Terapia prin scris sau cum face scrisul viața mai suportabilă

Dacă simți nevoia să te eliberezi de anxietate și de stres sau pur și simplu cauți o cale ca să gândești mai limpede, scoate un creion și o foaie de hârtie. Vei vedea cum scrisul îți face viața mai suportabilă. Iată mai jos, unele lucruri de bază despre terapia prin scris.

Faptul că, citind, poți evada pe moment dintr-o realitate neplăcută sau stresantă și poți trece mai lesne peste perioadele dificile, nu mai constituie o noutate. Dar dacă ți-am spune că actul de a așterne pe hârtie ceea ce simți… poate sta la baza rezolvării multora dintre problemele cu care te confrunți? Practicată încă de la începutul anilor ’70, terapia prin scris este nu numai eficace, dar și destul de ușor de pus în practică pe cont propriu. O susține și Paul Auster, autorul cărților care compunThe New York Trilogy. „Scriem pentru a umple un gol, pentru a compensa o lipsă, pentru a rezolva ceva care nu funcționează cum ar trebui. Scriem, probabil, pentru a ne vindeca pe noi înșine”, zicea el, și, din ceea ce unii dintre noi am putut experimenta și singuri, se pare că avea mare dreptate.



Scrisul ca descărcare emoțională

Pentru a ajunge, prins scris, la mult râvnitul echilibru interior, trebuie mai întâi să respecți câteva reguli de bază: pune pe hârtie exact ceea ce simți și acordă o atenție sportă senzațiilor și emoțiilor care se trezesc în tine în momentul scrisului. Dă frâu liber gândurilor tale necenzurate, fără teamă sau rețineri, fiindcă doar tu vei avea vreodată acces la ele. Poți să dedici o oră pe zi nevoii tale de exterioriza orice îți trece prin cap. Sau, îți poți organiza gândurile sub forma unui jurnal personal. Poți să recitești textul după ceva vreme. Sau, dimpotrivă, poți să-l distrugi imediat ce l-ai termintat. Nu contează — simplul fapt că te-ai exprimat în scris deja va trezi în tine un sentiment de ușurare. Dacă pagina albă te blochează, fii fără grijă: lucrul acesta li se întâmplă și celor mai prolifici scriitori.

Când scrisul devine terapie

Există și varianta în care apelezi la un expert, fie să te ghideze în procesul terapiei prin scris, fie să interpreteze ceea ce deja ai așternut pe hârtie. „Sunt traume care există din copilărie sau chiar din faza intrauterină, pe care nu le conştientizezi, dar din cauza cărora apar dezechilibre emoţionale la maturitate. Terapia prin scris te ajută să le aduci la suprafaţă din subconştient, iar terapeutul te poate ghida în acest sens”, spune psihologul Lidia Danielescu de la Spitalul Euroclinic Bucureşti, care utilizează scrisul în terapia persoanelor care îi trec pragul cabinetului. Cum se procedează? Această formă de terapie presupune să scrii alegând dintre două variante — scriitura automată (pur și simplu notezi ce-ți vine în minte pe moment) sau reflexivă (scrii despre lucrurile petrecute, la o săptămână după). Apoi, se citește textul cu voce tare, pentru a detecta schimbările de ritm, de voce narativă sau orice alte diferențe care pot altera sau influența interpretarea conțiuntului. „Sunt pacienţi care au suferit diverse traume – decesul cuiva drag, un divorţ, pierderea unui loc de muncă – şi le este greu să se destăinuie de la primele şedinţe, de aceea le propun să scrie ceea ce-i apasă”, spune psihologul. Această tehnică este utilă în multe situații, dar e cu atât mai mult indicată în cazul persoanelor care au dificultăți în a-și exprima sentimentele, cu o stimă de sine scăzută sau care suferă de anxietare ori depresie. De asemenea, se utilizează și pentru a-i ajuta pe cei care fac chimoterapie sau suferă de boli cronice.

Descoperă-i avantajele

Terapia prin scris are multe beneficii. Psihologii susțin că funcționează mai ales pentru că este, în esență, o formă de externalizare — creeză o distanță între noi și problemele noastre, ajutându-ne să ne detașăm emoțional de cele întâmplate. De asemenea, terapia prin scris ne ajută să conștientizăm ceea ce simțim și să reușim să explicăm totul prin cuvinte și fraze coerente. Scrisul ne ajută să ne ordonăm mai clar gândurile și sentimentele și face ca mințile noastre să funcționeze mai sănătos. „Creierul are două emisfere: cea stângă, care controlează limbajul, rațiunea și logica, și cea dreaptă care controlează emoțiile, imaginația și creativitatea. Când reușim să exprimăm în cuvinte ceea ce gândim, conectăm cele două emisfere cerebrale și le facem să lucreze împreună”, spune psihologul Rita Otero (psicoescritura.com), care susține că aceasta este cea mai sănătoasă metodă de a ne folosi mintea.

Dar asta nu e tot. Procesul acesta ajută și la vindecarea unor răni fizice, oricât de incredibil ar suna asta. Cel puțin așa arată un studiu realizat de Universitatea din Auckland, Noua Zeelandă, în care cercetătorii au analizat evoluția unor mici răni, pe brațele a 49 de adulți care au fost puși să scrie fiecare câte 20 minute pe zi. Jumătate trebuia să scrie despre supărări sau aspecte incomode ale vieții, în vreme ce restul au țiunt pur și simplu câte un jurnal personal zilnic. Unsprezece zile mai târziu, 76,2% dintre persoanele din primul grup aveau rănile deja cicatrizate, față de 42,1% din al doilea grup, care înregistrau același progres. Cercetătorii au decis că rezultatul se explică prin procesul de descărcare emoțională practicată de primul grup: aceasta reduce stresul la nivelul nervilor, fapt care grăbește vindecarea țesuturilor.

Analizează-ți caligrafia

Beneficiile aduse de terapia prin scris nu se încheie aici. Sigur ai auzit vorbindu-se de grafologie, știința care îți analizează personalitatea pornind de la caligrafie. Ei bine, grafoterapia face un pas înainte: constă în a realiza schimbri conștiente la modul în care ții creionul, trasezi linii și scrii efectiv, pentru a trata probleme precum lipsa puterii de concentrare, agresivitatea sau dificultățile de învățare. Iată că, în era notițelor vocale, creionul și hârtia rămân în continuare mai mult decât necesare.

Dacă vrei să beneficiezi de terapia prin scris fără să te miști de pe canapea, ține cont de următoarele:

1 Nu te cenzura: E normal să te rușinezi când ai în fața ta o foaie albă de hârtie pentru prima dată, dar trebuie să treci peste asta  — ești unica persoană care are acces la caietul tău. Scrie tot ce simți, fără frică.

2 E mai bine de mână: E momentul să uiți de computer și să folosești numai creionul și hârtia. „Mișcarea mâinii pe foaia de hârtie are o viteză mult mai mică decât aceea a gândurilor noastre”, explică psihologul Rita Otero. În acest mod, te vei obișnui să îți încetinești ritumul gândurilor și să îți procesezi mai bine emoțiile.

3 Reflectează ulterior: Deși poate ai prefera să nu mai citești ce ai scris, rezervă-ți măcar câteva minute pentru a analiza cum te-ai simțit când scriai și să tragi concluzii despre starea ta de spirit.

4 Scrie la orice oră: Nu trebuie să fii deprimată sau tristă ca să scrii. ține mereu în geantă un carnețel și un pix și folosește-le pentru scris ori de câte ori simți nevoia, indiferent unde te afli.

Citește și Ce spune scrisul de mână despre personalitatea ta?

Cum se transformă un blog într-o carte

În 2004, revista The Newyorker a emis o profeție: “Cărțile scrise de bloggeri vor deveni un trend, un fenomen cultural”. și nu s-a înșelat. Însă unele dintre aceste cărți sunt mai bune ca altele, iar câteva au devenit cărți-cult. Poți și tu să îți trasformi bloggul într-o carte?

1 Tim Ferris: The 4-Hour Work Week

Ferris este un absolvent de Princeton care în 2007 și-a declinat blogul într-o carte ce a devenit un bestseller și mai apoi un clasic. Practic, cartea demonstrează pas cu pas că se poate trăi mai mult și munci mai puțin, în numai 100 de pagini de scriitură înverșunată.
Cum a atins succesul? Strategie (a formulat opinii clare, care au adunat critici și susținători deopotrivă), planificare, multă promovare.

2 Pamela Slim: Escape from the Cubicle Nation

Fostă training manager într-o corporație, Pamela a renunțat la jobul de birou acum 12 ani, când deja blogul ei devenise o rețetă de succes. Cartea, bazată pe blogul cu același nume, explorează dilemele emoționale ale renunțării la un job stabil și provocările lansării unui business pe cont propriu.
Cum a atins succesul? A “răspuns” dilemelor emoționale ale multora și a oferit și consultanță, nu doar a scris despre asta.

3. Brandon Stanton: Humans of New York

În vara lui 2010, fotograful Brandon Stanton a pornit un proiect ambițios: să realizeze un recensământ în portrete al tuturor oamenilor din New York. Ideea s-a transformat într-un blog și apoi, în 2013, în albumul Humans of New York: Stories, care a rămas 45 de săptămâni în fruntea topului New York Times.
Cum a atins succesul? Perseverență (a postat cam un an înainte de a aduna fani), pasiune și abilitatea de a spune o poveste.

Citește și Cum să citești mai multe cărți?

Foto: Nick Onken, Getty Images.

Nici un comentariu

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicata.