Irina Ivan — Ce înseamnă să fii manager in retail

By  | 

Ce se află în spatele succesului unii brand pe o anumită piață și care sunt satisfacțiile și provocările zilnice ale unui manager în domeniul retail-ului de îmbrăcăminte? Despre aceste lucruri, dar și despre cum se transformă o pasiune într-o carieră, am discutat mai jos cu Irina Ivan, Area Manager Mango Romania.

Care a fost parcursul tău profesional ca manager în domeniul retail-ului de îmbrăcăminte și ce te-a atras la această profesie?

Brandul Mango era, pe atunci, în franciză, reprezentat de un singur magazin pe piața locală. Era ușor intangibil pentru bugetul meu și mă bucuram în cele mai dese situații… de sesiunile de “windows shopping”. Încă mai am primul produs Mango pe care mi l-am achiziționat vreodată. Este o vestă roșie. Startul meu a fost de pe o poziție modestă, însă unul deloc timid. Am muncit mult, am învățat lovindu-mă de situații, am fost tentată să renunț, ba chiar am spus-o. Iar atunci mi s-a propus să schimb ce nu mi se pare în regula și să rămân. Și asta am făcut. Am crezut în mine. Și spre norocul meu, nu am fost singura. Îmi amintesc și acum: am fost promovată pe scaune de plastic în food court-ul unui mall în construcții. Am urcat ierarhic și am ajuns să gestionez zeci de magazine, diverse branduri cu renume, cu tot ce implică pe plan comercial, vânzări, marketing, etc. Luam deja decizii mari pentru varsta mea mică.

Ce îți place cel mai mult la jobul tău și care sunt provocările lui cele mai frecvente?

Îmi place tot. Produsul, compania, echipa. Îmi plac clienții. Glumind, îmi place până și fructul al cărui nume îl rostesc atât de des, zilnic.

Cred că cel mai mult îmi place să vad un produs dificil, dar puternic, un fel de pariu personal pe plan local, să-i spunem, purtat de o româncă într-o manieră exemplară. Iubesc asta. Altfel, provocările sunt zilnice. De exemplu, să bifez macar jumatate din lista de task-uri. Ah. Și să vad și domni și copilași în Mango Man și Mango Kids, câte doamne și domnișoare vad în Mango She.

Care sunt “devizele” după care îți desfășori munca? Ce simți că este cel mai important să oferi prin munca ta?

Văd magazinul ca pe o piesă de teatru. Avem scenariu, avem costume, avem coloană sonoră și avem actori. Ce văd majoritatea clienților sunt produsele și oamenii. Toată munca din spate poate fi anulată, deci, într-un singur minut de un răspuns sau atitudine greșite, în magazin. Și din din acest considerent, oamenii sunt, după părerea mea, promordiali. Ce îmi doresc eu? Pe scurt, este ca noi să mulțumim suficienți clienți cât să ne aibă în gând pentru următoarele cumărături.

Ce sfaturi poți oferi tinerelor femei care fac primii pași în domeniul tău profesional?

În linii mari, relația cu locul de muncă este similară cu relația ta cu oamenii cu care îți împarți viața. Și trebuie să o respectăm ca atare. Așadar, dacă cochetează cu ideea, în primul rând i-aș cere să încerce. Să înțeleagă dacă îi place suficient de mult și munca din spatele “copertei” drăguțe. Și dacă da, atunci să creadă în sine și să nu renunțe. Să se informeze, să se facă remarcată prin inițiative inteligente și să fie un team player, chiar dacă nu este încă un leader. Eu asta fac. Nu renunț în ce cred. Și merită!

Cum se clădește o carieră dintr-o pasiune sau dintr-un hobby?

Cu trudă, sacrificii și determinare. Cel mai probabil, e la fel ca în orice alt domeniu, însă sunt eu norocoasa care face ceea ce îi place.

Cât din munca ta reprezintă management și planificare, și cât reprezintă creativitate sau improvizație?

Aș spune că ambele reprezintă la fel de mult. Însă în era noastră, cred că primează partea concretă. Unde aș include și improvizația, ca și parte din management. Sunt un om extrem de organizat și prioritizez cât pot de corect. Rareori ceva foarte important poate detrona ceva atat de neimportant, însă urgent. Odată înțeleasă chestia asta, totul se derulează cu mult mai lin.

Ce se află, din experiența ta, în spatele succesului unui brand pe o anumită piață? Cum se clădește succesul unui brand precum Mango, în timp?

Sunt de părere că e musai să știi înainte de orice, cui te adresezi, pentru a știi cum să o faci. Noi suntem printre primele branduri internaționale intrate pe piață, și pot spune cu certitudine că avem multe cliente care veneau din 1999 și încă vin. Să îți răspund…

Citeşte continuarea materialului în ediţia de septembrie a revistei Cosmopolitan România.

Foto: Alma Ghiulea. Hair: Creative by Alina Cartu. Make-up: Mihaela Oarna. Text: Diana Colcer

Comments

comments

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *