Smartphone-ul îți afectează inteligența?

By  | 

E primul lucru pe care pui mâna atunci când te trezești și ultimul lucru pe care îl atingi noaptea, înainte să închizi ochii. Te întinzi să-l verifici de nenumărate ori în timpul zilei, și te panichezi dacă nu-l vezi prin apropiere. „Din punct de vedere psihologic, poți deveni dependentă de orice — inclusiv, sau mai ales, de telefonul mobil”, spune Earl Miller, profesor de neuroștiință în cadrul Picower Institute for Learning and Memory la MIT.

Un smartphone e, practic, o mini-fabrică de dopamină, care îți oferă un nou shot de fiecare dată când te uiți la telefon și vezi că ai mai primit un Like sau alungi plictiseala scrolând pe Twitter. Din păcate, „nu ajungem niciodată la o sațietate atunci când vine vorba despre dopamină, așa că vei vrea din ce în ce mai mult”, spune psihologul clinician Elyssa Barbash, DoctorElyssa.com.

De aceea, tindem să ne verificăm telefonul cam de 80 de ori pe zi, potrivit unui sondaj (dacă crezi că tu o faci chiar mai des, rezonez întru totul). Culmea e că s-ar putea să nici nu-ți placă — mai mult de jumătate dintre tinerii cu vârste între 18-24 de ani caută, mai nou, să evadeze din social media, relatează un nou studiu.

Să iei un pic de distanță de la mediul online este esențial, deoarece oamenii de știință avertizează că dependența de ecrane e obositoare pentru creier. Atașamentul de telefon (care continuă chiar și în puținele momente când nu te uiți la el) poate afecta funcțiile mentale, punând în pericol memoria de scurtă durată și abilitatea de a manageria eficient taskurile, potrivit unui studiu realizat în 2017. „Trebuie să-ți pui la treabă abilitățile cognitive pentru a rezista tentației de a sta cu telefonul în mână”, explică coautorul studiului, Adrian Ward, profesor de marketing la Austin’s McCombs School of Business, Universitatea din Texas. În loc să ne concentrăm cu adevărat, rămânem prinși între ceea ce se întâmplă în jurul nostru și ceea ce s-ar putea întâmpla, pentru că la asta ne duce cu gândul smartphone-ul.

Din fericire, nu trebuie să scapi definitiv de telefon ca să-i anulezi efectele negative. Cu cât te antrenezi mai mult să nu scrolezi în gol în timp ce stai pe toaletă, spune Miller, cu atât îți va fi mai ușor să te deconectezi. Iată planul nostru de detoxifiere digitală.

  1. Șterge aplicațiile care te solicită cel mai mult

Nu spunem că nu mai ai voie să folosești deloc Instagram, Snapchat și Twitter, ci că poate ar fi mai bine să le ai pe calculator. Of, bine — șterge doar una sau două dintre ele din telefon. O să doară un pic, dar asta va provoca un scurt-circuit de dopamină, reducând în timp tentația de a lua telefonul în mână. Scopul e să-ți faci telefonul suficient de boring încât să nu simți nevoia să apelezi la el de fiecare dată când te plictisești făcând lucruri normale, precum stat la coadă la farmacie.

  1. Creează un blocaj fizic

Ca să nu te întinzi spre telefon atunci când intră reclamele la TV, înfășoară un elastic de păr în jurul lui, sugerează Catherine Price, autoare a How to Break Up With Your Phone. „Va acționa ca un scut care îți va scoate creierul de pe funcția auto-pilot”. Când vezi elasticul de păr, întreabă-te dacă chiar trebuie să deschizi o aplicație în acel moment. Dacă răspunsul este nu, pune telefonul la loc în buzunar (sau, și mai bine, în altă cameră).

Citeşte continuarea materialului în ediţia de iulie a revistei Cosmopolitan România.

US iunie, p. 102/de Lisa Freedman

Traducere și adaptare: Teodora Tîrcă

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *