Istoria diamantelor: Povestea din spatele celei mai râvnite pietre prețioase

By  | 

Au fost numite „cele mai bune prietene ale femeilor”, împodobesc milioane de inele de logodnă din întreaga lume și de istoria lor se leagă povești cu prinți și regine, cu staruri de cinema, trădări și căsătorii, dar și conflicte armate sau sloganuri publicitare rămase memorabile. Vorbim, desigur, despre diamante.

Diamantele prin istorie

Istoria diamantelor începe cu 800 î.Hr., data aproximativă a primei înregistrări istorice a diamantelor, pe teritoriul Indiei, sub denumirea „vajra”, care în sanscrita veche semnifică „tunet”. După câteva sute de ani, Alexandru cel Mare aduce primele diamante din India în Europa. Diamantele apar și la greci (considerate „lacrimi ale zeilor, căzute pe pământ”), unde sunt folosite pentru a da un plus de valoare statuetelor din bronz. În toată această perioadă însă, diamantele au fost purtate neșlefuite, așa cum erau scoase din mină. De aici se pare că provine și denumirea, în greacă „adamas” fiind termenul folosit pentru cel mai dur material cunoscut.

Popularitatea pietrei prețioase crește odată cu trecerea anilor, ea fiind integrată în bijuteriile și coroanele regilor. În 1458, Lodewyk van Berquem, un bijutier din Anvers (oraș și azi renumit pentru comerțul cu diamante), descoperă că un diamant poate fi tăiat folosind chiar praful rezidual rezultat din alte tăieri. El este cel care șlefuiește primul diamant şi care a inventat conceptul de simetrie absolută a tuturor fațetelor. 17 ani mai târziu, același bijutier şlefuieşte pentru prima dată un diamant în formă de pară, o tăietură devenită astăzi clasică. În 1477, arhiducele Maximilan al Austriei îi dăruiește un inel cu diamant Mariei de Borgona, inițiind astfel tradiția inelului de logodnă și a verighetelor cu diamant în rândul caselor regale.

Goana după diamante

În anii 1720, în Brazilia este descoperit un imens zăcământ de diamante. În 1866, un băiat de 15 ani se împiedică pe malul fluviului Orange (Africa de Sud) de ceva ce crede iniţial că este o piatră, dar care se dovedește a fi un diamant de 21,25 carate (4.250 de grame). Diamantul a fost denumit „Eureka”. Africa de Sud se transformă în destinație pentru căutătorii de diamante după 1871, când a fost descoperit un diamant de 83,5 carate în Colesberg Kopje (loc transformat ulterior în mina Kimberley). În 1880, Cecil John Rhodes, un om de afaceri englez, înfiinţează compania De Beers Consolidated Mines cu scopul de a reînvia interesul oamenilor pentru diamante, ceva mai scăzut după moda bijuteriilor cu rubine, safire și alte pietre prețioase, companie rămasă cel mai mare jucător de pe piața diamantelor chiar și astăzi. În anii 1950, diamantele sunt descoperite și în Siberia, iar în 1990 în nord-vestul Canadei.

Practic, în acest moment, mine de diamant se găsesc în peste 20 de țări din lume, incluzând Europa și Antarctica. Diamantele au suscitat multe conflicte armate și rebeliuni mai ales în zonele din Africa (Sierra Leon, Angola, Congo), dar și multe acuzații privind exploatarea muncitorilor, precum și eticheta de „blood diamonds” dată unor pietre a căror obținere însemnase pierdere de vieți omenești. În ultimii ani, multe companii de bijuterii au anunțat că vor folosi pentru piesele lor doar diamante din mine sustenabile și unde nu există conflicte militare.

Diamante, vedete
 și sloganuri publicitare

Odată pornit gustul pentru superbele pietre prețioase și pe măsură ce tot mai multe zăcăminte sunt descoperite, diamantele intră ușor în moda vremii. Există și câteva celebrități în rândul acestora: Cullinan (descoperit în 1905, în Africa de Sud; brut cântărea 3.025 carate), diamantul Hope (considerat aducător de ghinion, deoarece legenda spune că a fost furat dintr-un templu indian, cu o valoare actuală de peste 250 de milioane de dolari, donat în 1958 Institutului Smithsonian din Washington de către Harry Winston), diamantul Darya-i-Nur (un diamant de culoare roșie ce cântărea între 175-195 carate, purtat de ultimul șah al Iranului la încoronarea sa), Koh-I-Noor (de peste 105 carate, în proprietatea casei regale britanice), diamantul Sancy (55,23 de carate de un galben pal, unul dintre primele diamante din lume șlefuite cu fațete paralele, păstrat în prezent în colecția de bijuterii a Casei Regale Franceze, la muzeul Luvru).

În 1947, un tânăr copywriter din cadrul companiei N.W. Ayer & Son vine cu ideea sloganului „A Diamond is Forever” („Un diamant este pentru totdeauna”) pentru o campanie De Beers. Este considerat în prezent unul dintre cele mai bune sloganuri publicitare ale secolului XX, iar efectul său a fost readucerea diamantelor în centrul atenţiei, drept cea mai bună opţiune de piatră preţioasă pentru 
inelele de logodnă.

Evident că Hollywoodul n-a stat departe de noul produs la modă. În anul 1953, Marilyn Monroe interpretează melodia Diamonds Are A Girl’s Best Friend în filmul Gentlemen Prefer Blondes, iar aceasta devine iconică, fiind preluată apoi de-a lungul timpului de nenumărați artiști (să ne amintim doar de versurile videoclipului Madonnei, Material Girl). În 1961, Audrey Hepburn poartă, în materialele promoționale pentru pelicula Breakfast at Tiffany’s, unul dintre cele mai mari diamante din lume – The Tiffany Yellow Diamond (287 de carate). Diamantul (de culoare galbenă) avea 90 de fațete (32 de fațete adiționale față de standardul acceptat pentru tăietura square antique brilliant) și reflecta mult mai multă lumină decât unul de aceeași dimensiune, dar cu o tăietură clasică.

În 1969, este stabilit recordul pentru cel mai mare preţ licitat public pentru un diamant: 1,05 milioane de dolari, plătiţi de casa de bijuterii Cartier pentru a achiziţiona un diamant de 69 de carate. Câteva zile mai târziu, Richard Burton, care pierduse licitaţia, plăteşte către Cartier 1,1 milioane de dolari pentru a cumpăra diamantul, pe care apoi îl dăruieşte soţiei sale, actriţa Elizabeth Taylor. Diamantele apar și în Titanic (o replică a lui Hope este protagonistă în film), în Bond 007 Diamonds are forever, în How to Catch a Thief, Pink Panther și în cel mai recent Oceans 8.

Clasificarea diamantelor: Cei 4 C

Află totul despre ceea ce numim „cei 4C ai diamantelor” — carat, cut (tăietura), claritate și culoare.

Carate

Diamantele se compun din carate și puncte. Astfel, 1,000 de puncte reprezintă un carat. Această proprietate se referă la greutate, nu la mărime.

Tăietură (cut)

Exista trei stiluri de tăieturi standard: briliant, în trepte și mixtă. Cea briliant reprezintă tăierea în fațete a diamantului, într-o formă triunghiulară. Step cut sau tăietura în trepte reprezintă tăierea în fațete drepte. La cea mixtă, partea superioară va fi rotundă, asemenea stilului briliant, iar partea inferioară lineară. Alte tipuri de tăieturi sunt: oval, pară, marchiz, inimă.

Claritate

Claritatea relevă cât de curat este diamantul, fapt ce poate modifica radical prețul. Cele mai căutate diamante de pe piață au claritatea notată cu SI1, ceea ce înseamnă că imperfecțiunile sunt imposibil de văzut cu ochiul liber. F sunt cele flawless, foarte rare, urmând după acestea alte 4 grade de claritate (de la incluziuni imposibil de sesizat cu ochiul liber la cele mici, dar vizibile).

Culoare

De obicei transparente, diamantele pot avea culoare albastră, roz, galben, verde (culori datorate concentrației mai mare a anumitor componente chimice).

Text: Alina Aliman

Foto: Getty Images

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *