Minte sanatoasa, relatie frumoasa

By  | 

Ai ajuns la momentul zero în relaţia cu iubitul tău? O comunicare mai bună cu mintea vă ajută să vă apropiaţi din nou.

De câte ori nu ai simţit că rutina dă târcoale relaţiei tale? Gândeşte-te la acele seri de sâmbătă când televizorul era singura distracţie a ta şi a iubitului tău sau la momentele în care ai preferat să ai o carte bună în mână în locul unei plimbări tăcute cu el prin parc. Indiferent câte idei ţi-ar da prietenele tale reuseşti foarte greu să scapi de aceste momente monotone. Funcţionează pe moment şi apoi, boom!… revii în acelaşi punct în care vă simţiţi distanţi unul faţă de altul.

Doctorul în medicină şi autorul cărţii Dezvoltarea minţii: Neurobiologia experienţelor interpersonale, Daniel Siegel ne spune că “relaţiile de cuplu suferă la un moment dat o ruptură în ceea ce priveşte comunicarea colaborativă dintre parteneri iar ei încearcă să repare acest lucru, dar se pare că nu reuşesc întotdeauna.” Nu poţi să ai success mereu. Eşti îngrijorată. Ai o zi proastă. Nu înţelegi ce vrea să spună iubitul tău în discuţia pe care o aveţi despre sau pur şi simplu mintea îţi zboară în altă parte. Există numeroase motive pentru care nevoia de colaborare dintre voi nu este satisfăcută mereu.

Cucereste-l in functie de stadiul relatiei

Numeroase studii au arătat un fapt revoluţionar: creierul este construit pentru a conecta persoanele între ele. Mintea a fost descrisă ca un model de energie şi informaţie. Cercetătorii spun că partea cea mai bună la această definiţie este că le permite să vadă fuxul de energie şi informaţie care există în creierul unei persoane, dar şi schimbul lor între două creiere sau mai multe, cum ar fi în cadrul unei familii. Practic, asta înseamnă că mintea ta este un organ extrem de social.

Modul în care tu şi iubitul tău colaboraţi unul cu altul se numeşte comunicare contingentă. Ea are loc atunci când îi transmiţi un semnal, verbal sau non-verbal, iar el îţi răspunde. De exemplu, sunteţi la masă cu prietenii, îi surprinzi privirea şi îi răspunzi cu un zâmbet. El îţi face cu ochiul. Asta înseamnă că mintea ta tocmai i-a trimis un semnal, iar mintea lui l-a primit. “Partenerul nu este capabil doar să perceapă mesajul celuilalt. În acelaşi timp îl procesează şi îi dă un sens. Apoi îi răspunde în funcţie de cum a interpretat el mesajul iniţial. Acesta este dansul colaborativ al comunicării de cuplu”, ne explică Siegel.

Unul dintre cele mai frumoase lucruri care te apropie şi mai mult de iubitul tău sunt aceste gesturi mici, dar pline de semnificaţie, care te ajută să îi aminteşti că încă mai eşti îndrăgostită de el, chiar dacă nu mai ştii să o arăţi atât de bine. Nu lăsa ca aceste detalii frumoase ale relaţiei voastre să se irosească şi asigură-te că sentimentale tale pentru el nu se reduc doar la cele două cuvinte spuse din când în când. “Adulţii uită că exprimarea non-verbală este crucială şi se concentreză prea mult pe conţinutul unor cuvinte şi pe ceea ce li se spune. Semnalele non-verbale sunt cheia comunicării contingente”, spune Siegel.

4 chestii de care nu le pasa barbatilor intr-o relatie

Însă acest tip de comunicare poate avea şi efect invers. De exemplu, dacă vrei să discuţi cu iubitul tău despre ceea ce ţi s-a întâmplat la birou, dar el este ocupat cu meciul de fotbal de la televizor şi nu primeşte semnalul de la tine prin care să vadă că ai nevoie de un sfat sau de cineva cu care să vorbeşti, începi să crezi că nu te respectă. “În momente de acest gen, persoana care simte că nu i se acordă atenţie devine agitată şi ajunge să-i fie ruşine sau să se simtă umilită”, ne arată Siegel. Pe termen lung, aceste sentimente pot fi toxice pentru relaţia ta, dar şi pentru creierul tău.

Atunci când conexiunea emoţională dintre voi este întreruptă de situaţii de tipul celei de mai sus, trebuie să se repare greşeala făcută. “Această idee de reparare a rupturii este cea mai importantă dinamică care facilitează devenirea unei relaţii, dintr-una bună în una excelentă. Chiar dacă nu este posibil ca partenerii să fie empatici mereu, pentru că fiecare are momentele sale de singurătate, este indicat să se încerce reluarea legăturii dintre cei doi”, ne sfătuieşte Siegel.

Data viitoare când citeşti o revistă şi iubitul tău vrea să vorbeacă cu tine, dar tu îl ignori, poate fără să îţi dai seama, fă-ţi timp să îţi ceri scuze faţă de el. Sau pentru a nu crea deloc situaţii deranjante, promite-i că în câteva minute va avea parte de atenţia ta completă.

Cuvinte magice in relatie

Profesor doctor Marsha Lucas, specialist în comportamentul creierului în relaţiile de cuplu, îţi propune 8 moduri prin care stimularea minţii şi o comunicare mai bună cu aceasta îţi îmbunătăţeşte vizibil relaţia.

  1. Controlează-ţi reacţiile corpului – Lucas se referă la o gestionare mai bună a sentimentelor negative precum furia sau stresul. Ea spune că este vital pentru relaţia ta să recunoşti că ai aceste sentimente, să înţelegi de ce au ajuns să existe în corpul şi în mintea ta, şi să le opreşti.
  2. Fii elastică emoţional – înseamnă să corectezi acele stări neplăcute şi să împiedici transformarea lor în resentimente. Pentru a reuşi acest lucru nu trebuie să le ignori, să le negi sau să le ţii “încătuşate” în inima ta. Trucul este să te readuci pe linia de plutire cât mai repede.
  3. Fii mai comunicativă – noi sutdii arată că cu cât practici mai mult comunicarea nevoilor tale partenerului, cu atât el poate deveni mai bun la recepţionarea acestora.
  4. Răspunde flexibil – atunci când eşti nervoasă, de cele mai multe ori se întâmplă să spui sau să faci lucruri de care, ulterior, nu eşti mândră. Dar poţi repara acest lucru cu un “înterupător” al circuitului emoţional. Acesta îţi permite să ai o reacţie conştientă şi atentă.
  5. Fii empatică – pentru o relaţie mai bună este esenţial să înţelegi şi să“împrumuţi” din starea partenerului, dar este important să o faci atât timp cât nu îţi neglijezi propriile sentimente.
  6. Cunoaşte-te mai bine – atunci când îţi cunoşti foarte bine propria persoană eşti mai puţin vulnerabilă să te pierzi în relaţia cu celălalt. Prin meditaţie, creierul tău îţi aminteşte cine eşti cu adevărat şi nu este atent doar la gândurile tale.
  7. Stăpâneşte-ţi frica – dacă eşti capabilă să te confrunţi cu nişte lucruri care te sperie (de exemplu: “El mă va părăsi” sau “Nu sunt îndeajuns de bună pentru el”), experienţa de-a fi într-o relaţie se va schimba complet.
  8. Consolidează-ţi intuiţia – câteodată corpul tău îţi transmite mesaje pe care le ignori. Practica medidativă te ajută să înţelegi ceea ce îţi spune aceasta, având posibilitatea de a fi mai atentă la nevoile tale, pe care nu le cunoşti încă – aceasta este intuiţia. Astfel, vei putea fi conştientă în relaţia cu tine şi cu iubitul tău.

Comments

comments