Reportaj: Un fleac, m-au hack-uit…

By  | 

De la incidentul din 2014, când poze nud cu mai multe vedete de la Hollywood au ajuns pe internet, parcă îţi vine să iei mai în serios infracţiunile cibernetice. Cu atât mai mult cu cât metodele hackerilor s-au perfecţionat atât de mult încât de cele mai multe ori îi laşi singur să îţi intre în computer. Fără să ai nici cea mai vagă bănuială în ce te-ai băgat.

Mai bine de 500 de poze compromiţătoare au apărut online, în 2014. Printre persoanele vizate s-au aflat Jennifer Lawrence, Kirsten Dunst, McKayla Maroney, şi, la nici o lună distanţă, alte fotografii au făcut furori printre fani şi le-au dat coşmaruri lui Kim Kardashian, Rihanna şi Scarlett Johansson. A fost clar încă de la început că este implicat un hacker în toată povestea. Iniţial, s-a crezut că este vorba despre o breşă de securitate a cloud-ului Apple. În urma anchetei s-a descoperit că vedetele şi-o făcuseră, practic, cu mâna lor: fuseseră victimele unui atac de tip phishing.

De-a lungul timpului, imaginea romanţată a hackerului a fost cea a tipului căruia nu i se vede faţa şi care stă în faţa unor monitoare pe care rulează şiruri de cifre care nouă ne par fără sens. Este musai într-un subsol, în semiobscuritate, are gluga de la hanorac pe cap şi pune la cale următorul atac menit să lase fără lumină jumătate de continent sau să golească toate conturile unei bănci din Elveţia. Doar că în ziua de azi lucrurile sunt mai prozaice. Hackerii nu au nevoie de softuri complicate sau de resurse extrem de sofisticate, pentru că au, mai presus de orice, naivitatea victimelor lor.

Dacă ai o adresă de e-mail (şi cine nu are în ziua de azi) pe care o foloseşti, cel mai probabil ai fost măcar o dată victima unui astfel de atac cibernetic, doar că el a fost deghizat. şi uneori nici măcar în mod prea subtil. Un e-mail care părea că provine de la un partener de afaceri şi care spunea „ai factura in attach”, o confirmare de primire a unui colet pe care nu l-ai comandat niciodată, dar pe care o deschizi, de curiozitate, o alertă care pare venită de la Google sau de la Yahoo, pentru a-ţi schimba parola, care nu mai este sigură sau chiar mail de la banca ta preferată, care te roagă să intri pe un link şi să îţi faci un update la datele personale. Curiozitate, neatenţie, naivitate – oricare ar fi motivul, cel mai probabil ai fost şi tu victima unui astfel de atac şi nici măcar nu ai realizat care au fost consecinţele exacte ale acelui click.

Nimeni nu ştie exact câte e-mailuri de tip phishing sunt trimise în fiecare zi, dar, la un moment dat, o cunoscută companie producătoare a unui celebru antivirus spune că a blocat nici mai mult nici mai puţin de 70 de milioane de tentative de phishing în numai 3 luni. Aşa că, cel mai probabil, ultima dată când cineva a încercat să obţină ceva de la tine în acest mod, e-mailul a ajuns în Spam. Sau poate textul e-mailului, într-o traducere nefericită a lui Google Translate (care, din fericire în cazul ăsta, nu e mai bun la română decât copilul semianalfabet care a abandonat şcoala cât a putut de repede) te-a convins imediat că e ceva necurat la mijloc, aşa că l-ai şters imediat. Deşi, ca 12% dintre victime, există şi posibilitatea să fi deschis e-mailul şi să fi apăsat curios pe link-ul din corpul e-mailului sau pe ceea ce era în attach.

Atacurile de tip phishing se produc de obicei în masă şi sunt, de cele mai multe ori, destul de dubioase şi prost mascate – cuvintele sunt scrise greşit, grafica este primitivă, adresa de e-mail este una obscură şi domeniul de pe care vin sună destul de dubios, aşa că, teoretic, dacă eşti atent, poţi să eviţi să ajungi într-o situaţie neplăcută. Aceste e-mailuri sunt trimise unui număr mare de persoane în acelaşi timp, dar nu sunt menite să înşele pe toată lumea, ci doar un număr de naivi suficient cât să iasă şi profit dintr-un astfel de atac. Din fericire, sistemele anti-spam pot detecta genul acesta de detalii, aşa că, de cele mai multe ori, e-mailurile, să le zicem maliţioase, ajung direct în Spam.

Citeşte materialul în întregime în ediţia de toamnă a revistei Cosmopolitan Man.

Foto: Guliver/Getty Images.

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *