Este superficial să vorbim despre ce poartă starurile pe covorul roșu?

Prima ceremonie de decernare a premiilor Oscar a avut loc în 1929. A durat numai 15 minute, constând pur și simplu în înmânarea trofeelor către câștigători. În 1953, Oscarurile au devenit un eveniment televizat, iar odată cu asta, s-au transformat în spectacolul extravagant pe care îl știm astăzi. Parte integrantă din eveniment este apariția vedetelor pe covorul roșu, practic un spectacol în sine, ce precedă, de altfel, nu numai Oscarurile, ci toate galele de premiere din industria de entertainment.

La fel de palpitant cum e să aflăm câștigătorii trofeelor este să vedem ținutele starurilor pe covorul roșu — putem cu toții să cădem de acord că asta e jumătate din farmecul acestor gale. Și bineînțeles, vrem să știm cine le-a creat. Însă, în ultimii ani, s-a ridicat următoarea problemă: nu e cumva…. un pic cam superficial ca întrebarea standard pe covorul roșu să fie „Ce porți în seara aceasta?”, când ar putea fi abordate multe alte subiecte în conversația pe care o au intervievatorii cu vedetele?



Angelina Jolie la Premiile Oscar 2002

Fascinația față de modă este deseori privită drept ceva frivol, însă ce este de fapt superficial este să nu recunoaștem că hainele și accesoriile sunt un mod de a spune o poveste prin elemente vizuale. Cu atât mai fascinantă este povestea pe care o spun ținutele de pe covorul roșu, care sunt alese cu incredibilă minuțiozitate astfel încât
să creeze și să mențină o fantezie pentru noi, cei ce privim de acasă.

De altfel, să omitem să menționăm ținutele de pe covorul roșu ar fi de-a dreptul insultător față de oamenii care stau în spatele aparițiilor extravagante ale vedetelor — de la designerii și echipele de creație ale caselor de modă, până la stiliștii, makeup artiștii și hairstiliști care transformă totul într-un look. Nu te lăsa păcălită de aerul nonșalant și lipsit de efort pe care vedetele îl transmit pe covorul roșu. Aparițiile lor sunt rezultatul a săptămâni — uneori chiar luni — de muncă și pregătiri.

Stiliștii încep să adune opțiuni de ținute chiar și cu trei-patru luni înainte de un award show, consultându-se cu designeri legat de ce anume dintre cele mai recente colecții se potrivește stilului vedetei în cauză, ori, alternativ, pentru a începe procesul creării de la zero a unei ținute custom-made. Uneori, stiliștii prezintă vedetelor undeva în jur de 50 de opțiuni de outfituri (și este de asemenea datoria lor să se coordoneze între ei și cu casele de modă pentru a se asigura că nicio altă vedetă nu va purta aceeași ținută sau un look similar la eveniment).

Lady Gaga la Premiile Oscar 2015

Odată ce starul și stilistul ajung să se decidă asupra unui shortlist de look-uri (există aproape întotdeauna ținute de rezervă în caz de situații neprevăzute — rochia pățește ceva, ori vedeta se răzgândește în ultima clipă, ori, cum tocmai spuneam, e nevoie de backup în caz că se dovedește că cineva poartă ceva similar), au loc două sesiuni de fitting în cazul ținutelor ce provin din colecțiile caselor de modă sau trei-patru fittinguri pentru rochiile custom-made.

Mai mult decât atât, look-ul pentru un eveniment red carpet este selectat nu numai să se potrivească ocaziei. În cazul actorilor sau actrițelor care promovează un film, sau al artiștilor care promovează un album, stiliștii concep în avans o imagine care să facă starul cât mai vizibil în ochii publicului, iar asta include coordonarea unei suite de outfituri pentru interviuri, apariții televizate, premiere, performance-uri șamd.

De asemenea, se ține mereu cont de contextul socio-politic — în 2018, la premiile Bafta și la Globurile de Aur, majoritatea vedetelor au purtat negru, în semn de susținere pentru mișcarea Time’s Up, iar anul acesta, o serie de staruri au ales să poarte creații ale unor designeri de culoare, susținând mișcarea Black Lives Matter. Deși ar putea părea că sunt selectate doar în ideea de a fi frumoase, ținutele de pe covorul roșu cel mai adesea fac un statement, iar în spatele lui se află nu numai vedeta care poartă hainele, ci o întreagă echipă care a muncit luni de zile pentru a crea o poveste.

Beyonce la Gala MET 2015

O altă controversă apărută în ultimii ani legat de acest subiect vizează faptul că întrebarea „Ce ținută porți în această seară?” este adresată cu precădere femeilor. La gala SAG Awards din 2015, Cate Blanchett a explodat în fața unui cameraman care îi filma rochia de sus până jos, aplecându-se spre cameră și întrebând „Faceți asta și bărbaților?”.

Este, așadar, sexist ca femeile să fie întrebate ce poartă pe covorul roșu? Răspunsul este… depinde. Mai exact, nu este sexist ca femeile să fie întrebate ce poartă, însă devine sexist atunci când sunt întrebate NUMAI asta (sau în cazuri similare cu cel în care o reporteră a făcut-o pe Taylor Swift să se simtă vizibil inconfortabil spunându-i că va putea pleca cu mulți bărbați acasă datorită rochiei pe care o purta la premiile Grammy).

Campania #AskHerMore, inițiată în 2015, încurajează reprezentanții media să discute cu starurile de sex feminin și altceva decât ce poartă pe covorul roșu. Ceea ce este, evident, un lucru minunat (și necesar, în condițiile în care femeile încă se confruntă cu discriminarea de gen în Hollywood). Însă interesul față de modă nu implică automat faptul că vedetele sunt reduse la ceea ce poartă. Când Cate Blanchett este întrebată ce poartă, acest lucru nu anulează reușitele carierei sale — pentru că din acea carieră face parte faptul că este ambasador al brandului Armani.

Multe vedete au contracte de endorsement cu anumite case de modă. Jennifer Lawrence, de pildă, are un contract pe 3 ani cu Dior, fiind plătită cu 15 milioane de dolari pentru a purta creațiile casei, iar Emma Stone are un contract pe 2 ani cu Louis Vuitton, în valoare de 10 milioane de dolari, iar faptul că au ajuns să semneze aceste contracte și să devină imaginea unor case de modă celebre este, în esență, un omagiu adus succesului lor ca actrițe.

Nicole Kidman la Premiile Oscar 2007

Majoritatea dintre noi nu vom avea vreodată ocazia să purtăm — de fapt nici măcar să vedem pe viu — creații couture și bijuterii de milioane de dolari, așadar nu e de mirare că recurgem la plăcerea nevinovată de a le admira pe corpurile vedetelor. Iar award show-urile, care celebrează, în fapt, o nișă a artelor (fie că este vorba despre film, teatru sau muzică), sunt momentul perfect pentru a omagia de asemenea arta din spatele unui fashion statement.

Iar dacă simți vreodată că interesul pentru ce poartă vedetele este un lucru frivol care nu ajută la nimic, nu uita: în anul 2000, când J.Lo a purtat la premiile Grammy celebra rochie verde Versace cu decolteu până la buric, a devenit instant cel mai intens căutat subiect din istoria internetului, făcându-i pe cei de la Google să lanseze motorul de căutare Google Images.

Jennifer Lopez la Premiile Grammy 2000

FOTO: Getty Images

Nici un comentariu

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicata.