Fii mai puternica decat el

By  | 

N-ar strica să ştii ce să faci când îţi vezi partenerul „căzut” psihic şi fără chef de viaţă. Psihoterapeutul de cuplu şi de familie Carmen Paraschivescu, îţi pune la dispoziţie câteva scenarii relevante.

#1: Identifică-i dispoziţia

Scenariul: Refuză să se exteriorizeze, se închide în el, evită să vorbească. Îl găseşti întins în pat, cu ochii pironiţi în tavan şi lumina stinsă.
Soluţia: Dacă această atitudine pasivă continuă timp de câteva zile, e timpul să iei măsuri. „O stare proastă nu înseamnă neapărat depresie, dar, de orice natură e ea, merită atenţia partenerei. Poate fi vorba de tristeţe, de oboseală sau un sindrom burnout ”, explică psihoterapeutul. “Cu puţină atenţie, poţi identifica semnele depresiei care l-a cuprins, pentru că ele includ atât manifestări comportamentale (scăderea nivelului de activitate, retragere socială), cât şi motivaţionale (lipsa de interes pentru activităţi care altă dată îi făceau plăcere sau orice cere prea mult efort), cognitive (scăderea concentraţiei, ruminaţie mentală, autocriticism) şi somatice (insomnii, scăderea apetitului, a libidoului).”

#2: Cum să nu cazi în (aceeaşi) plasă

Scenariul: Să spunem că din cauza unor probleme destul de serioase la job, apetitul pentru sex al iubitului tău scade considerabil. În loc să-i acorzi timpul de care are nevoie pentru a-şi rezolva problemele sau chiar să-i propui soluţii, îţi trece cumva prin minte să-l părăseşti?
Soluţia: „Retragerea sprijinului şi a iubirii sau chiar învinovăţirea partenerului atunci când, din cauze obiective, lucrurile se schimbă în rău în relaţie, punerea semnului egal între depresie şi persoana care suferă de depresie, minimalizarea stărilor prin care trece partenerul, abandonul fizic sau emoţional sunt câteva dintre cele mai frecvente greşeli pe care le fac femeile într-o relaţie”, confirmă psihoterapeutul. Învaţă să-l asculţi cu cea mai mare atenţie, să-i oferi cu afecţiune părerile tale, să cedezi cu răbdare şi să nu dai bir cu fugiţii când el se simte descumpănit.

#3: Începe să faci ceva concret

Scenariul: Ok, vei zice, e ciufut şi parcă nu-l mai recunoşti. Ai reuşit însă să afli ce-l mânie de o vreme şi de unde îi vin frustrările. Însă cum să îl abordezi astfel încât să nu se simtă ca un băieţel de grădiniţă în biroul psihologului şcolii? Ce să îi spui?
Soluţia: „Mai degrabă, se poate indica ce să nu se spună”, sugerează Carmen Paraschivescu. “Cea mai eficientă atitudine în faţa unui depresiv este ascultarea activă, în care încerci să înţelegi ce simte el, urmărindu-i comportamentul şi gesturile, pentru că oamenii comunică ceva chiar şi atunci când nu vorbesc. Îl ajută simplul fapt de a-i fi alături, necondiţionat, precum şi un comportament congruent cu această afirmaţie”, sfătuieşte ea.

#4: Ajută, dar nu te împovăra

Scenariul: Recunoaştem, e destul de dezolant să-ţi vezi iubitul la pământ din punct de vedere psihic, însă tu ai puterea să-l susţii! Dacă te simţi copleşită sau că începi să preiei din energia lui negativă, nu te îndepărta de el, ci caută ajutor specializat. Un sondaj efectuat de AB Research Group România în 2013 a scos la iveală că doar 32% dintre români au mers măcar o dată la psiholog, însă o vizită la cabinetul psihoterapeutului chiar ţi-ar putea salva relaţia.
Soluţia: Gestionează-ţi emoţiile, rămâi puternică pe poziţii şi evită să te contagiezi emoţional din cauza depresiei lui. Alături de un psihoterapeut, poţi învăţa „să lucrezi cu emoţiile negative pe care le experimentează partenerul în relaţie şi poate chiar să îl atragi şi pe el într-o psihoterapie de cuplu”, sugerează specialistul.

 


Comments

comments

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Array ( [0] => 14 [1] => 11 )