Dieta ketogenică – ce poți mânca de Paște

By  | 

Care-i faza cu dieta ketogenică? Chiar poți mânca friptură, omletă cu bacon, drob, brânzeturi grase, și slăbești pur și simplu?După atâția ani în care ni s-a atras atenția asupra colesterolului?

Dietele sărace în carbohidrați se întorc precum bumerangul. Cea mai recentă versiune este dieta ketogenică, sau regimul cetogenic, folosit inițial pentru a trata epilepsia în anii 20. Printre adepți se află Vanessa Hudgens și Kourtney Kardashian, care o recomandă pentru a pierde în greutate, energie și claritate mentală. Dar nu sunt singurele. Căutările cu „Keto” pe Google au explodat din nou, motiv numai bun să vedem și noi ce se află în spatele curentului și dacă e cazul să ne „băgăm” (se pare că e genul de plan alimentar cu care poți sta la masa de Sărbătoare fără frustrări).

Cum funcționează dieta ketogenică

Ideea este să-ți determini organismul să intre în cetoză, un proces metabolic în care ești forțat să arzi grăsimi în loc de carbohidrați, pentru a-ți hrăni musculatura și mintea. Pentru majoritatea oamenilor, consumul de carbohidrați declanșează eliberarea hormonului numit insulină, care transformă carbohidrații  în energie, susține dieteticianul Amy Goss. Pentru a atinge cetoza, trebuie să-ți privezi celulele de carbohidrați pentru a descompune grăsimile asimilate în molecule numite cetone. „Cetonele, precum carbohidrații, reprezintă o sursă bună de energie,” spune Goss.

Și acum… mâncarea

Spre deosebire de dieta „paleo”, care presupune consumul de proteine și carbohidrați, dieta ketogenică prevede ca 90% din caloriile zilnice – nelimitate! – trebuie să provină din grăsimi sănătoase precum avocado, ulei de măsline și pește. Restul de zece procente ar trebui să fie împărțit între carbohidrați și proteină slabă, arată Mackenzie Cervenka, medic și profesor de neurologie asociat, director medical al Adult Epilepsy Diet Center din cadrul Spitalului John Hopkins.

Asta înseamnă că porția ta zilnică de carbohidrați se rezumă la 20-50 de grame, spune Goss, adică un bol mic de paste integrale. Recomandările nutriționale curente, raportate la o dietă de 2000 de calorii zilnic, sugerează între 225-325 grame de carbohidrați pe zi, iar American Heart Association recomandă ca aportul caloric zilnic să nu depășească 35% din grăsime).

Dar cum multe dintre legumele fără amidon și unele brânzeturi conțin cantități reduse de carbohidrați, mare parte sunt potrivite în dieta Keto, la fel ca uleiurile, ouăle, fructele de mare, pui, carne, care nu conține deloc carbohidrați. Majoritatea fructelor, însă, sunt doldora de carbohidrați (din vina zaharurilor naturale), deci consumul lor este limitat. Nu mai vorbim de alcool, care împiedică ficatul să folosească grăsimea pentru energie, spune Goss. Chips-urile și dulciurile nici nu intră în discuție, evident. Iar de calci strâmb, poate dura până la trei zile să revii în starea de cetoză (deci uită de cartofii prăjiți pe care te gândeai c-ai putea să-i savurezi).

dulciuri ketoFoto: Heather Barnes / Unsplash

Beneficii

Consumul scăzut de carbohidrați ar menține stabil nivelul de insulină, aspect deloc de neglijat. Adepții au mai remarcat o creștere a capacității de concentrare, spune Dr. Cervenka. Iar unele studii sugerează faptul că dieta ketogenică ar crește rezistența atleților și ar putea ajuta persoane cu boli precum diabet, unele forme de cancer, sindromul ovarului polichistic sau inflamații.

Dieta reduce totodată din grăsimea corporală fără să se „atingă” de mușchi, spune Goss. Dar ca să știi, insulina te face să reții apă, deci fără aceasta, vei da jos kilograme de apă, care se vor instala la loc atunci când vei renunța.

Dezavantaje

Pot fi destul de mari, deci consultă un medic înainte de a te înhăma la dieta ketogenică. Scăderea insulinei poate duce la deshidratare, provocând simptome asemănătoare gripei în primele zile, spune Goss. Cetoza produce acetonă, care va face ca respirația ta să miroasă cel puțin ciudat. Altă distracție: constipația – ca urmare a deshidratării și lipsei de fibre este ceva comun, avertizează Dr. Cervenka. Renunțarea la carbohidrați mai poate duce și la deficite nutriționale și pietre la rinichi.

dieta ketogenica

Foto: Victoria Shes / Unsplash

Concluzia

Dieta ketogenică interzice chestii precum cozonacul, pasca și alte dulciuri preparate în casă, folosind făină și zahăr (deși comunitatea keto îți poate furniza zeci de rețete de dulciuri fără aceste ingrediente), ceea ce… da, e de bine. Dar te privează și de nutrienți valoroși precum fructele și cerealele integrale, care interferează cu cetoza. Dacă nu cumva te confrunți cu vreo afecțiune care ar putea beneficia de pe urma regimului Keto, nu e necesar să te înhami la un asemenea plan, spune Goss.

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *