Cum au revinventat milenialii masculinitatea?

By  | 

Nu mai avem niciun dubiu — tot ceea ce definea masculinitatea acum câțiva ani nu prea mai are legătură cu ceea ce înseamnă „A fi bărbat” în 2020. Cine a redefinit acest concept? Bineînțeles… milenialii. Cum au făcut-o? Firesc, adaptându-se noilor nevoi. Așadar, cum arată pe scurt portretul noului tip de masculinitate:

Un bărbat ar trebui să…

… ajute alți oameni – 91%

… fie open-minded – 88%

… fie intelectual – 87%

… în formă și sănătos – 86,5%

… puternic din punctul de vedere emoțional – 83%

… ofere înapoi comunității din care face parte – 80%

… fie liber – 78%

… puternic psihic – 75%

(SURSĂ — Studiu realizat de către University of British Columbia)

masculinitatea redefinită de mileniali

Masculinitatea redefinită de mileniali/ foto: Unsplash

Să îți cunoști trecutul ca să îți prezici viitorul

Revoluția industrială care a început în jurul anilor 1760 (știu, pare de când lumea, de ce ar mai avea relevanță azi (?), doar că e mai aproape decât pare, cel puțin din perspectiva impactului) a creat câteva premise clare pentru masculinitate: era, de fapt, indirect, vorba despre dominația masculinității, totul plecând de la relația bărbatului cu munca sa. El fabrica tot felul de lucruri, construia case, își întreținea soția, familia… de unde și autoritatea imaginii patriarhale. De la Cavalerul pe cal la Pater familias. Ceea ce trăiau bărbații de atunci la 20 de ani, trăiesc cei din prezent la 30, practic, s-au decalat poate cele mai importante două etape din existența unui bărbat: adolescența și maturitatea/ starea de a fi adult.

Revoluția continuă

Dar revoluțiile nu s-au oprit aici, iar ultima dintre ele — tehnologizarea, digitalizarea — a întors pe partea cealaltă lumea bărbaților: bărbații de azi nu mai au nevoie să supraviețuiască, mare parte din treburile lor s-au tehnologizat, au colegi roboți și soții puternice și independente, care și-au cerut dreptul de a-și face părerile auzite, în primul rând.

Altfel spus, comunicarea este mai importantă decât fabricarea, relațiile umane mai importante decât puterea. În cartea Evoluția bărbatului, a lui Grayson Perry, apărută la Editura Vellant, autorul își adresează la un moment dat întrebarea (în comparație cu modelul masculinității din emisiuni precum Bear Grylls): „Aș vrea să văd dacă bărbații ăștia sunt în stare să găsească un apartament de închiriat accesibil în Londra sau o școală de stat decentă pentru copiii lor. Acestea sunt principalele abilități necesare pentru supraviețuire în secolul XXI.”

Așadar, ce le-a rămas milenialilor de făcut când a dispărut competitivitatea în mediul de lucru (se promovează spiritul de echipă), tribul-gașcă de bărbați, alcoolul constant, dominanța masculină la job?

Citește și: La masculin – ritual pentru ingrijirea tenului

Jos masca!

Autorul bestseller-ului The Mask Of Masculinity sugerează că cea mai bună cale spre evoluție este cea a renunțării măștilor tradiționale pe care bărbații le-au purtat atât de mândri încât s-au confundat cu ele. Renunțarea la percepțiile tradiționale va duce, spune autorul, la mai multe realizări, la o viață autentică, sănătoasă și, mai mult, la relații intime împlinite.

O altă tipologie de bărbat

Cert este că nu mai e neobișnuit ca un bărbat să aleagă un suc natural în detrimentul unei beri, o oră de yoga sau meditație în schimbul orei sale de singurătate în fața televizorului, urmărind știrile de dimineață, sau chiar creând un blog unde își exprimă nu numai opiniile, ci și emoțiile, contrar discreției emoționale cu care bărbații de altădată își obișnuiau prietenii sau iubitele.

E o formă de flexibilitate prin care bărbații mileniali au îmbrățișat noi reguli. Bineînțeles, mai sunt excepțiile de facto când masculinitatea de modă veche are nevoie să se manifeste (un pumn în masă la job), dar generalitățille nu mai fac parte din vreo schemă, ci într-un continuu proces de explorat.

Tot puternici, dar emoțional

Ce apusă pare sintagma „Macho man” din cântecul celor din trupa Village People… Studiile organizate de către Universitatea din Columbia demonstrează că milenialii pun mai mult accent pe grija față de ceilalți, angajamentele sociale, sănătatea fizică și psihică și autonomie.

9 din 10 bărbați consideră că scopul lor este să îi ajute pe ceilalți,  să dea înapoi comunității, iar 88% dintre respondenți au agreat că bărbații trebuie să fie deschiși către idei noi, conexiuni noi, experiențe noi.

Valorile masculinității sunt foarte diferite față de trecut, bărbații de azi nu mai sunt hedoniști și nici hipercompetitivi. În continuare consideră sănătatea foarte importantă, dar nu o mai asociază cu numărul de pătrățele de pe abdomen sau cu mușchii de pe brațe. Ei consideră că forța intelectuală este mai importantă decât alte forme de putere, oricum mai puternică decât cea fizică. Mai mult, tenacitatea emoțională este foarte importantă în viziunea noilor masculi.

Citește și: COSMO MAN: Ce trebuie să știi când oferi flori

masculinitatea redefinită de mileniali

Masculinitatea redefinită de mileniali/ foto: Unsplash

Masculinitatea toxică

Milenialii au conchis: trebuie să renunțăm la tot ce a fost toxic în mentalinitatea masculină. Nimeni nu are nevoie de credințe sau întrebări precum: Băieții nu se joacă cu păpușile. Fii bărbat! Bărbații adevărați nu plâng! Roz poartă doar fetele! Ești la ciclu, de te comporți așa? Nu te pricepi la mașini?! Pe vremuri bărbații chiar erau bărbați! Ești un fătălău!

Tipul acesta de bărbăție i-a bântuit mulți ani pe toți membri societății, cauzând inutil suferință. Nu e ușor pentru milaniali să fie crescuți de către tații sau bunicii lor cu mentalitate tradițională, dar să se descurce într-o societate open-minded, cu alte norme de gen. Bărbații nu vor să mai fie acuzați de violență domestică, nu vor să mai cânte ei în casă, nu vor să fie nici sub, nici deasupra papucului, nu mai vor să ia decizii de unii singuri.

Schimbarea e aici!

Dar schimbarea nu este ușoară și poate nu e întâmplător că în 2017 rata sinuciderii la nivel global era de 1,7 ori mai mare la bărbați decât la femei sau că cel mai important motiv pentru moartea bărbaților din UK sub 45 ani era sinuciderea.

Însă lucrurile se schimbă din ce în ce mai bine, milenialii care devin tătici cresc o nouă generație de bărbați, oferind un exemplu puternic și cooerent. Participăm la crearea unei noi identități masculine, într-o manieră inedită, scriem o nouă pagină de istorie în lumea bărbaților.

Milenialii au reinventât valorile masculinității:

  • Nu se mai conformează rolurilor și comportamentelor tradiționale.
  • Sunt mai deschiși să folosească produse sau obiceiuri asociate cu rutina de îngrijire a femeilor (chiar când vorbim despre epilarea cu ceară).
  • Nu susțin ideile precum: fetele poartă roz, băieții se joacă cu camioane.
  • Sunt dispuși să își ia concediu paternal.
  • Pe podiumurile de modă femeile prezintă ținute masculine și viceversa.
  • Milanialii sunt mai implicați în treburile gospodărești: numărul bărbaților care stau acasă pentru creșterea copilului începe să se apropie de cel al bărbaților cu realizări academice.
  • Sunt non-conformiști: nu au nevoie să fie validați de stimuli externi.
  • Au înlocuit spiritul competitiv cu gândirea în termenii abundenței comunității.
  • Nu mai vor să pretindă că sunt ceea ce nu sunt, de fapt. Autenticitatea lor este cel mai important atu în acord cu sinele interior.
  • Le place să își arate vulnerabilitățile: cel mai puternic bărbat al zilelor noastre este cel care are curajul să se arate și vulnerabil.
  • Își ascultă și inima, nu numai mintea.
  • Sunt într-un proces continuu de evoluție și dezvoltare a propriei persoane.

Citește și: 10 mituri despre bărbaţi şi femei

FOTO: Unsplash

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *