Cum am ajuns… Brand manager în domeniul berii

By  | 

Când era mic visa să devină pilot de raliu, dar fiecare nouă experienţă l-a ghidat către ceea ce era menit să fie vocaţia lui, iar astăzi Bogdan Jianu este Brand Manager Peroni Nastro Azzurro  România. Pentru că – ne-a mărturisit în timpul interviului pe care ni l-a acordat — ceea ce face el acum are aproape aceeaşi adrenalină şi aceeaşi responsabilitate cu cea aferentă visului său din copilărie. Află ce provocări, dar şi ce satisfacţii îţi poate aduce job-ul de manager al unui brand italian, pe piața berii autohtine.

Ne-am întâlnit într-o după-amiază ploioasă la Casa di Peroni, pe Calea Victoriei 104. Imediat după ce am închis uşile restaurantului parcă am ajuns, ca printr-o magie, la Roma sau la Veneţia. Pastele aveau exact aroma celor pe care le-am mâncat vara trecută la un restaurant cochet de lângă piaţeta unde Gregory Peck filma pentru Roman Holiday. Iar, cel responsabil de acest loc – Bogdan Jianu – poate trece oricând drept italian veritabil. În primul rând pentru că tot ceea ce face, face cu pasiune şi firesc, şi nu uită niciodată de oamenii din jurul lui. Aşa cum numai italienii ştiu cel mai bine.

Ce înseamnă să fii brand manager şi cum ai ales acest drum profesional?

Cred că indiferent de companie, un brand manager trebuie să fie mintea şi sufletul mărcii pe care o reprezintă. Este foarte important să ai o viziune clară, să îi inspiri pe cei din jurul tău şi, fără exagerare, este esenţial să creezi o atmosferă plăcută în interiorul echipelor cross functional dintr-o companie. La orice companie mare, it’s not about one man, two or five, este vorba despre echipe din foarte multe departamente, foarte multe funcţiuni implicate. Astfel, a fi brand manager înseamnă foarte multe provocări zilnice, înseamnă multe powerpoint-uri, foarte multe excel-uri, multe rapoarte şi analize, dar şi satisfacţii imense când reuşeşti să îţi pui amprenta, să duci un proiect mare la bun sfârşit.

E ca atunci când creşti un copil?

Ştii vorba aceea: it takes a village to raise a child? Parafrazând: it takes a city to raise a brand. Aşa cum îţi spuneam, sunt foarte mulţi oameni implicaţi. Iar tu, ca Brand Manager, trebuie să fii mereu un factor de echilibru, să ai o viziune clară şi să convergi mai multe idei în acelaşi sens.

Care este prima întrebare pe care ar trebui să şi-o adreseze tinerii care ar vrea să devină ceea ce eşti tu?

În prezent,avem un mare avantaj: există foarte multe oportunităţi… faţă de cum era când mi-am început eu cariera, acum paisprezece ani. Acum sunt foarte multe companii care au venit în România, e mult mai uşor să ajungi la ele prin Social Media. Este competiţia mai mare, poate fi copleşitor, dar în acelaşi timp este mai uşor.  Trăim acest paradox. Ce sfat le-aş da: nu ai cum să ai o carieră de succes, dacă nu îţi place ce faci. De aceea, e bine să te întrebi de la început: Ce îmi place mie? După ce îţi dai seama care este industria de care eşti atras, cauţi top companii din domeniul respectiv şi, în locul lor, aş face tot posibilul să realizez un internship în cadrul acestora. Acolo i-aş încuraja să încerce cât mai multe funcţiuni, să se ofere voluntari etc, pentru că numai aşa ajungi să îţi dai seama ce îţi place cu adevărat. Există un specific organizaţional în fiecare companie, dincolo de teorii sau ce îţi spun prietenii. Unele pot fi mai faine, altele mai puţin faine, dar numai aşa îţi dai seama unde îţi este locul. Mai ales că succesul are alte repere pentru fiecare dintre noi: pentru unii înseamnă mai mulţi bani, pentru alţii o echipă mare de coordonat şamd.

Spuneai la un moment dat „Ce-mi place mie în marketing este faptul că prin tot ceea ce faci influenţezi vieţile oamenilor”. Este o responsabilitate foarte mare… care sunt credinţele care te ghidează, ce ştii că nu trebuie să faci niciodată, indiferent de scop?

Tocmai această responsabilitate – şansă mă motivează în continuare. Şansa să ai un aport în viaţa oamenilor, sau doar să îi faci să zâmbească. Poate tu eşti liantul sau motivul care uneşte nişte prieteni, cum se întâmplă aici la Peroni Nastro Azzurro. Toate astea îmi oferă un sentiment enorm de satisfacţie. Cumva, prin munca ta reuşeşti să contribui la ceva mai măreţ decât dimensiunea ta, cu impact naţional sau chiar internaţional. Nu aş pune niciodată un proiect mai presus de oamenii care lucrează la el. Nu aş sta vreodată în spatele unor iniţiative pe care mi-ar fi ruşine apoi să i le arăt fetiţei mele când va creşte. Nu mi-aş asuma merite pentru munca altora: de aceea, încă de la început ţi-am spus de colega mea, Alexandra, care este în spatele multor proiecte de succes pe care le realizăm. Nu aş accepta niciodată „atenţii”.

Este acesta un job care ar putea oferi confort (din toate punctele de vedere) tinerilor din România?

Nu este un job călduţ, dacă nu eşti all in, nu cred că poţi face diferenţa. Probabil te pierzi în mediocritate şi este valabil pentru orice industrie. În Marketing trebuie să îţi placă şi să îţi asumi responsabilităţi uriaşe  a căror rezolvare nu ţine neapărat numai de tine, ci de alte echipe, alţi oameni. De exemplu, tu eşti responsabilă în întregime de acest interviu; în Marketing, este responsabilitatea brand manager-ului, dar îl „scriu” alţi oameni, iar tu trebuie să te asiguri că o fac şi cu individualitatea lor, dar şi conform cu ceea ce ştii tu, conform cu experienţa ta.

Cât de mult înseamnă creativitate şi cât strategie, management?

Raportul variază între ele, în funcţie de proiect. Dar, ai nevoie înainte de toate de o strategie solidă – asta trebuie să fie baza pe care construieşti. Să simplifici, să ajungi la substanţă este foarte greu. Altfel, poţi risca să fii prins în tot felul de task-uri execuţionale. Dar, trebuie să faci un pas înapoi şi să te întrebi: „Ce vreau, cum o să îmi ating obiectivele?” Apoi, la un moment dat, foarte multe se rezumă la management (este şi cel mai greu): de proiect, de echipă, în organizaţie cu stakeholderii interni, cu factorii externi (agenţii, furnizori etc). Dar, fără creativitate, poţi face ceva foarte bine, dar nu scoţi capul din mulţime. Este un tot.

Pare că, pentru toate astea, ai nevoie de o baghetă magică. Ai anumite obiceiuri care te menţin într-o stare fresh? Cum arată o zi din viaţa unui Brand Manager?

Nu am o reţetă secretă. Ce mă ajută mult… Deși nu merg la sală, nu alerg la maratoane — spre deosebire de colega mea Alexandra care are peste 50 de medalii în această zonă — merg pe jos destul de mult. Merg cu metroul. Atmosfera din birou mă ajută, şi aici, la Ursus Breweries, avem o atmosferă cu un vibe bun, o energie motivantă. Cafele multe. Meeting-uri multe. Mă inspir mult de la oamenii din jurul meu.
Citeşte continuarea materialului în ediţia de iarnă Cosmopolitan Man.

Comments

comments

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *