Sex și relații în pandemie: Sfaturile experților

By  | 

Sub același acoperiș, pentru un număr de zile incert, cu copii sau fără, în șomaj tehnic, lucrând de-acasă sau fără posibilitatea de a părăsi incinta… Pe durata pandemiei de coronavirus, cuplurile de îndrăgostiți au fost supuși unui test neașteptat: o altfel de „supraviețuire”.

Deși, inițial, te gândeai că în sfârșit ai câteva zile doar pentru tine și partenerul tău, în care veți petrece timp de calitate, veți găti împreună, vă veți uita la filme non-stop, veți face dragoste fără grija deadlineurilor sau veți crea o relație mai strânsă cu copiii… lucrurile nu au fost atât de roz în perioada de izolare forțată. Apoi, au mai fost și cuplurile pe care izolarea le-a prins la distanță, și, astfel, partenerii au fost obligați să dea testul maturității relației.

Din păcare, doar câteva schimbări de lifestyle (fie ele chiar și de bun augur) impuse într-o perioadă atât de tulbure, au avut un impact foarte mare asupra dinamicii relațiilor noastre de cuplu. Între râs și plâns, a trebuit să să analizăm mai mult decât altădată comportamentele automate și să luăm decizii noi. Ce bine, însă, că nu am fost lăsați de izbeliște, și că mediul online ne-a pus la dispoziție sfaturi foarte eficiente pe care psihologii le-au oferit cuplurilor pentru a trece cu bine această perioadă.

Am adunat, mai jos, câteva dintre cele mai utile recomandări — bune oricând, înainte sau după perioada de restricții sociale.

Susan Heitler

Psihoterapeut, autoare a cărții From Conflict to Resolution: Skills and Strategies for Individuals, Couples, and Family Therapy

„Dacă ești nervos, calmează-te bând un pahar cu apă, respirând profund, apoi amintește-ți calitățile partenerului tău.”

Richard Slatcher

Psihoterapeut la Universitatea din Georgia

„Cei care aveau deja probleme de cuplu, le vor scoate la suprafață într-o perioadă precum pandemia. Unui cuplu îi este mai ușor atunci când are o bază formată din interacțiuni amoroase de unde să își extragă energia.”

Arthur Aron

Profesor în psihologie la Stony Brook University

„Cuplurile care vor descoperi noutatea și distracția în timpul pandemiei vor avea șanse mai mari la fericire: clase de gătit online, plimbări lungi în natură, întâlniri cu alte cupluri pe Zoom pot fi doar câteva exemple.”

Linda Carter

Psiholog la New York University School of Medicine

„Amintește-ți când nu aveai deloc timp să stai cu partenerul tău și fă tot ce ți-ai fi dorit să faci atunci, și este posibil în izolare. A realiza activități împreună (de orice fel) este cel mai bun sfat pe care îl pot oferi.”

Chris Kraft

Psihoterapeut

„Nu conta pe sex fantastic în timpul izolării. A sta acasă de-a lungul pandemiei nu este același lucru cu o vacanță romantică. Stresul provocat mai ales de incertitudine afectează dorința sexuală. Nu este nimic în neregulă.”

Ashley Willis

Specialist relațional și corealizator al podcast-ului Naked Marriage, pe care-l prezintă alături de soțul său, Dave.

„Este momentul să te focusezi pe punctele pozitive ale celuilalt. Vânătoarea de defecte nu te ajută mai ales într-o astfel de perioadă, ci mai degrabă este nevoie de reconversie către pozitivism.”

Helen Lakelly Hunt

Alături de soțul ei a dezvoltat metoda Imago – psihoterapie ce reunește concepte din mai multe arii științifice: psihologia relațiilor, gândire sistemică, neuroștiințe, cosmologie, fizică cuantică și filozofie contemporană.

„Înainte de a merge la culcare, transmite-i partenerului trei lucruri pe care le-ai apreciat la el de-a lungul zilei — lucruri obișnuite, dar care oferă o stare de bine.”

„Este important să fim curioși vizavi de ce se întâmplă în mintea și sufletul partenerului, înainte de a deveni furioși din cauză că, poate, nu are aceleași reacții la trăirile comune.”

Julie Gottman

Coautoarea cărților De la ceartă la dialog și Viața în doi când suntem trei

„Practică ascultarea activă, discută despre ce simți și creează un program pe baza responsabilităților și a posibilităților fiecăruia dintre parteneri. Cel mai puțin expus se poate ocupa de aprovizionare, celălalt de instruirea copiilor.”

Otilia Mantelers

Psihoterapeut, a studiat psihologia la Open University din UK

„Mecanismul productivității excesive, al pozitivității, al optimisului, este un mecanism de supraviețuire într-o perioadă în care noi, de fapt, suntem stresați. Lenea, plictiseala, depresia sunt mecanisme de supraviețuire ca să nu vedem în interiorul nostru frică, panică, angoasă (unele dintre acestea fiind chiar mai vechi). În primul rând, trebuie să observăm aceste mecanisme.”

„Apoi, nu trage de tine în relația cu partenerul, concentrează-te mai întâi pe corpul tău.”

Vlad Stroescu

Medic psihiatru

„Pentru a face față cât mai bine provocărilor și situațiilor stresante aduse de izolare trebuie să ai, în primul rând, grijă de tine. Este foarte important să nu faci sacrificii în ceea ce privește timpul pentru tine însăți, spațiul tău personal și odihna corespunzătoare. Astfel, vei avea o stare de bine care se va reflecta și în relația cu cei dragi.”

Cătălina David

Psihoterapeut

„Este foarte important să ne reașezăm așteptările. Dacă ne așteptăm că vom fi ca într-o lună de miere pe care n-am mai avut ocazia să o mai trăim de zece-douăzeci de ani, nu este o așteptare credibilă. Cel mai probabil vor fi momente de încordare, cel mai probabil avem nevoie să fim mai asertivi, să transmitem mai clar partenerului ce nevoi avem acum de la el.”

Gabriela (Culda) Groza

Psiholog și cadru didactic la UBB Cluj

„Să ne obligăm mintea să se concentreze pe ce poate face, nu pe cât e de greu.”

Gáspár György

Expert național și formator de opinie în sănătate relațională, autorul al cărții Suflete de sticlă. Traumele celor rătăciți în trecut

„Împreună la bine și la greu” – la sfârșitul fiecărei zile asigură-te că aveți cel puțin 20 de minute în care, cu ajutorul unui dialog intenționat, vă descărcați de stresul acumulat. Cost de timp o oră și patruzeci de minute pe săptămână.”

Foto: Guliver/iStock

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *