cu după luni de UNTOLD și că nu mai putem aștepta după o decizie a autorităților, așa cum s-a întâmplat în alte țări și că trebuie să o luăm noi. Și deși știam că e cea mai bună decizie în contextul dat, a fost dificil să o acceptăm noi în primul rand, să acceptăm că efectiv nu mai există nicio șansă. Iar acest lucru a venit la pachet și cu întrebările cum va fi această vară pentru noi, pentru întreaga echipă, deoarece noi toți eram obișnuiți să avem o vară plină, să fim cu multă adrenalină, să fie cu provocări și, mai ales, cu satisfacții atunci când vedeam bucuria pe care o aduceam zecilor de mii de oameni. Iar fără festival, simțeam că vom fi ca leul în cușcă.

În mod normal, ultima mea întrebare ar fi fost „Cum trăiești o ediție de festival, ai timp să te distrezi, să simți, să observi, să te odihnești?”. Dar acum te întreb: Cum va arăta vara ta fără UNTOLD și Neversea?

Fără să intuiesc ultima ta întrebare, cred că am răspuns la ea în cadrul întrebării anterioare. 🙂 Cum spuneam, atât pentru mine, dar și pentru colegii mei, vara asta este una neobișnuită, fiindcă de șase ani verile noastre începeau propriu-zis după 15 august. Acesta vine cu vacanța mare, fără festivaluri, fără adrenalina organizării lor. Și totuși, nu e o vară liberă, pentru că lucrez, alături de colegii mei, la alte proiecte și la pregătirea festivalurilor pentru anul viitor. Mă bucur că avem însă Neversea Beach, care ne amintește de festival.

„Fără îndoială, decizia asumată de noi, de a amâna evenimentele din acest an, a fost cea mai grea.”

— Edy Chereji, director de comunicare UNTOLD și Neversea

Foto: PR, arhiva personală

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *