Upcycling. Cum faci moda să devină sustenabilă?

Așadar, fashion, dar să fie sustenabil. Îți arătăm noi, mai jos, cum stă treaba cu ceea ce numim acum upcycling.

Deschizi TikTok-ul și BAM: clip după clip cu pungi, cutii – ba chiar saci, uneori – de haine, și, pe fundal, voci entuziasmate care zic „Let me show you my latest shopping haul”. Conceptul de „fashion haul” a prins mega amploare în ultima vreme (Pe TikTok hashtagul #fashionhaul are 2 milioane de views, iar #haul, 10,3 miliarde).

Pe scurt, „haul” s-ar traduce prin „captură”, și e termenul folosit de ceva vreme pentru a descrie clipuri în care lumea despachtează în fața camerei pachete pline cu haine sau accesorii, de regulă de la branduri cunoscute de fast fashion, cum ar fi Zara sau Shein.

Sigur, nu e nicio problemă să îți cumperi haine și să le arăți altora pe net ce ți-ai luat – #fashioninspo, nu? Dar partea nefericită e că multe dintre aceste produse ajung să fie purtate numai de câteva ori înainte să fie aruncate.

Mai mulți TikTok-eri au remarcat faptul că deja găsesc în magazine second hand haine care erau trending cu numai câteva luni înainte, cum ar fi rochia Good Vibrations de la House of Sunny sau Alexa, de la With Jéan (doar două exemple de rochii devenite virale și, la fel de rapid, overrated).

Citește și: Branduri accesibile pe care le poartă vedetele 

Iar faptul că hainele ajung în SH-uri e totuși un caz fericit – problema gravă este că cele mai multe ajung la gropile de gunoi, contribuind la nivelul alarmant de înalt de poluare pe care îl provoacă industria modei (dacă nu știai, e pe locul doi dintre cele mai poluante industrii de pe pământ).

O soluție pe care lumea – în special generația Z – a găsit-o pentru acest trend al consumerismului dus la extrem (pe lângă cea evidentă de a nu mai cumpăra o tonă de haine ieftine pe care apoi le arunci) este thriftingul, mai exact, achiziționarea hainelor la mâna a doua, fie din magazine fizice, fie pe site-uri precum celebrul Depop.

Dar să găsești haine pe măsura ta sau pe stilul tău în SH-uri nu e tocmai atât de ușor, ba chiar poate deveni frustrant. Soluția? Upcycling-ul!

Ce înseamnă upcycling?

Wikipedia explică acest termen într-o manieră chiar poetică – reutilizare creativă. Mai clar, este vorba despre procesul de transformare a unor produse sau materiale inutile sau nedorite în produse noi.

Upcycling-ul nu este limitat la haine – poți transforma aproape orice obiect în ceva nou, de exemplu, o piesă de mobilier veche poate fi reparată și revopsită, sau diverse obiecte de decor pot fi reinventate (am văzut pe TikTok pe cineva care transforma o vază veche și o farfurie într-un stander pentru bijuterii care, după ce fusese acoperit cu vopseluri care imită marmura, nu numai că arăta super cool, ci părea și mult mai prețios decât valoarea lui reală).

Această mișcare a upcycling-ului a luat avânt în modă în perioada recentă, și este o metodă bună de a contracara efectul industriei fast fashion și de a ține în frâu tendința de overconstumption.

Deconstruiește ca să reconstruiești

Upcycling-ul implică DIY. Nu te demoraliza dacă te știi neîndemânatică sau nepricepută într-ale croitoriei. În funcție de skill-urile tale, poți opta pentru metode mai simple sau mai complexe de a modifica o piesă de îmbrăcăminte.

Varianta simplă de fashion upcycling este să iei haine deja existente și să le tai iar apoi să le recoși pentru a crea haine noi. De exemplu, poți să desfaci cusăturile laterale ale unei rochii care îți este prea strâmtă și să adaugi niște fâșii de material tăiate de la o altă haină. Nu numai că poți să te joci după bunul plac cu mixurile de texturi și culori, ci rezultatul va fi absolut unic.

Dacă ești pricepută, poți găsi pe internet pattern-uri pentru diverse piese de îmbrăcăminte (dacă deja ai skill-uri avansate într-ale croitoriei, poți să creezi chiar tu propriile pattern-uri, sau să le modifici pe cele de bază după gustul tău) pe care le poți croi din materialul unor haine mai vechi sau din resturi de materiale pe care le găsești la magazinele de croitorie.

De regulă, ultimii metri dintr-un lot de textil nu se vând bine, ajungând de cele mai multe ori la gunoi, așa că achiziționând materiale rămase la finalul stocului nu numai că este o treabă eco, ci este și ieftin, pentru că se vând la prețuri mult mai mici decât restul textilelor.

Caută pe TikTok hashtagurile #upcycledclothing sau #fashionupcycling și ai să găsești mii de clipuri în care lumea arată cum creează haine noi din piese deja existente sau adăugând diverse accesorii, de la capse sau paiete până la lanțuri sau mărgele. Multe dintre clipuri nu arată doar rezultatele, ci includ tutoriale – mai simple sau mai detaliate – care urmăresc procesul.

Upcycling… fără DYI

În cazul în care pur și simplu nu te pricepi de nicio culoare la cusut sau nu ai timp/chef/răbdare să înveți cum să modifici haine, dar îți place ideea de upcycling, poți să cumperi de la branduri care se ocupă cu asta.

Seventy Dreams – un brand românesc care recroiește produse vintage, in special costume și blazere. Toate piesele sunt unicat și drop-urile sunt anunțate pe Instagram (@seventy.dreams). Look-ul lor signature sunt sacourile vintage supradimensionate, tăiate în două și reinventate sub forma unor compleuri formate din sacou cropped + fustă.

Beyond Retro LABEL – o subdivizie a brandului Beyond Retro, care produce 100% haine upcycled. Prin atelierul lor de sortare trec anual 42 de milioane de kilograme de material textil deja utilizat, iar fabrica este localizată în India, care are printre cele mai mari volume de haine de resortat, astfel încât nu se produce extra poluare prin transport către ateliere în alte țări. Au atât o colecție feminină cât și una masculină.

RubyMoon – un brand care creează activewear și swimwear din produse de plastic recuperate din oceane. Reciclează de asemenea costume de baie vechi, refolosind materialul pentru a crea piese noi.

Zero Waste Daniel – un business fondat de un designer in New York pe nume Daniel Silverstein, care își propune să facă fix ce sugerează denumirea, și anume, să reducă risipa. Hainele sunt create exclusiv din bucăți de material rămase în urma producției altor haine de la alte branduri, și au un design patchwork distinctiv.

Antiform – un brand englezesc care mixează materiale moderne (toate reclaimed, nu noi) cu piese heritage. Labelul se bazează pe artizani locali pentru a transforma hainele vechi în produse actuale și cool – nu numai haine, ci și accesorii (de exemplu, materialul unui pulover vechi poate deveni un portofel sau o geantă tricotată).

Foto: Getty Images

Nici un comentariu

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicata.