RoboCop – recenzie

Ca un paradox, RoboCop a fost „girls night out”, nicidecum un compromis pentru iubitul meu. Deci, ce au căutat fetele la un film violent cu super eroi, în loc să meargă să vadă filme siropoase? Ei bine, RoboCop este un super erou de referinţă pe care nu am putut sub niciun chip să îl ratăm iar pentru mine este primul film despre poliţistul-robot. Nu am termen de comparaţie încă pentru interpretarea lui Joel Kinnaman în rolul faimosului hibrid, dar promit să îmi fac cât de curând o idee pentru că am de gând să fac un maraton în acest weekend. Cum, oare am putut să ratez până acum acest super erou?

Scenariul a respectat povestea originală scrisă de Edward Neumeier şi Michael Minera, a poliţistului Alex Murphy, rănit grav la datorie şi ţinut în viaţă prin bunăvoinţa corporaţiei Omnicorp, care îl transformă într-un robot hibrid. Scopul corporatiştilor (şi în acest film într-o postură diabolică) este de a-l folosi pe poliţistul robot pentru a atrage bunăvoinţa opiniei publice faţă de produsele lor; forţele de ordine umane înlocuite de maşinării fără conştiinţă, fără teamă, fără milă! Corporatistul şef, Raymond Sellars (Michael Keaton) e-n stare să forţeze limita legii şi să se joace cu destinul oamenilor ca un Dumnezeu doar pentru bani.

Doctorul Norton (Gary Oldman) este un biet pion în mâna lui Sellars, nevoit să îşi compromită conştiinţa pentru progresul ştiinţei şi implicit (sau aşa are acesta impresia) binele omenirii. Cu toate astea, tot omul de ştiinţă este cel care îl ajută pe noul său prieten şi totodată creaţia sa de preţ, ofiţerul Alex Murphy, să supravieţuiască şi să taie răul de la rădăcină. Sellars o să se convingă pe pielea lui că nu poate ucide umanitatea şi sentimentele oamenilor şi că acestea sunt cel mai de preţ avut.

Samuel L. Jackson are un rol savuros în Robocop, unde interpretează cu mult farmec rolul unui prezentator tv extrem de manipulator care declară că ”nu este nimic mai important pe Pământ decât siguranţa poporului american” şi care vinde într-un mod abil interesele lui Sellars. Ce să mai, este cel mai convingător ”lup moralist”!

Am admirat povestea care a curs frumos şi a prezentat toate perspectivele exploatate: umană, corporatistă şi politică. Deşi actorul care l-a interpretat pe RoboCop este la primul său rol major, Joel a reuşit să redea convingător bătălia interioară între latura sa umană şi cea artificială. Soţia ofiţerului Alex Murphy a fost interpretată de Abbie Cornish, o actriţă simpatică ce se integrează mai bine în categoria femeii normale decât în cea ”barbie”.

Robocop ne prezintă omul fără conştiinţă şi robotul uman, într-un scenariu asemănător cu realitatea. Oare în realitate va câştiga tot binele?

Regizor: José Padilha

Scenarişti: Joshua Zetumer, Edward Neumeier,