Suferi de anxietate decizionala?

By  | 

E dimineata. Incercand sa gasesti cea mai buna optiune de outfit dintr-un sifonier de haine care da oricum pe afara, nu ai reusit decat sa le imprastii pe toate pe podea, pe pat, ba chiar si pe lustra.

De ce faci asta? Pentru ca, Doamne fereste sa pleci de acasa inainte de a proba tot, pentru a putea apoi alege ceea ce-ti vine cel mai bine.

Din pacate, la finalul acestui exercitiu de vointa, rabdare si dexteritate, te trezesti imbracand ceva la intamplare, pentru ca esti in intarziere si anxietatea de a nu fi data afara de la serviciu pe motiv de neprezentare e mai mare decat aceea de a nu fi ales Outfitul Perfect!

Toate am trecut prin asta. Iar cand trebuie sa te decizi in legatura cu ceva care chiar e important, de exemplu schimbarea carierei sau cumpararea unei masini, aceasta anxietate e multiplicata cu o mie.

Motivul pentru care ajungem in pragul nebuniei, agonizand asupra oricarei mici decizii? Avem prea multe optiuni din care sa alegem, spune Hazel Rose Markus, professor la Stanford University, California, si coautor al unui studiu pe tema anxietatii decizionale.

Markus a descoperit ca prea multa varietate ne face sa devenim obsedati de ceea ce deciziile noastre spun despre noi. Apoi, dupa ce reusim sa facem o selectie, suntem ingrijorati ca poate n-am facut-o pe cea corecta.

Rezultatul: suntem constant nemultumiti, indiferent ce-am alege si, pentru ca ne focusam atat de mult asupra noua insine, pierdem puncte la capitolul empatie. “Prea multe variante duc la incertitudine, depresie si egoism”, spune Markus. Acum inteleg de ce magazinele de lux expun in vitrina un singur ceas sau o geanta, desi au spatiu berechet. “Less” chiar e “more”.

Nu facem fata atator optiuni

Inca din zorii timpului, oamenii aveau de ales intre doua variante, iei ce e bun si lasi in spate ce nu-ti foloseste. In cartea sa, “The Paradox of Choice: Why More is Less”, Barry Schwartz, teoretician social, spune ca “sa alegi dintre bun si rau e mult mai usor decat sa alegi dintre bun, mai bun si cel mai bun”.

Dupa milioane de ani de supravietuire bazata pe distinctii simple, este foarte posibil sa nu fim pregatiti din punct de vedere biologic sa facem fata numarului de optiuni pe care ni le pune in fata lumea moderna.

Asta inseamna ca zapaceala pe care o simti la supermarket atunci cand te confrunti cu un munte de diverse tipuri de… hartie igienica are o baza in stiinta evolutionista. Un detaliu reconfortant, nu?

Cum te multumesti cu decizia luata

Majoritatea oamenilor sunt ceea ce Schwartz numeste maximizatori. Vrem cel mai calitativ produs la cel mai mic pret; cel mai mare salariu, cu minim de efort depus.

La capatul opus se afla minimizatorii – cei care sunt fericiti, se multumesc cu orice este indeajuns de bun si nu-si bat capul cu posibilitatea ca variante mai bune decat ce au capatat ei sa se afle pe piata. Cercetarile realizate de Schwartz au descoperit o legatura intre maximizatori si… nefericire.

“Dupa ce aleg ceva, maximizatorii incep sa regrete optiunile pe care le-au refuzat pentru ca nu au avut timp sa le cerceteze corect potentialul”, spune Barry Schwartz.

“E greu sa treci prin viata regretand orice alegere facuta pentru ca exista posibilitatea ca ea sa nu fi fost cea mai buna. Si e usor de observat ca daca resimti regret in mod regulat, vei pierde cel putin o parte din satisfactia pe care o alegere buna o garanteaza”.

Herbert Simon, psiholog si economist laureat al Premiului Nobel, sustine o teorie similara: daca pui in balanta costurile in materie de timp, bani si stres pe care un maximizator le investeste in luarea unei decizii, sa faci ca un minimizator si sa alegi ceva indeajuns de bun e, de fapt, cea mai buna alegere.

Optiunea “perfecta” pur si simplu nu exista

Sa zicem ca te confrunti cu un scenariu à la Robert Frost: ai in fata mai multe potentiale drumuri profesionale si nu stii pecare sa-l alegi. Te chinui, iti storci creierii, le intorci pe toate partile si nimic, nu te poti decide. Intr-un final, presata de timp, alegi o optiune care nu ti se pare “perfecta”.

Pentru ca pornesti cu aceasta gandire, nu va trece mult timp si vei vedea alegerea facuta ca pe un esec – un esec pe care l-ai fi putut preveni daca ai fi ales un alt drum. “Nu numai ca asteptam perfectiunea de la toate lucrurile care ne inconjoara, ne asteptam sa producem aceasta perfectiune noi insine”, spune Schwartz.

Atunci cand esuam, cultul individualismului ne incurajeaza sa ne invinuim. Mania indreptata catre sine, care se produce atunci cand lucrurile nu merg conform planului, e comuna mai ales cand vine vorba de educatie, profesie si relatii, si poate cauza un stres psihologic deosebit de serios. Cu cat trecem mai repede peste mitul optiunii perfecte, cu atat vom fi mai fericiti.

Controleaza-ti asteptarile

Sa fii recunoscatoare pentru lucrurile bune din viata ta si multumita de deciziile luate e cea mai buna metoda de a lupta impotriva anxietatii decizionale. “Cei care simt si exprima gratitudine sunt fizic mai sanatosi, mai optimisti in ceea ce priveste viitorul, mai plini de energie si mai apti sa-si indeplineasca telurile personale”, explica Schwartz.

O alta metoda de a pune anxietatea la respect este sa-ti opresti creierul atunci cand incepe sa te “mitralieze” cu scenarii de tipul: “Cum ar fi fost daca plecam la master in afara, ramaneam cu tipul acela etc.?”. Rumegand lucruri pe care nu le mai poti schimba, iti pavezi drumul catre nemultumire cronica.

Controlindu-ti asteptarile si oprindu-te din a-ti mai compara traiectoria profesionala cu cea al lui Donald Trump, vei reusi sa te simti mai bine in legatura cu alegerile tale. Cine stie, poate chiar te va ajuta sa reduci din timpul necesar pentru a fi gata dimineata.

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *