Cum decizi dacă o piesă scumpă merită banii

By  | 

Când dăm de vreun chilipir (apropo, reducerile continuă!), ne vine extrem de ușor să scoatem banii din portofel și să îi cheltuim. Dar când vine vorba despre un lucru mai costisitor – o piesă vestimentară sau un accesoriu cu preț mai piperat, ne facem o mulțime de probleme și de procese de conștiință înaintea, în timpul și chiar și după achiziție. Dar nu e nevoie să decurgă lucrurile așa.

Iată un set de întrebări pe care ar fi chibzuit să ți le pui înainte de a scoate banii din portofel sau de a face o gaură substanțială în cont pentru o haină sau un accesoriu cu un preț ceva mai mare decât îți este confortabil. Mai exact, urmărind aceste metode, scad substanțial șansele să regreți vreo achiziție de acest gen.

Se poate califica drept o investiție?

Relativ recent, un studiu realizat de Baghunter, un website care vinde genţi de lux, a arătat că o geantă Hermès Birkin este o investiție mai bună pe termen lung decât aurul sau decât acțiunile la bursa de valori (toate cele trei elemente fiind incluse într-un experiment efectuat pe durata a 35 de ani, din care a reieșit că cea mai profitabilă, la final, este geanta).

Studiul a făcut înconjurul internetului, și a validat încă o dată faptul (știut deja) că e o mișcare inteligentă ca atunci când dai multi bani pe ceva – inclusiv pe haine și accesorii – să te gândești dacă le poți vinde vreodată la un preț mai mare. Acest lucru se aplică pieselor de colecție, cu statut iconic, cum ar fi geanta Birkin sau o geantă Chanel 2.55, să zicem, la piesele vintage (cele autentice, bineînțeles, care își vor spori și mai mult valoarea odată cu trecerea timpului, dacă sunt păstrate în mod adecvat), piese de îmbrăcăminte haute couture sau piese de designer în ediție limitată.

Lăsând toate acestea la o parte, să ne întoarcem la viața de zi cu zi. Șansele sunt ca, dacă ai pus ochii pe vreo piesă mai scumpă, NU e neapărat vorba despre un Birkin de câteva zeci de mii de euro sau o rochie couture Valentino.

Așa că întrebarea corectă pe care trebuie să o pui este – e această piesă pe care mi-o doresc și care nu e una faimoasă, o investiție, în sensul în care banii mei sunt cheltuiți cu cap și cumpătare în cazul ei? Traducere: din punctul de vedere al cuiva care nu își permite să își schimbe cu totul garderoba o dată pe sezon, adică să arunce totul după șase luni și să reînnoiască tot ce e în șifonier, este ok să cheltuiești ceva mai mulți bani pe această piesă, investiția fiind că o vei putea purta sezoane, ba chiar ani de-a rândul? Vei avea mereu cu ce să o asortezi (e ușor de asortat?). Va rezista măcar câțiva ani din punct de vedere al durabilității, sau o vei purta numai o dată pe an ca să nu o strici? (caz în care nu merită banii).

Unul dintre cele mai răspândite sfaturi când vine vorba despre privitul hainelor și accesoriilor drept o investiție” este să cumperi piesele pentru care anumite labeluri sunt faimoase – smokinguri de la Saint Laurent, rochii petrecute de la Diane Furstenberg, sacouri din tweed de la Chanel, șamd. Eu una nu sunt de acord. Important, zic eu, este să fie vorba despre o piesă clasică, pe care ai putea să o fi purtat acum un deceniu sau să o porți un deceniu de acum înainte, și va arăta la fel de bine. Un smoking Saint Laurent îndeplinește aceste condiții, dar la fel de bine o face și o pereche de pantaloni claisici, cu croială de inspirație masculină, de la același brand. Morala: dacă ți s-a pus pata pe un brand anume și vrei să deții ceva făcut de ei, nu te orienta neapărat către piesele emblematice, dacă nu sunt stilul tău. Precis găsești ceva atemporal pe gustul tău, a cărui calitate se va vedea în timp la fel de bine ca în cazul în care ai fi cumpărat piesa pentru care e faimos labelul.

Îmi place-place sau îmi place pentru că e o piesă pe care o recunoaște lumea pe stradă?

Mie nu îmi place geanta Birkin. Nu mi-au plăcut niciodată gențile mari pentru mine, de asemenea, recunosc că un Birkin e un accesoriu foarte frumos și impecabil realizat, dar pot spune cu mâna pe inimă că dacă aș avea banii respectivi de cheltuit pe genți, nu mi-aș lua un Birkin doar pentru că este regina tuturor genților… căci pur și simplu nu e stilul meu.

Îmi place pe vedeta X, dar mi-ar mai plăcea pe mine?

Circula o gluma pe net – It’s ugly until Rihanna says it’s not”. Un mod plin de haz de a atrage atenția asupra unui lucru care ni se întâmplă tuturor – nu ne place ceva, apoi vedem o vedetă care ne place purtând lucrul respectiv, și dintr-o dată ni se pare că e ceva ce trebuie să avem. E punctul de bază al celebrity endorsmentului, funcționează ca uns de zeci și zeci și zeci de ani, și e perfect okay să o vedem pe Beyonce îmbrăcată într-o rochie anume și să ne dorim rochia, singura mențiune aici fiind să filtrăm dorința noastră prin întrebarea dar pentru mine ar fi potrivită”? Poate că îți place un anumit design pe silueta lui Bey, dar dacă silueta ta e total diferită, gândește-te că efectul nu are în niciun caz cum să fie același chiar dacă pui mâna pe aceeași piesă. Am văzut odată pe cineva care proba un corset absolut superb creat custom pentru Madonna, dar pentru că artista are sânii micuți, pe fata care proba, și care avea sâni (la fel de frumoși ca ai Madonnei, dar considerabil mai mari), corsetul nu avea deloc același efect magic.

Aș cumpăra lucrul respectiv dacă nu aș ști de la ce brand e?

O întrebare simplă – dacă ai fi văzut piesa pe care vrei să o cumperi atârnată undeva pe un umeraș, fără eticheta brandului, ți-ar plăcea la fel de mult?

Un lucru de care mă fac vinovată și eu uneori. Când pășesc în magazinele unor labeluri care îmi plac mult, automat parcă pun ochii pe piese peste care, altminteri, aflându-mă într-un magazin oarecare, nici nu aș fi trecut mai mult de o fracțiune de secundă cu privirea. Creierul tinde să ne convingă că orice lucru semnat de brandul nostru preferat merită banii, dar nu e neapărat așa… după cum am explicat la punctele de mai sus.

Vreau și eu așa ceva doar pentru că se poartă acum?

E normal și natural să vrei să fii în pas cu tendințele. Perfect. Dar nu cheltui o grămadă de bani pe lucruri care o sa se demodeze în circa 2-3 sezoane. Să luam borsetele. Sunt mega cool. Eu am deja vreo 4. Dar deja le cam poartă toată lumea, ceea ce semnalează începutul sfârșitului pentru un trend. Sunt destul de convinsă că peste vreun an nu o sa mai am chef să le port, pentru că o sa apară altceva ce îmi atrage atenția în materie de genți, așa că mi-am propus să nu cheltuiesc mult pe borsete, ci să îmi păstrez banii pentru o geantă pe care o să o pot purta și în 2020 fără să pară că am uitat că nu mai suntem în 2018.

Vreau pentru că îmi place sau vreau pentru că mi-a indus social media că vreau piesa respectivă?

Un motiv în plus să nu dai mulți bani pe o piesă IT doar pentru că e piesa momentului – suprasaturarea pe social media. Dacă am primi cu toții câte un euro pentru fiecare fotografie din feed cu cureaua Gucci cu logo-ul brandului, șosetele Vetemets cu inscripții left & right și cureaua Off-White de inspirație workwear (cea galbenă, n-ai cum s-o fi ratat), am avea bani să ne luam… fix aceste produse overhyped. Repet – regula aici nu e să nu cumperi produsele cool al momentului, ci pur și simplu să te gândești dacă iubești de fapt numai hype-ul sau chiar îți place produsul în sine (eu una aș purta cureaua Off-White fără să clipesc și nici unei perechi de adidași Triple S de la Balenciaga nu aș zice nu. Cureaua Gucci…not my style).

Vreau piesa asta pentru o ocazie specială… și atât?

Ce sens are să cheltuiești o sumă fabuloasă pe o rochie extravagantă pe care ai să o porți… fix o dată?

Ca să nu simți că ai risipit bani de pomană, mai ales când vine vorba despre sume mari, lasă la o parte hainele și accesoriile ultra fancy, de care trebuie să ai mare mare grijă să nu se strice, ceea ce înseamnă că le scoți din casă extrem de rar, sau care sunt pur și simplu prea extravagante pentru a putea fi purtate în majoritatea contextelor în care te pune viața (din păcate nu prea avem norocul să fim invitate la Gala Met sau la Oscaruri).

Mai degrabă, dacă ai strâns o sumă frumușică, dă-o pe ceva de care să te bucuri constant, și, în acest fel, nici nu vei mai simți că au cheltuit atât de mulți bani.

Pot spune cu tărie că e stilul meu?

Dacă pe tine te fac să te simți feminină pantofii cu toc, dar toată lumea poartă acum ugly sneakers…. de ce să dai o grămadă de bani pe ceva ce nici măcar nu se mulează pe imaginea ta? Dacă tu te simți bine în pantaloni și tricouri zi de zi și ai văzut o rochie superbă, lungă, cu paiete, dar cu preț exorbitant… parcă nu prea merită să arunci banii pe așa ceva, nu? Asta nu înseamnă,bineînțeles, că nu ar trebui să încerci fel de fel de stiluri. Înseamnă doar că ar fi chibzuit să păstrezi sumele mari pentru articolele pe care știi că le vei purta constant, iar pe cele care nu reflectă stilul tău de bază, să le cumperi la prețuri mai accesibile.

Este dragoste la prima vedere? Riscant.

Te-a lovit dragostea pentru o piesă mai ceva ca săgeata lui Cupidon? Îmi asum cinismul, dar… e riscant. Acordă-ți câteva zile înainte să cumperi piesa. Dacă faci shopping online, majoritatea site-urilor oferă opțiunea de a crea un wishlist, în care produsele stocate sunt rezervate pentru un anumit timp. Dacă după 2-3 zile încă nu îți poți scoate din minte haina sau accesoriul și ai trecut și prin toate întrebările de mai sus din acest material, atunci mergi și cumpără lucrul respectiv, căci șansele sunt că nu ai să regreți.

Excepția de la regula aceasta e atunci când este vorba despre o piesă pe care e posibil să o pierzi pentru totdeauna dacă nu te miști repede să o cumperi (în cazul reducerilor substanțiale, de pildă). Soluțiile sunt următoarele, în această situație: treci prin toate punctele de mai sus și vezi dacă merită, iar dacă vrei să te asiguri 100% că nu vei regreta achiziția, interesează-te dacă poți returna produsul și care e procedura pentru acest lucru.

Spor la shopping!

Foto: Imax Tree

Comments

comments

1 Comment

  1. Laura

    27 August, 2019 at 20:37

    Mi-a placut articolul, multumesc pentru sfaturi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *