6 tips-uri pentru a avea grijă de sănătatea mintală

By  | 

Este timpul să te concentrezi mai mult ca oricând pe singura relaţie asupra căreia ai putere completă şi pe care o poţi îmbunătăţi constant— pe relaţia cu tine. Fie că ești o persoană perfecționistă din fire sau pur şi simplu omul-catastrofă, anxietatea se manifestă în diverse forme, dar la fel de multe sunt și metodele de combatere a acesteia.

De Bianca Dragomir.

Partea întunecată a anxietății

Nu toate feţele anxietății seamănă una cu alta. Pentru mulți dintre noi, anxietatea există și ne însoțește în fiecare zi din viața noastră, afectându-ne în mod direct. Este prezentă tot timpul acolo în background, contribuind la creșterea maximală a stresului cotidian. Dar cum ne dăm seama dacă noi sau o altă persoană sufera de HFA (High Functioning Anxiety)? Conform lui Peter Diaz, CEO-ul institului Workplace Mental Health, anxietatea trebuie diagnosticată. HFA tinde să descrie o stare care lipseşte în cazul unui diagnostic, în general – atunci când o persoană poate suferi de anxietate, dar este perfect funcțională.

Când începem să fim anxioși, primul reacţie este să punem totul pe seama faptului că lucrăm peste program şi ne suprasolicităm din cauza job-ului sau din cauză că desfacem firul în patru pentru fiecare mic detaliu din viața noastră.

Perfecțiunea poate fi experimentată sub forma unui grad ridicat de stres ce poate fi la rândul lui identificat cu HPA, explică Diaz. “Când o persoană devine perfecţionistă, este foarte posibil să trăiască în acelaşi timp o stare accentuată de anxietate. Iar, când ne propunem un target greu de atins, tot ce se află sub acel target stabilit și toate provocările pe care le întâlnim pe drum pot deveni cauze ale stării de îngrijorare şi stres, în mod constant.

Citește și: Cum să ai grijă de sănătatea ta mintală

Cum faci față atacurilor de anxietate

Ai un moment de panică? Nu-ţi face şi mai multe griji. Aceste trucuri te vor ajuta să treci cu brio peste momentul ciudat.

  1. #1 Ești în întârziere!

Percepi „a fi în întârziere” ca pe o situaţie frustrantă pe care nu o mai poţi controla sub nicio formă, dar nu este chiar aşa rău cum pare. „Ce îți trece prin cap când știi că ești în întârziere: „Traficul ăsta mă omoară!” sau „Şeful meu o să dispere!” nu îți poate face decât rău și cauzează extra stres,” spune Greta Hirsch, directorul clinic al Centrului pentru Anxietate Ross. „Creierul tău confundă posibilitatea cu probabilitatea.”

Încearcă asta: Alungă gândurile negative cu un play-list calm la radio. Și, mai bine, cântă şi tu. În fiecare moment când corzile noastre vocale sunt acționate, se transmite către creier semnalul pozitiv: Totul este OK!

  1. #2 Nu poți să dormi!

Prima regulă: nu te uita la ceas. Dacă te uiți la ceas, nu faci decât să îți amplifici şi mai mult starea de disconfort (adrenalina aleargă prin corpul tău, inima îți bate mai repede decât ar trebui) creând efectul de bumerang asupra stării de relaxare pe care ar trebui să o dozezi ca să poţi adormi, spune Hirsch. A doua regulă, la fel de importantă: nu pune mâna pe telefon. „Ecranele ne pun creierele în mișcare şi le solicită să se mişte continuu”, menționează Walker.

Încearcă asta: În loc să porţi un război cu somnul, mai bine acceptă că nu poţi dormi, ci doar te poţi odihni, în linişte. Meditează asupra acestui aspect, cât de interesant este, sugerează Hirsch. „Inspiră si expiră profund în timp ce îţi repeţi gânduri pozitive precum: Patul meu este minunat. Iubesc cât de moale şi pufoasă se simte pătura mea.

  1. #3 Te afli în mijlocul unei dispute

O ceartă cu partenerul sau cu o prietenă poate foarte ușor să escaladeze de la o mică dispută la o luptă încrâncenată, și toate astea pentru că suntem făcuți să supra-analizăm aproape orice. „NU confundați NU MĂ SUNĂ cu NU ÎI PASĂ – poate el este într-o întâlnire sau poate ea doarme”, spune Hirsch. „Tot ce faci în acel moment este doar să îți alimentezi anxietatea și să îți strici bunăstarea”.

Încearcă asta: „Acordă-ți puţin timp de analiză, de exemplu plimbă-te cu un coleg de la birou și asigură-te că timp de 15 minute te focusezi pe problemă”, sugerează Hirsch. „Apoi, asta e! Nu numai că activitatea fizică (chiar şi numai mersul pe jos) îţi oferă energie, dar ai schimbat şi peisajul și asta nu poate decât să îţi aducă beneficii.”

  1. #4 Ești nervoasă

Dacă simți că ai palpitații și că îți transpiră palmele înainte de un interviu sau că tremuri toată înainte de o întâlnire amoroasă, trebuie să știi că, în astfel de situaţii, anxietatea nu numai că este normală ci, mai important, este și benefică. „Anxietatea are şi capacitatea de a ne motiva”, spune Hirsch. Altfel am fi în stare să apărem la marea noastră primă intâlnire îmbrăcaţi doar cu echipamentul de sală.

Citește și: Alimentația îți influențează starea de spirit

Încearcă asta: Literalmente trebuie să te linişteşti. Pentru câteva minute scufundă-ţi mâinile în apă rece sau ţine pe limbă un cub de gheață. Starea de răceală apărută brusc stimulează nervul vag care transmite către corp semnale pentru a te putea proteja, pentru a se linişti. După aceste trucuri, du-te si dă-i pe spate!

Sanatate mintala – alegeri

Încotro?

În România, există câteva centre comunitare de sănătate mintală care oferă terapie psihologică, tratament și reintegrare în societate la preţuri accesibile, însă această arie a societăţii nu numai că este încă extrem de stigmatizată, dar încă nu este legiferată pentru suport financiar sau acces facil. Din păcate, sănătatea mintală în România nu este o preocupare atât de importantă ca în alte societăți. Ar trebui, poate, să luăm exemplu de la Australia, unde, din 2017, guvernul a deschis un proiect prin care orice cetățean cu probleme psihice (aici sunt incluși și cei ce suferă de anxietate și depresie acută) poate să aibă parte de 10 ședințe pe an, gratuit.

Transformă-ţi gândurile negative în viaţă bună

Se pare că „dacă te faci frate cu cel rău doar ca să îţi vezi propriul interes”, nu merge chiar de fiecare dată. În zilele noastre, trăim cu această nevoie/ presiune de a fi cu zâmbetul pe buze non-stop. De aceea, eu cred că, de fapt, trebuie să ne asumăm orice stare pe care o avem.

Doar dacă urmărești feed-ul prietenilor de pe Facebook și vezi cum celebrează dragostea, cum își arată afecţiunea mod public, cum postează acele poze de grup cu #BestTimeEver, îţi dai seama foarte ușor că rețelele de socializare sunt niște locuri ticsite cu fericire.

Și când vorbim de fericire, ne referim la acea fericire completă – o fericire aproape forțată. Tot ceea ce este scris până acum se verifică printr-un exemplu foarte simplu: ştii acel moment când când cineva te intreabă „Ce faci?” și tu răspunzi „Minunat!” când, de fapt, tu doar vrei să te ghemuiești într-un colț și să nu te bage nimeni în seamă. „Când cineva îți admiră răspunsul plin de voioșie și energie, de fapt îți admiră minciuna”, spune psihologul Randy Peterson. Această abordare generală ne face să ne gândim că dacă spunem adevărul putem fi respinși de către oamenii care ne inconjoară și acum ne admiră. Această frică de respingere ne indeamnă să eliminăm lucrurile rele din viața noastră – despărțirile, problemele financiare acute, zilele când nu ne stă părul corespunzător – ceea ce duce la un număr infinit de zâmbete false.

Citește și: Schimbarile climatice pot afecta sanatatea mintala

De fiecare dată când negăm orice sentiment de supărare, furie, frică, dezamăgire etc.., de fapt negăm un eventual ajutor și un ghid al acțiunilor pe care am putea să le facem ca să ne fie mai bine. De exemplu, acel sentiment de „nu vreau să mă trezesc ca să merg la birou”, de fapt poate să însemne, subliminal, că ar trebui să încerci să îți schimbi cariera. Sau atunci când te simți singură în relație, poți primi niște răspunsuri asupra a ceea ce ai vrea să primești de la partener. „Ca să poți învăța ceva din toate emoțiile negative, mai întâi trebuie să le descoperi și să le accepți”, spune antrenorul de psihologie pozitivă Kayleigh Pleas. „Dacă poți arăta cu degetul spre ea, înseamnă că o poți elimina”. „Dacă rupi odată pentru totdeauna acest cerc vicios faci întregii lumi o favoare”, explică Paterson.

6 tips-uri pentru a avea grijă de tine

Cu cât ai mai multă grijă de tine, cu atât mai mult o să predomine starea de bine

Dormi

Este evident că, dacă nu dormi destul, starea de bine va fi afectată. Este indicat să îți odihnesti atât corpul cât și mintea.

Relaxează-te, atât fizic cât și mental

Dacă îți iei o singură zi liberă doar ca să te deconectezi de la stres, este deja un motiv foarte bun. Această zi este extrem de necesară pentru a te destresa.

Conectează-te

Nu doar pe Instagram – fii cât poţi de sociabil. Dacă tot ți se pare că e prea mult pentru tine să te expui atât, înseamnă că e cazul de întâlniri face-to-face cu prietenii sau familia.

Fă ceea ce îți place

Dacă îți ocupi timpul cu acea ocupație care te relaxează ajungi la un nivel maxim de mindfulness, lucru care poate să fie o armă foarte eficientă împotriva gândurilor negative.

Citește și: 7 mituri de sanatate de care sa nu tii cont

Comunică și cere ajutor

Dacă întinzi o mână spre ajutor înseamnă că ești pe drumul cel bun. Dacă vorbești cu un prieten sau cu un profesionist despre gândurile tale negative, acestea se pot dispersa.

Fă jogging!

Alergatul face foarte mult bine, ține sub control nivelul de cortizon din corp (substanță care poate duce la depresie).

Foto: iStock

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *