Gândirea pozitivă nu e chiar pozitivă?

By  | 

Poate a gândi mereu pozitiv nu este întotdeauna cel mai bun mod de a acționa. Fetelor, acesta este un material care ne deschide ochii. 

Am auzit de milioane de ori: „Gândește pozitiv, fii recunoscătoare!” Aproape a devenit imposibil să urmărești feed-ul Instagram-ului fără să vezi o sumedenie de postări cu mesaje precum `Inspiră binele, expiră Răul.´ Trăim cu siguranță dominația erei #PositiveVibes!

Totuși, când se întâmplă viața pe bune, nicio gândire pozitivă, nicio lege a atracției sau nicio mie de cărți pare că nu mai funcționează. De fapt, ne descoperim pe noi înșine mai goi și mai vulnerabili decât am fost vreodată. Deci, în timp ce gândirea pozitivă este bine intenționată, funcționează doar când îți permiți să ai și gânduri negative. Nu ne crezi? Studii realizate la Harvard și Stanford au demonstrat că a ignora sau a exprima în exces emoții nerezolvate este, de fapt, toxic. Data viitoare când te simți mizerabil pentru că ți-ai pierdut job-ul, iubitul sau o persoană dragă, și toată lumea îți spune să fii recunoscător, pozitiv și puternic, doar ignoră-i (în sinea ta). Terapeutul, consultantul în Mindfulness și fondatorul proiectului Free Spirit, Briar Jaques distruge miturile gândirii pozitive:

MIT 1:

`NU-ȚI BATE CAPUL, ALUNGĂ NEGATIVITATEA! FII POZITIV´

Hai să facem o călătorie reversibilă pe drumul memoriei. Când eram copii, de fiecare dată când ne loveam, scăpam înghețata pe jos sau pur și simplu eram supărați, ni se spunea, `Dragă, nu plânge, fii curajoasă, va fi totul ok, ia uite o acadea´. Sau unii dintre noi erau lăsați să plângă pentru că mulți dintre părinții noștri credeau că a `te exterioriza plângând´ eliberează. De când putem să ne amintim, mesajul subliminal pe care l-am primit de la bătrâinii noștri pe care nu îi suspectăm de intenții rele a fost `taci din gură, nu-ți bate capul… sau descurcă-te!´

Când un copil aude `oprește-te din plâns, fii curajos, fii puternic´creierul prematur al ei sau al lui înțelege mesajul cam așa: `suprimă-ți emoțiile, încetează să mai simți, slăbiciunea nu corespunde standardelor înalte´. Și când unui copil i se dă o acadea, el sau ea înțelege că singura soluție a unei probleme este `distrage-ți atenția cu ceva nesănătos´.

Iar picătura care umplea paharul era chiar renumitul de ce bocești´ tradus de către un copil `a zbiera´ pentru că emoțiile reprezintă abisul fără speranță unde te poți pierde.  Nu e de mirare că nimeni nu mai știe ce să facă cu sentimentele lui și că cei mai mulți dintre noi sfârșesc prin a repeta tipare nesănătoase precum reprimarea emoțiilor, exprimarea emoțiilor într-un mod exagerat sau distracția.

FĂ ASTA: Să-ți dai voie să simți și să îți exprimi emoțiile este foarte foarte important. De exemplu: `Știu că ești supărat.´ Ține-ți în brațe copilul interior, lasă-l să simtă și apoi ajută-l să explice de ce simte ceea ce simte.

MIT 2:

`SPUNE-I MINȚII TALE SĂ TE VINDECE. O VA FACE. FII POZITIV!´

„Ah, magic! Dacă viața ar fi atât de simplă,” spune Briar. „Emoțiile și sentimentele sunt părți integrate existenței și realității umane; a experimenta ambele perspective, binele și răul, este o stare  naturală a ființei umane, un drept obținut la naștere,” spune Briar.

Durerea emoțională este resimțită foarte asemănător cu durerea fizică. Reprimarea emoțiilor după o perioadă mai dificilă sau după un eveniment traumatic este același lucru cu a ignora un os rupt după un accident, sperând că se va vindeca de la sine. Spunându-ți ție însuși că, de fapt, nu experimentezi tristețe (gândind pozitiv), când de fapt chiar ești tristă, este ca și cum i-ai spune rănii tale purulente să se vindece (prin gânduri pozitive), spunând NU medicamentelor.

FĂ ASTA: Sentimentele inconfortabile reprezintă o parte esențială a realității și a experienței umane. Gândirea pozitivă începe prin a lucra cu aceste emoții inconfortabile într-un mod cât mai sănătos. Să le accepți, să le simți, să treci prin ele, alături de cineva, poate o prietenă (care nu crede orbește în manifestul gândirii pozitive) sau cu ajutorul terapeutului și, într-un final, să le eliberezi din adâncul ființei tale, al minții și al corpului tău. Uneori, acest proces necesită mai multe încercări până să ajungi să te simți liberă, în funcție de cât de dureroase au fost circumstanțele personale și profesionale.

MIT 3:

`EȘTI BINECUVÂNTAT. FII RECUNOSCĂTOR. PRIVEȘTE PARTEA POZITIVĂ!´

„Ești supărat pentru că ceva nu merge bine în viața ta. Ești anxioasă, supărată, iritată și nu ți se pare distractiv să fii în jurul oamenilor. Durerea își face apariția în patern-uri de gândire obsesive și sub formă de dureri de stomac, tensiune în zona gâtului și a danturii, dureri de cap și insomnii. Și chiar atunci când lucrurile par că nu pot fi mai rele de atât, îți amintești — și ți se spune — că trebuie să fii recunoscătoare. Că viața ta este, de fapt, minunată pentru că ai tot ce îți trebuie (în ceea ce privește nevoile de bază) și, în plus, dispui de toate funcțiile corpului tău. Așa că nu ai niciun drept să te simți așa, având în vedere că există alți oameni cu suferințe reale și grave,” povestește Briar. Pentru că, dacă toate nevoile tale sunt tehnic satisfăcute, înseamnă doar că ești o fetișcană plângăcioasă și răsfățată, nu-i așa? Briar adaugă, „Deci, după ce că te simți la pământ, mai ești și vinovată acum și, practic, rămâi cu un cocktail de emoții pe care nu ai nicio idee să le gestionezi.” Mulți oameni cred că îți fac o favoare amintindu-ți aspectele pozitive ale vieții tale. Dar serios acum, în astfel de cazuri, recunștința nu ajută decât la a ajunge într-un punct (un fel de focar) în care îți distragi atenția de la adevărata sarcină pe care o ai — a simți orice viața vrea ca tu să simți.

FĂ ASTA: Primul lucru pe care trebuie să îl faci este să îți dai seama că durerea emoțională și fizică este unul și același lucru. Dacă te simți nefuncțional, raportează-te la asta ca și cum ți-ai fi rupt un braț. Niciodată, dar niciodată nu lăsa pe nimeni — incluzând propria persoană —să te fraierească că, doar pentru că ai în viața ta lucruri pentru care să fii recunoscător, nu ai dreptul să te simți rău. Poți fi recunoscător și totuși să întâmpini în fiecare zi circumstanțe dificile; nu este tipul de scenariu `alb sau negru´, se exclud reciproc.

Citește și: Meditaţia începătorului. Ai trecut și tu prin asta?

MIT 4:

`DACĂ GÂNDEȘTI POZITIV, VEI ATRAGE SUCCESUL´

Ah, da, The Secret. Legea Atracției. Dacă nu ți s-a ținut încă un discurs în jurul acestui motto, ei bine… ești o norocoasă! Gândirea pozitivă este manifestarea succesului. Dar, nu suntem toate modele ce câștigă milioane de euro și sunt logodite cu bărbații perfecți, nu? Asta pentru că numai gândirea pozitivă de una singură nu duce așa, din senin, la manifestarea realității; este doar una dintre componentele formulei secrete. Cheia Legii Atracției este să aliniezi în mod autentic vibrația gândurilor, sentimentelor și  sistemul de credințe — să le aliniezi perfect unele cu altele, așa încât să obținem ceea ce ne dorim. Oricum, în cea mai mare parte a timpului îți ignori sentimentele, nu știi nimic despre sistemele de credințe din subconștientul nostru (îngropate adânc), dar totuși te aștepți să îți atragi `visul´, gândind pozitiv.

FĂ ASTA: Descoperă credințele din subconștientul tău (cu ajutorul unui terapeut) și reconectează căile tale neurale încăpățânate cu gândurile pozitive! Apoi… job-ul sau partenerul perfect s-ar putea să nu fie doar un `vis´, până la urmă!

MIT NR.5

`FII CURAJOASĂ, FII PUTERNICĂ!´

Mai întâi, trebuie să definim ce înseamnă, de fapt, curajul. Este abilitatea de a exprima sentimente inconfortabile și pattern-uri de comportament de fiecare dată când acestea apar.

FĂ ASTA: Celebrul dicton `înfrânge-ți fricile´ se referă numai pe jumătate la bungee jumping sau rafting; se referă de fapt la demonii din interiorul tău și la a te confrunta cu acele emoții pe care ființele umane de obicei le acceptă foarte greu! Bineînțeles, odată ce ai adresat ce, cum, de ce simți ceea ce simți, și înveți să le faci față (poate cu ajutorul unui consilier sau terapeut), a gândi pozitiv devine o parte esențială și productivă a întregului proces.

Citește și: Sărbători în izolare – cum faci față?

MIT 6:

`DACĂ CEVA MERGE PROST, GÂNDEȘTE POZITIV ȘI REALITATEA TA SE VA SCHIMBA´

Este adevărat, dar doar când corpul tău mental și cel emoțional sunt aliniate. Când ești supărat din punctul de vedere moțional și nu ești ok din punctul de vedere fizic, mințile noastre operează cu deformări cognitive. Acestea sunt tipare mentale care cuprind gânduri pe care nu le poți controla, cum ar fi: `Cum ar fi dacă?´. Acestea tind către raționamente de tipul `alb sau negru´, superstiții, exagerări privind elemente amenințătoare ale situației date, un prea mare focus pe trecut sau pe viitor, și de cele mai multe ori amplificările predicțiilor despre propriul viitor.

„Când ești în mijlocul unei furtuni de tipul `gânduri și emoții´, creierele noastre sunt deturnate de sistemul limbic (partea emoțională, ceva mai automată a creierului). Când se întâmplă asta, suntem în modul `luptă sau fugi´, iar abilitatea noastră de a gândi just, logic (zona pre-frontală a creierului, responsabilă cu argumentarea și controlul, este efectiv limitată) este pusă pe `offline´,” spune Briar.

Când încercăm să învingem aceste distorsiuni prin opinii pozitive, gânduri raționale și strategii mentale, ele au un impact limitat asupra noastră și astfel sfârșim prin a avea un argument general viabil. Când experimentezi o astfel de reacție, cel mai bine e să diminuezi sau chiar să anulezi puterea gândurilor — fie că sunt ele pozitive sau negative. Apoi, centrează-ți atenția asupra exteriorului, asupra a ceea ce este înafara gândurilor tale, în realitatea imediată, și focusează-te pe sentimente — furie, frustrare, supărare, frică — să nu le hrănești cu gânduri.

FĂ ASTA: „Când mutăm atenția dinspre gânduri și ne focusăm pe respirația noastră și pe simțurile corpului, emoțiile (mai puțin dacă sunt stimulate de o situație de viață, reală, de urgență) vor mai exista în corpul nostru pentru aproximativ 96 secunde și apoi se vor retrage. Apoi, gândurile pozitive și raționale pot fi folosite pentru a aduce din nou mintea la o stare de echilibru,” spune Briar.

MIT 7:

`GÂNDURILE NEGATIVE RECURENTE DUC LA DEPRESIE. AȘA CĂ… GÂNDEȘTE POZITIV´

Nu există niciun dubiu cum că gândurile negative, rele și triste, dacă preiau controlul asupra vieții noastre, ne îmbolnăvesc mințile și corpurile în lunga noastră călătorie. Dacă gândurile sunt recurente, fii conștientă că sistemul de alarmă al corpului îți spune că există ceva anume care are nevoie de atenție. Ce se întâmplă când ignori alarma de incendiu din casa ta? Riști să ardă toată casa. Așa că fă-ți inventarul! Creierele noastre au neuroplsaticitate, ceea ce înseamnă că sunt într-o continuă schimbare, căpătând constant forme diverse în raport cu experiențele noastre. Dezvoltăm căi neurale uzuale atunci când gândim sau facem aceleași lucruri iar și iar. Ceea ce poate fi util și nu foarte uitl. Nu foarte util atunci când reflectăm sau ne facem prea multe gânduri despre o anumită situație sau în general.

FĂ ASTA: Vestea bună este că putem schimba aceste căi neurale prin practici mindfulness și prin antrenarea atenției noastre departe de gândurile care nu ne ajută să trăim viața pe care vrem să o trăim. De asemenea, putem dezvolta exact acele gânduri și comportamente pe care vrem să le dezvoltăm (cele pozitive). Și putem învăța să răspundem la cele nefolositoare, cu o replică definitorie `minte, vorbește de acum înainte cu pereții, naa´,” accentuează Briar.

„Mintea noastră este acolo pentru noi, în beneficiul nostru. Cu toate acestea, permitem minții noastre să ne folosească,” punctează Briar. „Petrecem ore întregi făcând tot felul de alte lucruri în viața noastră dar, cumva, nu ne facem timp pentru a învăța să ne raportăm cum se cuvine la ceea ce se întâmplă în mințile noastre.”

Citește și: Sindromul Superwoman – ce este și cum te afectează?

FOTO: Jared Rice pe Unsplash

 Amy Treasure pe Unsplash

Faye Cornish pe Unsplash

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *