Lecția de istorie: Cămașa albă

By  | 

Există în gaderoba oricărui bărbat. În aproape orice uniformă din lume. Și poate fi integrată cu succes în… aproape fiecare outfit, de la unul de red carpet la unul potrivit pentru o petrecere în pijamale. Cămașa albă, așa contemporană cum pare, este, de fapt, unul dintre cele mai vechi obiecte de îmbrăcăminte din istoria modei.

Totul a început, ca multe alte istorii, în Egipt…

… unde s-a descoperit într-un mormânt faraonic cea mai veche cămașă din lume, datând de peste 3.000 de ani. Cămașa, cu mâneci plisate și guler din franjuri avea ca destinație lenjeria de noapte (și, spun istoricii, și de înmormântare). În epoca un pic mai modernă (și vorbim aici despre regate și împărați), se presupune că acest obiect de îmbrăcăminte a apărut mai întîi din rațiuni de igienă — cămașa din bumbac era purtată ca o lenjerie de corp, purtată pe sub tunici și costume de război.

Anul 1300 și apariția primelor „trenduri” la curțile regale face ca banala cămașă să sufere modificări, să fie confecționată din mai multe tipuri de materiale (in, bumbac, mătase, cu dantele sau fără) și să aibă tăieturi diverse. Mânecile sunt, de cele mai multe ori ample, bogat brodate și cu multe volane.

În istoria cămăşii, gulerul este vedeta anilor 1500. Astfel, gulerul plat este numit guler franţuzesc, cel cu volane, de câţiva metri chiar, era italian, iar cel ţeapăn, scrobit, era modelul spaniol. Se spune însă că prima apariţie publică a unei cămăşi albe feminine (în fapt, o rochie de muselină) a fost în portretul reginei Maria Antoaneta, arhiducesă de Austria, soţia lui Ludovic al XVI al Franţei. Portretul semnat Vigée-Lebrun nu respecta eticheta regală, astfel că în 1783 s-a iscat un adevărat scandal pe această temă.

Cămașa la Hollywood și pe podiumurile de modă

În anii 1920, Rudolph Valentino face furori pe micul ecran (și în afara lui) cu ale sale cămăși cu mîneci largi (latino style) și cu cele cu guler răsfrânt peste sacou, lăsând pieptul la vedere. Nu e singurul: Humphrey Bogart și, mai recent, George Clooney sunt rar văzuți fără o cămașă impecabilă. Și, tot în acești ani de început, Coco Chanel, cea care a răsturnat regulile în industria modei, alege să poarte cămăși bărbătești cu pantaloni sau fuste simple. Dacă Maria Antoaneta a dat tonul rochiilor-cămașă printre prințese și capete încoronate, la Hollywood Lauren Bacall (fotografiată des în cămașă albă cu mâneci bufante), Audrey Hepburn (în 1950, în Vacanţă la Roma, îmbrăcată în cămaşă cu mâneci rulate şi legată la mijloc), Ava Gardner (cu ale sale cămăși cu mâneci scurte), Katherine Hepburn (asortând cămăși masculine unor costume cu pantaloni și definitivând lookul care a consacrat-o) și Marlene Dietrich impun definitiv cămașa în garderoba feminină.

Sfârșitul anilor 1960 reprezintă o nouă etapă în istoria fashionable a cămășii. Twiggy o aduce în atenție cu pictorialele androgine în care poartă costume și cămăși bărbătești. Tot în acești ani, o altă fotografie devine iconică: portretul alb-negru făcut de Robert Mapplethorpe lui Patti Smith pentru coperta albumului Horses.

În 1980-1990 cămașa, în diferite interpretări, revine în forță în colecțiile designerilor (Vivienne Westwood, Yves Saint Laurent, GF Ferre) și pe ecrane (Kim Basinger în Nouă săptămâni jumătate, la fel şi Jennifer Grey în Dirty Dancing, Diane Keaton în Annie Hall, Julia Roberts în Pretty Woman, Uma Thurman în Pulp Fiction).

În anii 1990 cămașa este tot mai simplă, fără volane și tăieturi extravagante. Și tot acești ani marchează o premieră în industria modei: pentru numărul aniversar Vogue din 1992, chiar și pretențioasa Anna Wintour alege să îmbrace, pe copertă, nouă supermodele — printre care Claudia Schiffer, Naomi Campbell, Christy Turlington, Linda Evanghelista şi Cindy Crawford — în cămăşile albe semnate Gap.

Anii 2000 și cei care le-au urmat au consolidat poziția de item iconic al cămășii albe în colecțiile designerilor. Am văzut-o reinterpretată la Martin Margiela și Junya Watanabe, minimalistă la Calvin Klein și Donna Karan, într-o variantă apropiată de cea a uniformelor la Burberry și Prada, din materiale eco-friendly la Stella McCartney.În sezonul de toamnă/iarnă 2018/2019 am zărit cămașa albă în varianta ei feminină la Carolina Herrera, cu tăieturi asimtrice la Christopher Kane, încheiată la toți nasturii (dar purtată cu un corset) la Off-White, cu broderii la Talbot Runhof, oversized la Lutz Huelle, supermasculină la Agnes B. Și într-un milion de fotografii pe cele mai cool bloggerițe la Săptămânile Modei. Let’s be inspired!

Citeşte continuarea materialului în ediţia de ianuarie a revistei Cosmopolitan România.

Text: Alina Aliman

Foto: Guliver/Getty Images.

Citeşte şi: Mariposa – cămaşa de damă Braiconf pentru luna martie

Comments

comments

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *