Cum supravietuiesti unei despartiri

By  | 

COSMO ți-a pregătit un manual de supraviețuire a „demisionarei de relație” pentru a trece mai ușor peste o despărțire definitivă și irevocabilă.

„Marea lecție de viață e să știi cum să pierzi frumos”… fără scandal, fără a-l face pe celălalt vinovat de eșec. Dar de la teorie la practică e drum lung și anevoios. Fie că ai lângă tine un iubit foarte gelos, egoist sau agresiv, în toate aceste cazuri vei ajunge inevitabil la decizia că trebuie să ieși din această relație care-ți face rău.

Dar cum să procedezi cât mai „curat”? Cum să faci în așa fel încât să ai parte de cât mai puține scandaluri și să nu ajungi să-ți speli rufele în public, în fața prietenilor și a familiei? Soluția: privește situația cât mai detașat. „O ruptură înseamnă de fapt, foarte simplist, că nu s-au îndeplinit obiectivele pactului care a stat la baza relației”, explică Pilar Rojas Martinez, psihanalist, psihoterapeut de cuplu și directorul filialei spaniole Grupo Cero, una dintre cele mai apreciate școli și clinici internaționale specializate în psihanaliză.

Cele mai comune 3 motive de despartire

Cu toate că, la prima vedere, o despărțire poate fi ușoară, ai o discuție și gata, de fapt ea declanșează de cele mai multe ori o criză a stimei de sine, dar și o frică aproape paralizantă în fața unui viitor incert.

Prima fază: Lupta sentimentelor contrare

„Am avut o relație de patru ani, cea mai frumoasă dintre toate… Mă rog, primii 3 ani, că după aceea a început calvarul. Nu mai rămăsese nici urmă de dragoste, totul se rezuma la obișnuință și rutină. Apoi au început certurile… din ce în ce mai multe și mai urâte. Într-o zi, n-aș ști care, am decis că nu mai pot trăi așa. Că trebuie să pun stop. Dar a fost tare greu”, povestește Andra, 29. Rojas denumește această fază, care precede o ruptură amoroasă, etapa ambivalenței afective: pe de o parte ești furioasă că ai ajuns în această „fundătură” și pe de altă parte îți e dor de vremurile apuse cu iubire și plimbări sub clar de lună. Nu trebuie să-ți negi sau înfrânezi sentimentele. „În momentul în care ești nevoită să înfrunți noul, se naște un sentiment de incertitudine, ba chiar de frică. Dar nu teama de a pierde e de vină pentru ce simți, ci frica de nou”, explică Rojas. De aceea ai tendința de a amâna la nesfârșit momentul în care să-ți iei adio. Înarmează-te cu mult curaj și fă pasul!

A doua fază: Despărțirea

Ai trecut deja de la evaluări, temeri și speranțe la faza „anunțului cu potențial exploziv”. Rojas te sfătuiește ca înainte de a da ultimatumul, să ai câteva discuții cu iubitul pentru a-i explica ce consideri că nu merge în relația voastră. Chiar dacă nimic nu se va remedia, măcar a fost prevenit și vestea rupturii nu va mai fi privită ca o surpriză de proporții. Dar, ceea ce trebuie să reții e că, indiferent cât de mult consideri că l-ai avertizat, „reacția unei persoane puse în fața unui asemenea anunț nu poate fi anticipată. Durează cel puțin o săptămână până să vezi dacă acceptă sau nu despărțirea și felul în care vei da pagina”, avertizează Rojas.

Cum isi revine un barbat dupa o despartire dureroasa

Psihanalistul te sfătuiește să aplici aceste trei reguli ale unei „despărțiri ca la carte”:

  1. Fii tolerantă. Încearcă să-l înțelegi pe cel de lângă tine, să îl judeci și învinovățești mai puțin. Îți va fi mult mai ușor să te desparți de el.
  2. Recunoaște că ai și tu o parte de vină. Asta te va opri de a te răzbuna pe el pentru toate „nenorocirile” pe care ți le-a făcut.
  3. Visează la un viitor luminos... ca să nu-ți mai fie frică de el.

A treia fază: Remușcările, temerile și frica… depășite

„Despărțirea de ceva ce a făcut parte din viața ta este un proces mai mult sau mai puțin dureros. Nu contează dacă ai provocat ruptura sau tu ai fost abandonată, vei avea nevoie de ceva timp (mai mult sau mai puțin, în funcție de persoană) pentru a depăși momentul”, susține Rojas. Iată care sunt etapele prin care vei trece post-despărțire și cum să le faci față:

  • Explozia de sentimente negative. Tristețe, vină, frică, furie, resentimente… „toate te năpădesc în primele momente post-despărțire”, spune Rojas. Trebuie să găsești puterea de a le ține în frâu, pentru că altfel vor duce la depresie.
  • Față-n față cu noutatea. Întrebări ca:”Eu ce fac acum?”, „Voi putea face față în continuare provocărilor?” sau „Voi putea să mă implic din nou într-o relație?” au un sigur răspuns: „Da, vei putea face față cu brio viitorului, dar trebuie să nu uiți să construiești vise și scopuri pentru a avea mai mult curaj”, sfătuiește psihoterapeutul de cuplu.
  • Reorganizarea. Ai acceptat faptul că ești din nou singură și că totul va fi bine. Acum nu mai trebuie decât să faci câteva schimbări în viața ta. Caută noi activități, hobby-uri, prieteni… orice va aduce modificări programul obișnuit de până acum.

Înaintea unei despărțiri…

Nu te învinovăți. Mai bine evaluează corect gradul de vinovăție pe care-l ai în această poveste urâtă.

Te doare despartirea, desi nu ati fost niciodata impreuna?

Negi că treci printr-o asemenea experiență. Această atitudine nu te va ajuta la nimic. Mai bine acceptă ce s-a întâmplat și mergi mai departe.

Te gândești la trecut cu nostalgie, dar și cu furie. Înțelege că nu te ajută la nimic – nu poți retrăi momentele frumoase.


Comments

comments

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *